MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Tora Augestad om Kurt Weill

Publisert: 07/05/2007 av Carl Kristian Johansen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2007070417100057579766

INTERVJU: Torsdag er det tid for konseptet Music for a Weill på EnergiMølla i Kongsberg. Bak det prosjektet står sanger Tora Augestad, sammen med Stian Carstensen, Mathias Eick, Martin Taxt og Pål Hausken. Disse skal framføre flere av de mest kjente komposisjonene til den tyske komponisten Kurt Weill, som var aktiv på første halvdel av 1900-tallet. - Det som er fascinerende med Tolvskillingsoperaen er at den prøver å si noe essensielt om samfunnet, sier Tora Augestad til Ballade.

Music for a Weill (Foto: Yina Chang) (330x496)

Av Carl Kristian Johansen

En plateinnspilling er også på gang og skal slippes i oktober. Alle låtene vil bli spilt inn på originalspråket. Augestad har faktisk flyttet til Kreuzberg, Berlin for å få det tyske språket inn i blodet. I konsertsammenheng vil noe av materialet framføres på norsk i Jens Bjørneboe og Jørn Simen Øverlis oversettelser.

- Jeg oppdaget Weill da jeg var 17 år. Jeg ble helt fengslet av kontrastene i dette materialet, og kontrasten mellom de vakre melodiene og de makabre tekstene. Makabre i den forstand at det handler om noe alvorlig. Weill var en klassisk utdannet komponist, men flørter mye med popmusikalske genre. Det er referanser til både Arnold Scönberg og ragtime på en gang, sier Augestad.

- Vi er veldig fascinert av hele det universet, men vi har lyst til å gjøre vår egen personlige vri på det, i stedet for å framføre materialet slik det vanligvis gjøres. Noen låter forholder vi oss strengt til som det er skrevet, andre ganger forholder vi oss litt mer fritt til materialet.

Music for a Weill henter materiale fra flere av Weills epoker som komponist. Fra Tolvskillingsoperaen, som Weill skrev sammen med dramatiker og poet Bertolt Brecht, skal blant annet Mack the Knife og Die Seeräuber-Jenny framføres.

Føringer

Dette er melodier og tekster som er tolket, framført og spilt inn et stort antall ganger, blant annet av Teresa Stratas, Meret Becker, Marianne Faithfull, Nina Simone, og ikke minst Weills kone, Lotte Lenya. Dee Dee Bridgewater, som er en av headlinerne på Kongsberg Jazzfestival i år, har spilt inn et helt album med Weills komposisjoner, med diverse tekstforfattere, på This is New fra 2002.

Hva slags forhold har du til tidligere tolkninger av dette stoffet?

- Jeg har ikke hørt Bridgewater synge dette, men jeg har selvfølgelig et forhold til Lotte Lenya, Gisela May og Teresa Stratas. Og så har mange av låtene hans blitt jazzlåter, jeg synes Radka Toneffs Lost in the Stars (tekst: Maxwell Anderson, red. anm.) er helt fantastisk!

- Disse låtene tåler å bli tolket ofte, og det er bare bra at de blir brukt mye. Jeg ligger nok nærmere en tysk tradisjon selv om jeg kanskje er mer rendyrket sanger, materialet blir ofte gjort av personer som bare er skuespillere. Noen av sangene Weill skrev var for klassiske stemmer, og da mener jeg de bør synges klassisk, mens andre låter ble skrevet for skuespillere.

- Det mener jeg legger føringer på musikken. All musikken skal ikke snakkesynges, og alt kan ikke nødvendig gjøres til jazzlåter. Weill skrev i så mange stiler at jeg som sanger må ta hensyn til det. Jeg har jobbet mye med å finne min måte å gå inn i materialet på, sier Augestad.

Ydmyk

Det er mange som har et nært forhold til Weill og kjenner materialet godt. Samtidig vil det være mange i publikum som ikke har forhåndskunnskap om Weill. Hvordan forholder du deg til det spriket?

- Som formidler er jeg er opptatt av å bringe folk nærmere materialet. Jeg snakker mellom låtene, og på de tyske låtene forteller jeg hva de handler om. Jeg tror det fungerer, man trenger en slags inngang.

- De ihuga Weill-entusiastene gir både ros og ris. Tilbakemeldingene kan være jeg får det til på noen låter og at jeg synger for mye på andre. Men jeg blir tatt på alvor, selv om noen forventer å høre Gisela May eller Lotte Lenya. Andre sier at våre versjoner er dødskule og at de plutselig har skjønt Weill. Det er jo det man er ute etter – å bringe folk nærmere stoffet. Jeg er jo ydmyk overfor oppgaven, men jeg prøver altså ikke å være en Lotte Lenya, sier Augestad.

Politikken

I mellomkrigstiden jobbet Weill sammen med Brecht, og i den perioden ble blant annet Tolvskillingsoperaen og De syv dødssynder skrevet. Weill avsluttet senere samarbeidet med Brecht, og dro i eksil til USA tidlig på 30-tallet. Brechts kommunistiske sympatier fikk videre utløp i samarbeid med komponist Hanns Eisler, og han orienterte seg østover i Europa.

- Stykkene fra den amerikanske perioden er lite politiske. De er mer morsomme og handler mye om blant annet kjærlighet og fikk form i filmmusikk og musikaler framfor kabaret. Det er like fullt utrolig masse vakre ting der.

