MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Wesenlund, Rolv

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006053110343693754177




Skuespiller, kringkastingsmann og skribent, f. 17.09.1936 i Borre (Horten), som først markerte seg som saksofonist og vant norgesmesterskapet for amatørjazzmusikere to ganger. Med bakgrunn som skribent i flere aviser og frilans-jazzmedarbeider i NRK, ble han rundt 1960 innspillingssjef hos Phillips og senere hos Arne Bendiksen. Han var ansvarlig for den korte, tidlige satsingen i Bergen på 60-tallet, Bergen Beat, et forsøk på å lansere norske grupper innen det man den gang kalte piggtrådmusikk. Helge Nilsen, Rune Larsen & The Stringers var den mest kjente av disse gruppene.

Fra 1966 var han i en tid programsekretær i NRK. Sammen med andre unge, fremadstormende menn med stor entusiasme for det nye fjernsynsmediet, som Harald Heide-Steen jr., Harald Tusberg, Bengt Calmeyer og den svenske regissøren Bo Hermansson etablerte han en opprørsk, med datidens øyne ganske bøllete type underholdning. I TV laget de Kunden har alltid rett, en parodi på samtidige TV-programmer, i radioen de legendariske Telefonrøret og Hørerøret, som gjorde suksess på plate, og på restaurant Cecil i Oslo hadde de i 1965 den nyskapende, tilsynelatende improviserte revyen Lysthuset, nå med Elsa Lystad og Karin Krog på laget. Wesenlund var speaker i den merkverdige radioserien Radio Skagerak, som ble en populær LP. Hans mest markante tidlige kreasjon var Feriebiskop Fjertnes, platen Feriebiskop Fjernes slår til igjen (1968) ble en bestselger. Han spilte også i flere filmer.

Det store, folkelige TV-gjennombruddet ble satireserien Og takk for det (1968), der Wesenlund, Heide-Steen og Kirsti Sparboe presenterte klassikere som «Supperådet», «Hos tannlegen» og «Doble Fustasjeopphengsforkoplinger». Serien ble en bestselgende plate, og ble laget i en like populær svensk versjon. Den medførte også trioens gjennombrudd på Chat Noir i revyen Hjertelig Tilstede (1970), som også medførte en populær LP. Wesenlunds mest bemerkelsesverdige rollekreasjon er Fleksnes (fra 1972).

Selv om han har hatt stor suksess i revyer, farser og andre komedier både på scenen og på film, har han også en stor musikalkarriere. Den første store musikalrollen var tittelrollen i Bør Børson jr på Det Norske Teatret i 1972 og i filmatiseringen 1974. Fra den ble «Børs song», «Omforladels O. C. Bentzen» og duetten «Wienerbrødtango» med Sølvi Wang regelrette slagere, og LP-en fra forestillingen ble en Spellemann-belønnet bestselger.

Han har hatt en rekke hovedroller, som i Charlies Tante på Det Norske Teatret 1994. Den var så populær at den ble overført til Chateu Neuf, oversatt til riksmål og filmatisert for TV. Han var Leopold i Sommer i Tyrol i Oslo, Århus og København, og 1987 var han homofil dragartist i Jerry Hermans La Cage Aux Folles på Chateau Neuf.

De mange plateutgivelsene han er med på er stort sett lyd fra TV- og radioprogrammer og platene fra musikalene. Han er ubetalelig som oberst Hathi i en studioversjon av Disneys Jungelboken (1972). Sommersinglen «Om litt er kaffen klar»/«Sommer over Kjølen» (1992) har fått kultstatus, og begge sidene er senere inkludert på flere sommerplater.

Gjennom mesteparten av karrieren har Wesenlund markert seg som ivrig og ofte kontroversiell debattant og kronikør, og han har gitt ut flere essaysamlinger. Han er også en kunnskapsrik programleder i TV, og talkshowet Wesenstund i TVNorge 1994–2000 var så populært at det vakte direkte harme da kanalen la det ned fordi det hadde for lave seertall blant ungdom. Wesenlund har mottatt æres-Amanda, Leonardstatuetten og Justerprisen.
 

Relaterte personer:

Rolf Wesenlund, Artist, Skuespiller

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no