Av Torbjørn Sunde, trombonist
Jeg ble lettere sjokkert over Jan Granlies uttalelser her på Ballade.
Hans intensjoner er at Jazznytt skal være limet i jazz-Norge og folkelig. Dette er så langt unna virkeligheten at det ikke kan stå uimotsagt.
Mer som asbest enn lim
Jeg kan fremlegge Granlies ledere, konsert- og plateanmeldelser gjennom hele hans redaktørtid. Hans redaksjonelle linje og profil er den stikk motsatte av det han prøver å skape inntrykk av her på Ballade.
Hvis jeg skal følge opp symbolbruken, har Granlies ledere fungert mer som asbest enn som lim i jazz-Norge.
Helt konsekvent og ukritisk hyller han en selektert gruppe norske jazzmusikere, og fellesnevneren for disse er at de spiller tidsriktig og politisk korrekt musikk i henhold til Granlies verden.
Men Granlies største kjepphest er at disse er norske, og mye bedre enn disse kjedelige utlendingene, særlig amerikanerne. Dette går igjen i 99 % av Granlies ledere, bare sjekk dem! Litt av et lim!
Arroganse mot hverdagssliterne
Så til den "folkelige" profilen: Like konsekvent som Granlies ”elitedyrkelse” og ultrasjåvinisme, går hans arroganse og nedlatenhet mot resten, og ikke minst majoriteten av musikermassen i Norsk Jazzforum: Hverdagssliterne innen straight storbandjazz, bebop, swing, mainstream, dixieland, jazzrock, latin- og standardjazz.
I dagens klima er dette politisk ukorrekte sjangere, noe Granlie til de grader bidrar til å fyre oppunder.
Jan Granlie står som ansvarlig redaktør for denne gørra, men NJF har også et indirekte ansvar; så lenge Jazznytt er en del av denne organisasjonen.
Dagens Jazznytt fungerer overhodet ikke som noe samlende organ for jazz-Norge, men derimot bidrar tidsskriftet til å øke den misnøye og frustrasjon som har kommet til syne siste tida.
Jan Granlies uttalelser her i Ballade er enten direkte løgn eller mot bedre vitende, og jeg mener at verken Jazznytts lesere eller NJF kan leve med noen av delene.
Nok er nok!
Torbjørn Sunde har lang fartstid innen jazzen som trombonist, vokalist, keyboardist og arrangør. Han er født i Oslo i 1954, og vokste opp på Gjøvik. Sunde fikk sin internasjonale debut med Terje Rypdal Odyssey i 1974-75. Han har spilt i Oslo 13, samarbeidet med blant andre Jon Balke og Jon Eberson, og gitt ut egne soloplater. I 2006 vant han studiomusikerprisen med bandet Horns For Hire utdelt av Fond for Utøvende Kunstnere.
Relaterte bedrifter: |
|||
Jazznytt (Media\Tidsskrift) | |||
Norsk Jazzforum (Amatørorganisasjoner; Støtteordninger; Profesjonelle organisasjoner\Musikere; Støtteordninger\Konsert / Turné) | |||
Relaterte personer: |
|||
Jan Granlie, Redaktør | |||
Per Husby, Komponist, Pianist, Arrangør | |||
Erling Wicklund, Trombonist, Produsent | |||
Torbjørn Sunde, Artist, Trombonist, Vokalist, Keyboardist, Arrangør | |||
Relaterte artikler: |
|||
09.01.2007 Jazznytt: - Billig herreblad eller seriøs jazzkritikk? | |||
27.07.2007 Varangerfestivalen 25 år - Per Husby med jubilumskonsert | |||
02.02.2007 Anne Lande & Per Husby - Sakte sanger (Park Grammofon, 2006) | |||
30.01.2007 Norsk jazzforum presenterer egen musikerundersøkelse | |||
25.01.2007 Musikkritikk: - Selv om man slakter, må leseren kunne forstå at han kan like plata | |||
23.01.2007 - Alle musikkanmeldelser er subjektive, å si noe annet er tull | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no