MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Thommessens revansj

Publisert: 10/12/2006 av Magnus Andersson

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006101212172225850766

- Fremførelsen av Olav Anton Thommessens helaftensopera ”Hermafroditten” var ypperlig på alle plan. Ensemble, sangere og dirigent leverte, men ikke minst hadde de et av norsk musikkhistories mest interessante musikalske materialer å arbeide med. ”Hermafroditten” handler om kampen om å finne sin seksuelle identitet, om mannlig og kvinnelig, men i forlengelsen handler det nok om hva identitet overhodet er. Thommessen tar i bruk noen ganske tradisjonelle virkemidler for sin fortelling, noe som kan slå begge veier, skriver Magnus Andersson i denne anmeldelsen, som også tar opp fremføringen av Mauricio Kagels ”Staatstheater” på Kunsthøgskolen i Oslo.

Fra forestillingen

Av Magnus Andersson

Den gang da Thommessens ”Et Glassperlespill” ble urfremført i sin helhet, på Festspillene i Bergen 2005, ble han gedigent slaktet fra flere kanter. Verket, som tok 25 år å fullføre og å få urfremført, er å regne som Thommessens magnum opus.

Men Thommessen har et enda tidligere verk som også aspirerer til den tittelen, nemlig operaen ”Hermafroditten”, som ble skrevet mellom 1970 og 1982. Verket er blitt skrevet i kapitler, noe som til dels har praktiske grunner, fordi det er lettere få satt opp et enkelt tablå enn en helaftens opera.

Barokkopera
At det er skrevet i deler har også med at Thommessen ønsket å skrive noe som lignet en barokkopera, iallfall noe som lignet de store numrene man finner i barokkoperaen. Det finnes overhodet god grunn til å se bakover i tiden for å tenke over ”Hermafroditten”. Thommessen ønsker å fortelle en historie, og på dette plan fremstår han som konservativ, fri fra tenkning rundt dramaturgien som et felt hvor det skal eksperimenteres til det punkt publikum fullstendig mister sans og retning.

Hans historiefortelling ligner i mangt på barokkens affektlæretenkning. Synges det om ”kraft” blir musikken bak sangen kraftfull, synger fortellerstemmen ”merker han hvordan hans kropp kløyves i to” deler de andres sangene seg i to tydelige klangfelt, og når det handler om galskap forsvinner den musikalske marken som holder musikken oppe, i det orkesteret synker nedover i et glissando.

Stemmens uttrykkskraft
I den offentlige samtalen før operaen nevnte Thommessen Mauricio Kagels musikkteater, hvor verket ”Staatstheater” fra 1970 er det mest kjente verket. Dette ble fremført tidligere i uken av studenter fra operautdanningen ved Kunsthøgskolen i Oslo, og det var en vidunderlig kavalkade av humor og uttrykksvilje. Med unntak av ett nummer (dette er også nummermusikk, men innslagene er langt kortere enn Thommessens stort anlagte scener) mangler sangerne ord å uttrykke seg med.

Men stemmen er tross alt hva vi vanligvis uttrykker oss med, og uttrykket sitter ikke nødvendigvis i ordene, men i vår intonasjon og i stemmens intensitet og klangfarge.

Kagel driver dette punktet til det absolutt ekstreme - han har skrevet en opera hvor alt fortelles gjennom nettopp intonasjoner og lignende variasjoner i stemmen. Det hele er så tydelig at jeg ville anklaget Kagel for å peke nese til sitt publikum, hvis det ikke var nettopp dette som var poenget; at det skal være så overtydelig at det slår over i humor.

Et annet poeng hos Kagel er metarefleksjonen over musikken, hvor musikken handler om alt utenom musikken, men musikkens staffasjer (bugninger, applaus, publikums oppførsel, etc.) blir musikkens gjenstand. Det siste relaterer imidlertid ikke til Thommessens musikk.

Musikkens språklighet
Thommessen har alltid hatt en levende interesse for hvordan musikken fungerer som språk, selv om – som han er meget tydelig understreker i samtalen – musikken ikke er ett språk, men kan ha språklige kvaliteter, slik Kagels musikkteaterverk viser.

Thommessens ”Hermafroditten” bruker fremfor alt ordene i sin fortelling, og disse blir formidlet med stor tydelighet i forhold til den mening han finner i dem. Her handler det eksempelvis om noe så tradisjonelt som å lese en setnings rytme og å ta høyde for ordenes indre dramaturgi. Dette følges videre opp i så vel ord som i tone. Men i annen akt har Thommessen også noen avsnitt hvor ordene trer tilbake og sangerne bruker sin stemme instrumentalt, hvor kun et musikalsk råmateriale er det narrative. Det kan ligne på Kagel, men det mangler Kagels humor. Isteden er det hele meget alvorlig ment.

