MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



all Ears: Et paradigmeskifte på gang?

Publisert: 01/15/2007 av Carl Kristian Johansen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2007011511202186898603

all Ears 2007 er historie. Festivalen har i år opplevd en publikumstilstrømning bare de mest optimistiske har tatt høyde for. "Signalene tyder på at det er en sterkt økende interesse for musikken som vanligvis blir betraktet som marginal, og bare får plass i ytterkantene av andre festivaler. Vi kan se konturene av et paradigmeskifte på gang. Kanskje all Ears, som en av de fremste representantene for dette i Norge, bør ta konsekvensen av det og skalere opp?" - skriver Carl Kristian Johansen i denne kommentaren.

Styret all Ears 2007 - 2 (Foto: Carl Kristian Johansen) (300x)

Av Carl Kristian Johansen

Det er søndag, og klokken er 1500 i musikksalen på Deichmanske Bibliotek. Mats Gustafsson og Agustí Fernández gjør hver sine solokonserter før all Ears' offisielle konsertprogram blir avsluttet med en kraftfull og intens duoimprovisasjon.

Publikum kan diskutere hva som har vært festivalens rent kunstneriske høydepunkter dette året. Man kan velge mellom mye: Incapacitants' publikumsvennlige og rølpete hardcore noise, Ikue Mori med Else Olsen S, Hild Sofie Tafjord med Campbell Kneale, Kjetil Brandsdal, eller hvorfor ikke avslutningen med Gustafsson/Fernández?

Konteksten
Uansett hva man faller ned på har all Ears nok en gang lykkes å fargelegge improvisasjonsbegrepet med et knippe artister som leter etter nye måter å spille sin egen musikk på. Det er markeringen og feiringen av den vågale, eventyrlystne og utradisjonelle musiker festivalen først og fremst handler om. Men det er også et annet poeng arrangørene legger vekt på, nemlig å presentere dem i kontekst som rettferdiggjør anstrengelsene som gjøres fra scenen.

Den konteksten er arrangørene, musikerne selv, og publikum. På all Ears kan man som publikummer møte både arrangørene og musikerne før og etter konsertene, vandrende rundt i konsertlokalet. Festivalen fungerer på den måten også som et åpent forum. Som publikummer er timen din, hvis du vil. Ikke fra en scene i formen til en vanlig Q&A, men der og da, ute i salen, spontant eller mer planlagt.

Her blir ikke publikum sett på som forbruker, konsument, eller benyttet som målgruppe for kommersiell virksomhet uten relevans for musikken som presenteres. På all Ears eksisterer en åpenhet, et miljø og en ånd som utelukkende dyrker og stimulerer til nysgjerrighet rundt det musikalske.

Oppskalering
Og publikum er kanskje den største suksessen til årets all Ears. I følge arrangørene har det har møtt opp over dobbelt så mange på årets konserter sammenlignet med fjorårets. Det betyr et tall som nærmer seg 1000 personer over fire dager, og det betyr at festivalen har en utfordring når neste år skal planlegges.

Medarrangør Lasse Marhaug sa til Ballade før festivalen at det ikke var noe viktig behov fra festivalens side "å skalere opp. Vi er på et fint nivå og har et bra publikum nå."

Det var neppe noen som kunne spå at festivalen ville vokse til denne dimensjonen ved oppstart i 2002, men fortsetter festivalen å vokse i dette tempoet må arrangørene vurdere andre og større lokaler for neste års festival. Det betyr mer arbeid for en arrangørgruppe som ikke tar ut annet enn symbolsk kapital, og som egentlig burde bruke januar til dyrke privatliv og egne karrierer som musikere. Men skal man først ta publikum på alvor, er det like greit å kjøre linjen helt ut.

Så bare for å ta Marhaug litt på kornet; det begynner å bli på tide å se all Ears i en større sammenheng. (Med all respekt for Safe as Milk i Haugesund og Punkt i Kristiansand), Avanto i Finland og All Tomorrow’s Parties i England er ikke rene festivaler for improvisasjonsmusikk, men fellestrekkene er at de musikerstyrte og at de henvender seg til et lignende og korresponderende publikum. Disse festivalene har også gradvis trukket et større publikum som inkluderer tilreisende fra hele Europa.

