MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Folkemusikken ser ut

Publisert: 06/21/2007 av Carl Kristian Johansen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2007062117024039423208

INTERVJU: Norsk Folkemusikkformidling (NFF) er Norsk Folkemusikk- og Danselag sin arrangør- og formidlingsorganisasjon. Nå ser NFF ut av landet og er i ferd med å bygge opp en organisasjon som kan formidle norske artister og grupper til utlandet på en mer permanent basis. - Folkemusikk må også kunne legge igjen penger byråene for at de skal ta det inn, de kan ikke bare gjøre det for å ha det moro, sier Lene Furuli i NFF.

Lene Furuli (283x378)

Av Carl Kristian Johansen

NFF primære virksomhet er å formidle spilleoppdrag i Norge, men har allerede booket oppdrag for blant annet for Majorstuen i utlandet. Nå satser organisasjonen på å utvikle og profesjonalisere den delen av virksomheten. Gjennom et kulturprogram i regi av Innovasjon Norge, er NFF nå i ferd med å stable på beina eget byrå som kan formidle norsk folkemusikk til utlandet på mer kommersielle premisser.

- Vi har en bedriftsutvikler fra Innovasjon Norge som følger oss og gir oss råd underveis. Med det i ryggen fant vi ut at det bare var å begynne og prøve oss fram, sier Lene Furuli, ansvarlig for artistprofilering og formidling i NFF.

NFF skriver nå avtaler med en del musikere og grupper, og skal jobbe spesielt med disse i forhold til utlandet. NFF har invitert alle som står i Norsk Folkemusikkatalog, som teller omkring 130 oppførelser, men det er allikevel visse krav som stilles for å være med på leken.

- Man må ha distribusjon av plater i utlandet, og ha gjort jobber i utlandet gjennom et eget nettverk av arrangører. Og så må man være tilgjengelig for arrangører i utlandet. Det kan ikke bare være vilje til å reise ut, man må sette av klare turnéperioder og være villig til å gjøre jobben, sier Furuli.

Hun understreker at det ikke er spesielt strikte kriterier for å være en del av denne satsningen.

- Vi får se hvor det bærer og hvor langt vi har kommet om ett års tid.

Kommersiell satsing

Er det et mål at denne satsningen skal kunne stå på egne ben kommersielt sett?

- Jeg håper det. Det er ikke mye penger i denne genren i det hele tatt, men vi opplever en etterspørsel blant musikerne for å komme seg ut. Mange har sendt oss fullmakter til å jobbe for dem. Vi får se hva slags effekt dette har på arrangørene i utlandet.

- Vi vil tilby pakker til arrangørene ute, og det kan være lettere å få til turneer på den måten. Det er nok lettere å nå gjennom som byrå, og vi håper det kan bidra til mer enn sporadiske enkeltjobber, sier Furuli.

NFF ønsker også bygge kontakter på andre måter.

- Vi har kontakt med et arrangørnettverk i Belgia, og vi har fått til en avtale med dem i desember. Vi håper vi kan knytte til oss flere slike nettverk og agenter. Samtidig burde nok absolutt et byrå som Adastra i England ha en norsk gruppe i stallen sin – de er eksperter i det britiske markedet og selger mye til Europa. Vi håper å knytte sånne type kontakter, sier Furuli.

- Siste ledd i profesjonaliseringen av folkemusikken

Det er mange norske artister og grupper innenfor jazz- rock- elektronisk- og samtidsmusikk som til stadighet er utenfor landets grenser, på lengre og korte turneer. Hva er årsaken til at det ikke er utviklet en lignende infrastruktur innen folkemusikken?

- Det er ingen som har sett behovet eller klart å gjøre noe i denne genren innenfor det kommersielle feltet. Og det er først nå at det finnes mer enn en håndfull musikere og grupper som er aktuelle i Norge, Norden og det store utland. Det er mange som har hatt et behov, men det har nok ikke vært realistisk å starte for nå.

- Dette er nok siste ledd i profesjonaliseringen av folkemusikken i Norge. Folkemusikk er ganske ung som profesjonell genre, sier Furuli.

Hun legger til at mange av de allerede etablerte bookingbyråene selv mener at de mangler kompetansen og kunnskapen om folkemusikken til å ta det inn sine porteføljer.

- Folkemusikk må også kunne legge igjen penger byråene for at de skal ta det inn, de kan ikke bare gjøre det for å ha det moro, sier Furuli.

Gå til hjemmesidene til Norsk Folkemusikk- og Danselag for mer informasjon om Norsk Folkemusikkformidling.
 

Relaterte bedrifter:

Norsk Folkemusikk- og Danselag (Amatørorganisasjoner; Profesjonelle organisasjoner\Musikere; Profesjonelle organisasjoner\Rettigheter; Profesjonelle organisasjoner\Dans / Teater)

Norsk Folkemusikkformidling (Bookingselskaper)

Norsk Folkemusikkatalog (Media\Oppslagsverk)

Relaterte personer:

Lene Furuli, Artistprofilering og formidling

Relaterte artikler:

21.05.2007 Forum for utøvere: Musikerne og platebransjen

22.02.2007 Folkemusikkscenen: - La dette bli det nye Club 7!

23.03.2006 UDs reisestøtte - tildelingene våren 2006 er klare

17.03.2006 Norsk folkemusikkformidling ser mot utlandet

02.02.2006 - To hoder tenker bedre enn ett, også i folkemusikk-miljøet

24.01.2006 - Satsing på utlandet må vera samstemt!

09.01.2006 Kvelande konsensus i folkemusikk-miljøet

02.11.2005 Womex 2005: Visuell presentasjon stadig viktigare

08.08.2005 Majorstuen vant INTRO-folk

30.05.2005 Startskotet har gått for INTRO-folk 2005

16.03.2005 NFD presenterer ny folkemusikkfestival - og åpent møte om å leve av folkemusikk og -dans

22.02.2005 INTRO-folk 2005: Her er kandidatene

22.02.2005 INTRO-folk: Åtte folkemusikk-formidlere i kappestrid

14.12.2004 Storsatsing på norsk kultur i utlandet - men Pål sine høner blir heime

10.12.2004 INTRO-folk søker unge, dyktige folkemusikere

12.11.2004 Intro Folk: Stort løft for norsk folkemusikk

10.11.2004 INTRO-folk: Storsatsing på folkemusikk

03.11.2004 Womex 2004: - Dette er sjansen folkemusikkmiljøet har til å komme ut i verden

19.05.2004 Norsk Folkemusikk- og Danselag søker prosjektutviklar

20.11.2003 Folkemusikkmiljøet vil ha egen folkemusikkpris

06.02.2009 Liten og internasjonal

07.08.2008 Internasjonal interesse for folkemusikk i sommar

27.06.2008 Ny stor organisasjon i folkemusikken?

09.07.2007 Frå Agder og Valdres til Uganda og Marokko

26.06.2007 Regjeringens handlingsplan for kultur og næring: Satser 50 millioner på nye tiltak

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no