MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Markerer Badens 100 år

Publisert: 09/03/2008 av - Red.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2008090313503123043717

31. august er det 100 år siden komponisten og organisten Conrad Baden (1908-89) ble født. Snart blir et utvalg av hans orkesterverker utgitt på plate.

Conrad Baden (100x141)

Badens produksjon har inntil nå ikke vært tilgjengelig på CD. Utgivelsen som lanseres tirsdag gir derfor en unik mulighet til å få innsikt i 100-årsjubilantens kompsisjoner. CD-en viser dessuten spennet i Badens musikk, der inspirasjonen fra både neoklassisisme, norske slåtterytmer og tolvtoneteknikk sto sentralt. ”Hele tiden kan man skimte hans varme romantikk og melodiske føringer” legger Simax til i sin pressemelding.


Fra orgel til orkester

Baden studerte orgel i Leipzig og begynte som profesjonell organist i 1928. I 30-årsalderen begynte han for alvor å komponere, og da skrev han først og fremst kor- og orgelverker til eget bruk som organist, først i Drammen og senere i Oslo. I 1946 sto han fram i offentligheten som komponist, og etter et studieopphold i Paris i 1950 satset han i større grad på å komponere orkestermusikk (seks symfonier) og kammermusikk.


Intrada Sinfonica og Soria Moria slott

”Intrada Sinfonica”, som regnes som hans mest kjente verk, fikk sin urfremføring under Festspillene i Bergen med Karsten Andersen som dirigent i 1970. Festpreget understrekes allerede fra starten med messingfanfarer, som gjentatte ganger setter sitt preg på verket. Det er rytmisk driv, og i de mer lyriske partiene får soloblåserne vekselvis spille temaet og belyse det med sin farge.

Badens ”Eventyr-suite” fra 1960 tar utgangspunkt i flere kjente folkeeventyr, og satsene er små, morsomme programmusikalske bilder med en karakteristisk og utsøkt instrumentasjon. Her finner man både ”Kjerringa mot strømmen”, ”Tommeliten”, ”Prinsessen i berget det blå” og ”Soria Moria slott”. Det er imidlertid ikke folkemusikken som er inspirasjonskilden til disse verkene, Baden er mer påvirket av Bela Bartók og den franske komponistgruppen Les Six, og verket er en selvstendig behandling av alle disse impulsene til et moderat-moderne tonespråk.


Skribent, kirkemusiker og pedagog

Conrad Baden var gjennom hele sitt virke aktiv som skribent og musikkritiker, bl.a i Vårt Land og Morgenbladet og i en rekke musikktidsskrifter. Fra 1947 og frem til han fylte 70 år virket Baden som lærer i harmonilære og kontrapunkt ved Musikkonservatoriet i Oslo. Fra 1960 var han organist i Ris kirke i Oslo.

Utgivelsen lanseres 9. september. Medvirkende utøvere er Geir Henning Braaten (piano), Oslo Filharmoniske Orkester, Karsten Andersen (dirigent), Harmoniens orkester, Bjørn Halvorsen (klarinett), Sverre Bruland (dirigent), Alf Årdal (dirigent), Kjell Ingebretsen (dirigent) og Heinz Freudenthal (dirigent).

Det er Simax som melder dette.
 

Relaterte bedrifter:

Simax (Plateselskap)

Relaterte personer:

Conrad Baden, Komponist

Alf Årdal, Dirigent

Kjell Ingebretsen, Dirigent

Relaterte artikler:

22.02.2002 Baden, Conrad

25.08.2008 Bartok seint og tidleg

18.08.2008 Dikterportretter

30.07.2008 Bass Trip

18.06.2008 Musikk på liv og død

17.04.2008 Knut Skram: - Aldri utlært

11.01.2008 Camilla Wicks: Ein sjeldan pedagog og utøvar

16.08.2006 Norske utøveres verker 1945-2000

04.08.2006 Norske utøveres verker 1945-2000, vol. 1

05.01.2009 Grieg Trio med dobbel CD

05.12.2008 Rikt spekter, personleg tone

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no