MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Tables, The

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006053013015354908674




Indie-popgruppe fra Oslo, startet i 1988 av Bartleby (Tore Sørensen, sang), Reg Trademark (Ståle Caspersen, gitar), Robert Birdeye (Steinar Buholm, bass), Mono (Benedikte Sterner, trommer) og Sandy Shore (Kjersti Gravklev, orgel). De tre førstnevnte hadde fortid i The Bottle Collectors. Birdeye spilte dessuten trommer i bandene A Technicolor Dream og Sister Rain. Mono hadde erfaring fra Crawdaddy Simone (se willy b) og Spacelings. Birdeye og Bartleby hadde lang fartstid fra musikk­journalistikken, som hhv. fotograf og skribent i dags- og musikkpresse.

The Tables fikk raskt kultstatus i hovedstaden, med sitt kryptisk-eksentriske image, og undergrunnshits som «I Married A Monster From Outer Space», «The Day I Shot Bruce Springsteen» og «Electricity Bill»; 60- og 70-tallsinspirert, skranglete og vimsete, psykedelisk og naivistisk popmusikk. Bandet debuterte med 7-tommeren Diary EP i 1988, og året etter kom flexisinglen «The Lantern Light». LP-en Shady Whims & Obstacles forelå i 1990. Albumet ble via undergrunnskanaler distribuert over hele Europa, og ble spesielt godt mottatt i Frankrike. Likevel ble bandet oppløst like etter.

Hele Tables-besetningen (minus Sterner, pluss Mike Mushroom alias Mikkel Bay Vold) startet deretter opp bandet Monsters Of Doom. Dette bandet avholdt en eneste konsert og delte en splitt-LP med Astroburger (Astroburger: Venus Beach/ Monsters Of Doom: Lost On Venus), utgitt på gjengens egen og nystartete label, Perfect Pop Records, i 1991. Dette selskapet skulle bli en viktig institusjon for utøvere av psykedelisk-inspirert pop fra hele landet utover 90-tallet. Labelens sjette utgivelse var gjenutgivelse av Shady Whims & Obstacles på CD (1992). Kompaktutgaven inkluderte både den nevnte EP-en og flexisinglen.

På et eller annet tidspunkt ble bandet satt sammen igjen, men The Tables besto kun av Bartleby, Birdeye og Trademark samt hjelpere da Holiday At Wobbledef Grunch kom ut i 1997 (21 låter inkl. hele den nevnte splittsiden fra 1991 som bonusspor). Deretter var det lang pause igjen, før en oppvarmingsjobb i 1999 sporet til ny dyst. Den nevnte trioen syntes å ha det meste klart for ny utgivelse per medio 2001, men først et år seinere ble siste hånd lagt på verket, og bandet samtidig oppløst atter en gang. Året het imidlertid 2003 før albumet Nevermynd The Hillocks (Treble Without A Cause) forelå. Dette var utgivelse nr. 47 på Perfect Pop Records.

Ved siden av The Tables fantes en rekke sideprosjekter: Bartleby og Birdeye var med i en tidlig utgave av The Release Party (ga ut et par 7-tommere samt albumet The Release Party (Perfect Pop, 1993), mens Trademark og Shore var med i The Blind Bats. Birdeye har to solo-7-tommers EP-er på samvittigheten: The Now Or Never Popstar Or Teabag Conspiracy fra 1995, og Robert Birdeye fra 2000 – begge utgitt på Perfect Pop. Trademark har slått seg på filmmusikken, og har laget soundtracks til bl.a. kortfilmen Hodiak (Hans Petter Blad, 1994) og Vrede (Maria Sødahl, 2000), en av De 7 dødssyndene. Bartleby har, i tillegg til administrativt arbeid med Perfect Pop, produsert band som The Jessica Fletchers og The Ethnobabes (ga ut en 10-tommer i 2000, albumet Stargazer i 2001 og en EP i 2003).
 

Relaterte bedrifter:

Tables, The (Utøverinstitusjoner\Band)

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no