MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Opiumstoner fra Trondheim

Publisert: 08/03/2006 av Knut Steen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006071715545460076447

Jazzlinja i Trondheim har lenge vært en ynglepass for unge talenter – 27 år gamle Marita Røstad fra Oppland er en av dem som fant drømmebandet sitt der. Musikken befinner seg i grenselandet mellom jazz og pop, og har fått mye ros i lokalpressen. Nå sitter bandet med en ferdig innspilling som venter på utgivelse: - Vi improviserer veldig mye live, men på plata har vi strammet inn så mye vi klarte. Vi ville ha innspillingen så ”ren” som mulig, for å få frem melodiene. Det er dem vi vil at folk skal lytte til, forteller Røstad til Ballade.

Marita Røstad 2 2006 (Foto: GT Nergård) (330x458)

Av Knut Steen

Sammen med Stian Omenås (trompet), Håvard Stubø (gitar), Rune Nergaard (kontrabass) og Gard Nilssen (trommer), har hun spilt inn sin debutplate, ”Silent Sunday”.

"Framkallar frysingar"
Røstad & Co. Har allerede spilt på Trondheim Kammermusikkfestival, Nattjazz i Bergen og Dølajazz, til svært hederlige kritikker:

Adresseavisen skrev: ”Marita Røstad har vi tidligere opplevd som et stort sangskrivertalent, og i Kjeller’n fredag fikk vi høre at hun stadig vokser seg større. Hun lager sanger helt i utkanten av jazzens store landskap(…)og later til å være inspirert av både Tom Waits, Joni Mitchell og flere andre.”

Omtalen i Vikebladet var enda mer rosende: ”Sjølv smelta eg fullstendig allereie etter første nummer. den varme, friske fløyelsstemma til røstad er opium for folk som har jobba litt for mykje (…) Så smooth og korrekt tima at det framkallar frysingar på ryggen. Samspelet musikarane imellom er rett og slett imponerande.”

Strammet inn
Da Ballade fikk tak i Røstad, hadde hun akkurat kommet tilbake fra et besøk til Omenås Musikkfrestival, der jun spilte i fjor. Bandet har nylig skaffet seg management - Kopperud Kulturproduksjon - som har begynt å booke for høsten. Tiden fremover skal brukes til å gi ut den ferdig innspilte plata:

- Vi improviserer veldig mye live, men på plata har vi strammet inn så mye vi klarte. Vi ville ha innspillingen så ”ren” som mulig, for å få frem melodiene. Det er dem vi vil at folk skal lytte til, forteller Røstad.

Du har med deg et band på de låtene du har spilt inn så langt – er musikk og tekst en felles prosess, eller er dette et soloprosjekt med komp?

- Egentlig ingen av delene…det er jeg som lager musikk og tekst, men vi jobber sammen for å finne ut av arrangementene. Helhetsinntrykket er en felles prosess. Vi er et band, selv om det er jeg som lager musikk og tekst. Så lenge det er jazzmusikere i bandet, blir de mye mer enn ”kompet” til en soloartist.

Røstad er påpasselig med å gi instrumentalistene mye ros:

- De er det mest fantastiske bandet noen kunne ønske seg. Stian og Håvard har jeg gått på skule med i fire år, mens Rune og Gard fremdeles går på jazzlinja. Gard har vært med en liten stund, men Rune har blitt med så nylig at vi ikke engang har hatt øvinger med ham, forteller Røstad. Selv har hun også rukket å undervise i sang ved Trondheim Musikkakademi.

Midt i mellom jazz og pop
For gode musikere til tross – det er vokalen som står sentralt i Marita Røstads musikk. Vokalen hennes ligger ”litt bakpå”, som ofte er tilfellet i jazzen. Instrumenteringen – både trommer, bass og blåsere – har definitivt jazzpreg. Allikevel føles verken "Tom’s Song", "The Riddle" eller "Sister Rosalie" (disse kan du lytte til her) primært som jazzlåter. Hva slags tilbakemeldinger har du fått på din plassering i musikklandskapet?

- Jeg blir alltid bedt om å putte musikken i en eller annen sjangerbås, selv om jeg ikke er spesielt opptatt av dét selv. Jeg lager bare den musikken som er naturlig for meg. Hvordan folk oppfatter oss, kommer tydeligvis mye an på musikalsk bakgrunn: De som har hørt mye på jazz anser ofte låtene som pop, mens andre i min omgangskrets synes låtene er veldig jazza. Hvis vi plasserer oss et sted midt i mellom er det sikkert ganske riktig.

Hva var det viktigste du tok med deg fra årene på jazzlinja i Trondheim?

- Vær ærlig med deg selv, våg å jobbe hardt med det som du føler er mest riktig for deg. Og øv mye.

Roser myspace.com
Plata, som ble innspilt i Godt selskap studios i desember 2005, har enda ikke funnet veien til noe plateselskap. På spørsmål om hva slags samarbeidspartnere bandet kunne ønske seg, svarer Røstad kontant:

- De skal være seriøse og satse på oss med en gang. Jeg har hørt for mange skrekkhistorier om band som har blitt signerte, bare for å vente lenge – før det ikke skjer noe i det hele tatt. Hvis vi ikke finner noen som overbeviser oss, kan det hende vi starter vårt eget selskap. I mellomtiden har vi hatt vledig godt utbytte av myspace.com, som har tatt helt av i USA. Jeg tror det kommer til å bli større og større i Norge også. Vi har i alle fall fått spredd musikken ut til folk i hele verden, vi har hatt besøk fra Tyskald, Kina og USA. Med 4000 lyttinger siden mars, har det vært veldig vellykket.

Har responsen gitt litt ekstra selvtillit i forhold til å starte eget selskap, slik Ephemera, Ane Brun og Unni Wilhelmsen har gjort før?

- Det er veldig hyggelig å se at så mange liker musikken. Så selv om vi ikke har bestemt oss enda, har Myspace gjort det mer fristende på gi ut plata selv, helt klart.

Marita Røstad har også spilt inn musikkvideo til ”Sister Rosalie”, som produseres i skrivende stund. Videoen forventes klar i løpet av august.
 

Relaterte bedrifter:

Kopperud Kulturproduksjon (KKP) (Artist management; Bookingselskaper; Konsert management / Event; Produksjonsselskaper)

Relaterte personer:

Marita Røstad, Jazzvokalist

Relaterte artikler:

13.09.2007 DølaJazz - Festivaltema: FEMI

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no