Av Berit Kolstad, underdirektør i TONO og sjef for NCB-avdelingen
Det skal presiseres at det NCB innkrever ikke er en form for avgift. Vi innkrever vederlag for faktisk bruk av musikk som innpilles.
Vederlaget som innkasseres er øremerket det enkelte musikkverk og blir selvfølgelig avregnet til rettighetshaver i det samme verket.
Det er vanskelig for oss å forstå at på tross av at øvrige ”harde” produksjonsomkostninger i forbindelse med en filmproduksjon er blitt lavere, så ser dette ikke ut til å ha noen positiv effekt på produsentens vilje og evne til å betale for selve innholdet i produksjonen, her musikken.
På alle rettighetshaveres vegne synes vi det er trist å oppleve at disse alltid blir salderingsposten.
Vi tror ikke at filmprodusenter lager ”musikkfilmer” kun av pur begeistring for og kjærlighet til en komponist og hans/hennes verker, mer enn vi tror at komponister flest ønsker å gi bort bruk av sine verker i ditto begeistring for og kjærlighet til produsenten.
Fra det ståstedet skal vi nok finne et riktig nivå på en tariff for dokumentarfilmer om og med komponister og deres verker.
Vi tar ikke denne diskusjonen videre i media, det er ikke der vi forhandler eller fastsetter tariffer.
Relaterte bedrifter: |
|||
TONO (Profesjonelle organisasjoner\Rettigheter) | |||
NCB / Norge (Profesjonelle organisasjoner\Rettigheter) | |||
Relaterte personer: |
|||
Berit Kolstad, Underdirektør | |||
Relaterte artikler: |
|||
13.07.2007 TONO: Utbredt underrapportering - òg frå Rikskonsertene | |||
06.03.2007 MFO om ulovlig nedlasting: - Etikken og moralen må stå i fokus! | |||
12.03.2008 TONO - Utbetaler 12 millioner for privatkopiering | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no