MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Komponist eller utøver – hvem eier rettighetene til musikken?

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2008101709300413512932

INNLEGG: - I dag finner vi ofte at improvisasjonsutøvere og komponisten er én og samme person, og at verket blir til som komposisjon i samarbeid med én eller flere improvisasjonsutøvere og én komponist. Er det rett at komponistene skal høste rettigheter som også tilhører utøveren? Det er ett av flere spørsmål Lisa Dillan og Else Olsen S ønsker å stille relatert til fusjonsprosjekter mellom komponister og utøvere.

Else Olsen S og Lisa Dillan-bak (Foto: eget) (300x)

Av Lisa Dillan og Else Olsen S

Ofte kan partituret ikke engang framføres uten denne eksakte fusjonen mellom utøver og verk. I denne typen fusjonsprosjekter jobber komponisten tett med utøveren, som bidrar med eget lydmateriale, strukturer og teksturer basert på egen utøving og utforskning over lang tid.

En problemstilling har vokst fram de siste årene med utgangspunkt i følgende: man ser flere eksempler på at komponisten bruker utøveren aktivt både i utforskningsprosess og/eller i utføringen, uten å kreditere utøver sitt eget materiale økonomisk og ved å opplyse om samarbeidsaspektet i program eller partitur.

For notert komponert musikk har man et utbygget system som tilgodeser komponistens kreativitet, kompleksitet og ikke minst arbeidsinnsats over tid, økonomisk via TONO. Problemet slik vi ser det er ikke nødvendigvis bare av moralsk karakter, men overlevelsesgrunnlaget svekkes rent økonomisk for utøvere som også lever av å komponere i sin utøving.

Raffinementet som improvisasjonsutøvere oppøver tar år å utvikle, og man bruker ufattelige mengder tid på øverommet for å holde dette levende og å videreutvikle det. Det arbeidet komponisten gjør på papiret, gjør improvisasjonsmusikeren på øverommet, og denne typen øving krever den samme formen for raffinement, refleksjon og utprøving som for en skrivende komponist. Tiden som premiss for det skapende arbeidet er dermed på mange måter det samme, enten som skrivebordsarbeid eller som utforskningsprosjekt på øverommet for en improvisasjonsutøver.

Vi ønsker å stille følgende spørsmål for videre konstruktiv dialog og diskusjon:

Er det rett at komponistene skal høste rettigheter som også tilhører utøveren?

Dersom komponisten velger å jobbe i brytningspunktet mellom utøver og komponist – hvordan kan det utvikles et system hvor også utøverens bidrag som medkomponist blir ivaretatt?

I hvilken grad eier man som improviserende/utøvende bidragsyter i den kompositorisk prosessen rettighetene til musikken som skapes i slike fusjonsprosjekter, og hvordan kan man bygge ut et system som ivaretar også spillende komponister?

Lisa Dillan og Else Olsen S er begge improvisasjonsutøvere og komponister.
 

Relaterte bedrifter:

TONO (Profesjonelle organisasjoner\Rettigheter)

Norsk Komponistforening (Foreninger; Profesjonelle organisasjoner\Komponister)

Relaterte personer:

Lisa Dillan, Sanger, Komponist, Performance artist

Else Olsen Storesund, Pianist

Relaterte artikler:

03.06.2008 - Tankeløs programmering

10.04.2007 Else Olsen S debuterer i USA

12.10.2005 Else Olsen S.: - Jeg eier ikke skam

09.03.2007 I Cages fotspor

08.03.2007 Lisa Dillan - Vocal Improvisations (Euridice, 2005)

02.03.2007 Ny, spennende festival: Åpen form

27.02.2007 LARM: Nordisk manifestation om kvinnors verksamhet inom ljudkonsten

28.02.2006 - TONO opererer i strid med både åndsverkloven og konkurranselovgivningen

24.02.2006 Frode Gjerstad: - Når viste komponistene solidaritet med andre enn seg selv?

23.03.2006 "Dø, samtidskomponister, dø!"

27.02.2006 - Belønn originaliteten - uansett sjanger!

22.01.2009 Ny musikktjeneste på vei

13.01.2009 Fagseminar om stil

17.11.2008 Gratis musikk på trappene?

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no