Forventninger
Som kritiker, som dessuten ønsker å fremstå som intellektuell, er jeg vel forventet å kimse av Thommessens tydeligheter. Jeg er nok dessuten forventet å slå ned hardt på hans bruk av fortellende stemmer, som ikke synger, men er ganske talestemmelignende. Jeg er også forventet å si noe om disse stemmers høytidelige narsissisme, om hvordan Thommessen da ikke kan mene alvor med å la historien fortelles i en barneradio-teaterstil fra 70-tallet.

Men det er ikke dette som står igjen av inntrykket fra gårsdagen. Thommessens opera er medrivende. Visst må man gå med på hans premisser og ikke le av fortellerstemmene, men ta dem på ytterste alvor.

Som helhet er dette det mest vellykkede jeg har hørt fra Thommessens penn. Han holder intensiteten gjennom de lange scenene, innbyrdes fungerer de med dramaturgisk intensitet, og selv om verket er stort til formatet fremstår det ikke like anmassende og bombastisk som Thommessen på sitt mindre vellykkede kan være.

Dette hører sammen med at informasjonsmengden er langt mindre enn i senere verk. Særlig i andre akt tar Thommessen tid til å kontemplere gjennom musikken, og resultatet er intet mindre enn noen vakre avsnitt.

Løfter hatten
Jeg begynner å bli lei av å skrive hvor fantastisk Christian Eggen ledet en samtidsmusikkfremførelse, fordi det har skjedd så mange ganger før. Men han må nevnes, og nok en gang må jeg løfte hatten for ham. Sammen med et våkent Oslo Sinfonietta og uttrykksvillige sangere – ingen nevnt, ingen glemt – var dette undertegnedes høydepunkt av nasjonale prosjekter under Ultima.
 

Relaterte bedrifter:

ULTIMA (Festivaler\Klassisk musikk; Festivaler\Oktober; Festivaler\Samtidsmusikk)

Oslo Sinfonietta (Utøverinstitusjoner\Ensembler)

Kunsthøgskolen i Oslo (Musikkutdanning\Høyere utdanningsinstitusjoner; Offentlige institusjoner)

Relaterte personer:

Olav Anton Thommessen, Komponist

Christian Eggen, Dirigent, Pianist, Komponist

Relaterte begivenheter:

28.09.2006 ULTIMA 2006

Relaterte artikler:

12.10.2006 MiNensemblet med OleBullsHits og Ultima-konsert

12.10.2006 Konservativ, fru Blom?

12.10.2006 Konkressens

11.10.2006 - Er det ikke mangfold som er morsomt, da?

11.10.2006 Syv unge komponister i fri utfoldelse

11.10.2006 Suzannah

10.10.2006 - Skrudd virkelighetsoppfatning

10.10.2006 - Ultima er ikke innadvendt nok!

10.10.2006 Självporträtt utan spegel

09.10.2006 - Drøvtygd kritikk

09.10.2006 Hva en stjålen cello kan føre til

06.10.2006 En slags overraskelse

06.10.2006 - Innadvendt Ultima

06.10.2006 Schaathuns musikalske portretter

05.10.2006 De unges kompetanse

05.10.2006 Ensemble Court-circuit: Gjentakelsen foredler musikken

04.10.2006 Christian Wallumrød – genrenes miksmaster

04.10.2006 Anderssons kritiske åpning

03.10.2006 IRCAM sett i speilet

02.10.2006 Norsk orkesterhelg i Ultima

02.10.2006 Cikada på Ultima

02.10.2006 Septemberlys over Ibsens smårips

29.09.2006 - Fest for Norge!

29.09.2006 Hagens arkiver

28.09.2006 Farverik høst med Ny Musikk

28.09.2006 Stivnede stiler, levende tradisjoner - Del II

27.09.2006 Ning presenterer: Transitt

27.09.2006 Stivnede stiler, levende tradisjoner - Del I

26.09.2006 Små, nære lydar, store harmoniske rom

25.09.2006 Ultima film: Dans for kamera!

22.09.2006 Ultima 2006 - Musikk som erindring

15.09.2006 Rock’n’roll-teater: Sexliv i skjærsilden

13.09.2006 Oslo Kulturnatt: Ibsen, musikk, dans og utstillinger

13.06.2006 Stor oppslutning om BIT 20s urfremføring av "Double Portrait"

11.08.2008 Moderne musikk i Gamle Logen

05.09.2007 Ultima søker: 100 fløytister, 100 saksofonister

22.08.2007 Frå Vivaldi til Webern

22.08.2007 Christian Eggen utnevnt til Kommandør av Den Kongelige Norske St Olavs Orden

08.01.2007 Christian Eggen fyller 50

01.12.2006 Å tenke, snakke og skrive om musikk

16.10.2006 Ultimas yngste komponister

16.10.2006 Opera, ikke krig!

13.10.2006 Ugelviks aften

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no