Det er også tilfellet for all Ears.

Paradigmeskifte?
Signalene tyder på at det er en sterkt økende interesse for musikken som vanligvis blir betraktet som marginal, og bare får plass i ytterkantene av andre festivaler. Vi kan se konturene av et paradigmeskifte på gang. Kanskje all Ears, som en av de fremste representantene for dette i Norge, bør ta konsekvensen av det og skalere opp?

Det er ingenting i veien med ambisjoner om større publikumsoppslutning. Styret har vist at de har programmeringen som høyeste prioritet, og hvis det videreføres trenger man ikke være redd for å kompromisse med det kunstneriske. Jo flere publikummere, jo bedre. En festival som all Ears kan bidra til et økt refleksjonsnivå, ikke bare rundt improvisasjonsmusikk, men musikk som helhet.

Ren lyd
Det er søndag, klokken er 1600, og lyset i salen på Deichmanske forsvinner gradvis med skumringen. Mot slutten av konserten kan man bare ane konturene av Gustafsson og Fernández på scenen.

Det blir en vakker avslutning på en tre dager lang festival. Lyd har stått i fokus hele veien, og festivalen avsluttes nettopp som ren lyd.

Under all Ears 2008 vil kanskje dobbelt så mange personer oppleve den magiske skumringstimen på Deichmanske Bibliotek i Oslo.
 

Relaterte bedrifter:

All Ears (Festivaler\Januar)

Relaterte personer:

Paal Nilssen-Love, Trommeslager

Kjetil Møster, Saxofonist

Lasse Marhaug, Artist, Komponist

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, Komponist, Sanger

Relaterte begivenheter:

11.01.2007 All Ears 2007

Relaterte artikler:

11.01.2007 STØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØY

10.01.2007 Ikue Mori - fra No Wave til all Ears

09.01.2007 all Ears - konsentrert fokus på musikk

08.01.2007 Støyfest som oppvarming til All Ears

05.01.2007 Årets Buddy: Paal Nilssen-Love

02.01.2007 All Ears slipper program, konsert på Fabrikken

18.01.2006 Dancing In Your Head: Er All Ears den nye tingen?

12.01.2006 Ballade om All Ears

18.01.2005 All Ears: Fire dager med musikerstyrt magi

18.01.2005 All Ears 2005 - Bilder fra åpningskvelden

13.01.2005 All Ears 2005: Tverrskandinavisk improvisasjonsfest

06.01.2005 Tjuvstart på svorsk All Ears i kveld

04.01.2005 All Ears 2005: Sonisk unionsmarkering med spontanmusikk

19.01.2004 All Ears 2004 i bilder

07.01.2004 All Ears 2004: Program og artister

16.01.2004 All Ears: Hammer, sigd, kors

07.01.2004 Fri musikk for åpne ører

19.01.2009 all Ears 2009: Med dyp innlevelse og høyt volum

16.01.2009 Variert, med elektrisk overtone

15.01.2009 Stine Janvin Motland: Med fysisk fundament

13.01.2009 På jakt etter konfrontasjon

08.12.2008 all Ears 2009 - improfest for 8. gang

08.01.2008 Daniel Meyer Grønvold: Søker det uperfekte

07.01.2008 Guro Skumsnes Moe: Full bevegelsesfrihet

02.01.2008 All Ears med programslippkonsert

20.12.2007 all Ears - Programmet er klart

23.07.2007 Oslo Jazzfestival - Brötzmann, Gustafsson og Nilssen-Love med plateslipp

04.07.2007 Maja Ratkje - Fra SPUNK til John Zorns Tzadik

01.03.2007 Stort fokus på norsk musikk i Praha

22.01.2007 Åpent Forum med Nilssen-Love og Ratkje

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no