- Det er mange som sier at de stykkene han skrev i Tyskland er bedre enn de han gjorde i USA, men jeg synes også at man merker hans klassiske bakgrunn bedre fra den siste perioden. Weill var kanskje først og fremst en utrolig begavet melodiker, og harmonisk er det utrolig flott også, sier Augestad.

Dere skal framføre stykker fra Tolvskillingsoperaen, hva slags forhold har du til det politiske innholdet i sangene derfra?

- Det er klart jeg har et forhold til det, selv om vi ikke har vektlagt det i repertoaret vi har lagt opp til nå. Man kan velge å la være selv om det ikke nødvendigvis er bra, men vi vil gjøre det på et senere tidspunkt. Det som er fascinerende med Tolvskillingsoperaen er at den prøver å si noe essensielt om samfunnet. Den skildrer undergrunnsmiljøet i London og prøver å speile overklassen i den. Så prøver de å vise at det er akkurat de samme hierarkiene som fungerer i høyere lagene i samfunnet.

- Tiggerbandene fra Tolvskillingsoperaen er i høyeste grad aktuell i Oslo. I dag kommer det busslaster med tiggere fra Øst-Europa, og man må anta at pengene tiggerne får går til bakmennene. Organiseringen av dette er grusom, sier Augestad.

Tora Augestad, Stian Carstensen, akkordeon, Mathias Eick, trompet, Pål Hausken, trommer, og Martin Taxt, tuba, står på scenen torsdag 5. juli kl. 1400 på EnergiMølla, under Kongsberg Jazzfestival.

Augestad har denne hjemmesiden.
 

Relaterte bedrifter:

Kongsberg Jazzfestival (Festivaler\Jazz; Festivaler\Juli)

Relaterte personer:

Tora Augestad, Sanger / skuespiller

Stian Carstensen, Musiker

Mathias Eick, Trompetist, Jazzbassist

Martin Taxt, Tubaist, Komponist

Relaterte begivenheter:

04.07.2007 Kongsberg Jazzfestival 2007

Relaterte artikler:

04.07.2007 Maja Ratkje - Fra SPUNK til John Zorns Tzadik

22.09.2006 Pitsj - plateslipp på Parkteateret

14.06.2007 Mathias Eick – ut av rekken

03.07.2007 Ornette Coleman: Den harmolodiske magikeren, del 2

02.07.2007 Den harmolodiske magikeren

19.06.2007 Huntsville møter to blad Wilco

21.11.2006 Jubel for Tubaloon

26.06.2006 Kongsberg Jazzfestivals nye ansikt

23.03.2006 The Source tilbake som ren kvartett

17.03.2006 Kompostrock fra stereo-astronautene

16.03.2006 Kjetil Møster med ny sekstett

06.03.2006 Kongsberg Jazzfestival med ny scene, program for 2006

10.01.2006 Kongsbergpris til ung musiker

01.12.2005 Pål Fidjestøl blir leder for Kongsberg Jazzfestival

08.09.2005 Revheim slutter som Kongsbergjazz-leder

15.08.2005 Vital-prisen til Solveig Slettahjell

22.06.2005 Hva er forskjellen på jazz og jass?

21.06.2005 Ingebrigt Håker Flaten og Tord Gustavsen: Motstands-bevegelsen

20.06.2005 Trommer og saksofon: To helt like, helt forskjellige ting

17.06.2005 Ole Paus og Real Ones: Gjenskaper historien på Kongsberg Jazzfestival

15.06.2005 Europeisk heder til Maja Ratkje

02.05.2005 Shining - metamorfose med trøkk

11.04.2005 Tre saxer, tre generasjoner

24.02.2005 Gamle og unge stornavn til jazzfest i Kongsberg

19.08.2004 Norsk jazz fra Kongsberg til San Francisco

02.07.2004 Kongsberg Jazzfestival i bilder

01.07.2004 Mellom folkefest og avantgarde

30.06.2004 Kongsbergjazz feirer 40 år

04.06.2004 Kongsberg Jazzfestival: Halvveis til ny scene på kirketorvet

24.05.2004 Da Rollins kom til by'n

16.03.2004 Kongsberg Jazzfestival: Vital 40-åring

17.07.2003 Årets Radka Toneff-pris til Live Roggen

07.07.2003 Publikumsrekord for Kongsberg Jazzfestival

19.03.2003 Kongsberg Jazzfestival: Folkefest og avantgarde

19.06.2002 Flesjø: - Med respekt for tradisjoner og øre for den nye jazzen

09.08.2012 Redd for klassiskpolitiet

06.08.2009 Stille og politikk i Esviken

04.03.2009 Music for a while i Tyskland

23.10.2008 Japansk-norsk kvartett på lanseringsturne

22.01.2008 Tora Augestad med Ensemble Modern i Athen

04.12.2007 Tetuzi Akiyama er i Oslo

24.10.2007 Musikkdågå i Gausdal

11.07.2007 Kongsberg Jazzfestival med sekssifret underskudd

09.07.2007 Kongsberg Jazzfestival - fornyet og i forkant

07.07.2007 Musikerprisen til Morten Qvenild

07.07.2007 Huntsville - impro for middelklassen

07.07.2007 Trinacria - soundtrack til by i kaos

06.07.2007 Kongsberg Jazzfestival - Sola skinner, Lågen på retur

06.07.2007 Fri flyt i tradisjonelle rammer

05.07.2007 Kongsberg delt i to

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no