MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Torkil Baden: - Ny filharmonisk epoke

Publisert: 09/15/2006 av Torkil Baden

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006091510521892585488

Nå er Oslofilharmoniens neglisjering av samtidsmusikken forbi og en ny epoke er begynt i Oslo konserthus. Det har vært intet mindre enn en tragedie at norsk samtidmusikk har vært neglisjert av vårt ledende symfoniorkester. Med nye folk i ledelsen er heldigvis denne unntakstilstanden forbi. På 1970- og -80-tallet var det 10-15 nyere norske verker på programmet årlig. Under regimet til Mariss Jansons og Andre Previn var det mer vekt på 1900-tallsmusikk fra andre land, og det trenger vi også å høre. Ja takk, begge deler, sier anmelder Torkil Baden. Anmeldelsen er også publisert på nrk.no, og bringers her videre med artikkelforfatterens velvillige tillatelse.

Jukka-Pekka Saraste 2 2005 (Foto: Scanpix) (320x322)

Av Torkil Baden

Spill levende
Den nye sjefsdirigenten Jukka-Pekka Saraste og direktør Morten Walderhaug satser denne sesongen på en aktiv, norsk spill levende komponist.

Publikum fortjener å bli kjent med Rolf Wallins frodighet, og denne uken er den første av seks framførelser gjennom sesongen.

Wallins fantasifulle ideverden og rytmeglede har alltid resultert i en musikk som appellerer. Åpningsverket ved Wallinsatsingen i går kveld var ”Tides”, ”Tidevannsbølger”, der Wallin går Debussy en høy gang i å skildre bølgene, fra stille vann til en nærmest øredøvende tsunami.

Våt
Vi ble ikke direkte våte på beina, men følelsen er der når Wallin leker seg virtuost med slagverksolister og orkester.

Det skjer stadig noe nytt i sømløse instrumentale overganger, og de seks svenske musikerne i slagverkensemblet Kroumata imponerte stort, ikke minst da de gjennomførte hele første del utenat gjennom salen og foran podiet.

Heksegryte
Den andre hovedsatsingen denne sesongen er ved hundreårsminnet for Sjostakovitsj, født i september for hundre år siden. I går kveld åpnet Sjostakovitsj-serien med 4.symfoni, en heksegryte av desperasjon, pessimisme og tross.

Alle symfoniene til Sjostakovitsj er rotfestet i det komponisten kaller de skrekkelige førkrigsårene, altså hans egen samtid. Mens han arbeidet med denne symfonien, hadde Stalin sett hans opera ”Lady Macbeth” og rasende forlatt Bolshoi-teatret.

Folkefiende
Like etterpå, i januar 1936, kom artikkelen ”Forvirring i stedet for musikk ” i Pravda. Den var usignert, men ingen var i tvil om at sjefen selv sto bak. Ikke lenge etterpå ble det skrevet om ”folkefienden Sjostakovitsj”. Komponisten lå søvnløs hver natt med kofferten ferdigpakket og ventet på å bli fraktet til en fangeleir i Sibir, - eller til kirkegården.

Midt oppe i denne kulturpolitiske stormen ble partituret til 4.symfoni avsluttet. Etter generalprøven avlyste komponisten urframføringen. Han var redd for at Stalin ikke kom til å like symfonien og at han selv skulle falle ytterligere i unåde.

Avslappet vitalitet
Jukka-Pekka Saraste er en god blanding av sine forgjengere. Han har en porsjon av Mariss Jansons disiplin, og han gir det utmerkete orkestret litt av de løse tøylene til Andre Previn. Til sammen gir dette en avslappet vitalitet der dirigenten samler og fører orkestret uten unødige fakter.

Han er målrettet og slapp løs mange fine soloprestasjoner i det for anledningen utvidete orkesteret.

Symfonisk dikt
I fjerde symfonien merkes arven særlig sterkt fra Mahler, både hans langt spundne melodier og selve grepet på symfoniformen, - at den skal skildre hele menneskelivet med sine triumfer og tragedier.

Det blir mer symfonisk dikt enn forutsigbar symfonisk oppskrift.

Våken
Sjostakovitsj-prosjektet innebærer ett stort verk hver måned. Dette er både en stor kunstnerisk satsing og en viktig kulturpolitisk begivenhet, som kan fortelle oss noe om kunstens kår.

I dag handler det også om ytringsfrihet, og Muhammedkarikaturer i Danmark og Norge og musikkforbud i muslimske land er faktisk en del av den samme utfordringen til å være våken.Det hjelper faktisk Oslofilharmonikerne oss til. Så følg med når konserten kommer i P2 utover høsten.

Artikkelen kan også leses på nrk.no
 

Relaterte bedrifter:

Oslo Filharmoniske Orkester (Utøverinstitusjoner\Orkestre)

Relaterte personer:

Torkil Baden, Kritiker, Journalist, Musikkviter, Høgskolelektor

Morten Walderhaug, Administrerende Direktør

Rolf Wallin, Komponist

André Previn, Kunstnerisk leder

Relaterte artikler:

05.09.2006 Bylyder fra Oslos orkestre

01.09.2006 Utforsking av den sykliske tid - Del II

31.08.2006 Utforsking av den sykliske tid - Del I

09.06.2006 Oslofilharmonien i streik - utenlandskonserter i fare

02.05.2006 OFO med fokus på Sjostakovitsj og Wallin

20.02.2006 Kva skal til for å skapa ein levande orkesterkultur?

27.01.2006 Ein levande orkesterkultur - ein utopi?

15.09.2006 Trond Okkelmo: - Rolf Wallin kunne selges mye bedre!

03.08.2006 Åtte verdspremierer under Nordland Musikkfestuke

26.01.2006 Wallin fremføres med Stavanger Symfoniorkester

05.12.2008 Rikt spekter, personleg tone

01.04.2008 Frå Akropolis til Broadway og Bjørvika

21.12.2006 Walderhaug: - Fortreffelighet har sin pris

21.12.2006 Oslo-Filharmonien: Walderhaug fratrer som direktør

06.11.2006 Stoltenberg overrakte Sibeliusprisen

19.10.2006 Sibeliusprisen til dirigenten Jukka-Pekka Saraste

25.09.2006 Stipend til Dagny Bakken og Stig Nilsson

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no