MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



- Klinisk fri for reklame

Publisert: 12/22/2008 av Carl Kristian Johansen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2008122216243942603799

INTERVJU: Erlend Mogård Larsen er tilbake i Storåsfestivalen han var med på å dra i gang i 2004 og forlot i 2005. Gjennom bidrag fra lokale aksjonærer og Bureau Storm er festivalen nå gjeldfri, og kan starte på ny frisk i 2009 etter årets underskudd. - Vi kommer til å kjøre samme profil som tidligere. Storåsfestivalen skal være eksotisk, vill og vakker, erklærer Mogård Larsen.

Erlend Mogård-Larsen (Foto: Carl Kristian Johansen) (300x)

Av Carl Kristian Johansen

Storåsfestivalens ansikt utad, Sveinung Sundli, har trukket seg helt ut, og tidligere daglig leder Thomas Rydjord går inn i festivalens bookinggruppe. Det gjør at Erlend Mogård Larsen i selskapet Bureau Storm, som nå eier over 50 % av aksjene i Storåsfestivalen etter høstens gjeldsoppgjør, er på jakt etter en ny daglig leder til festivalen.

Vedkommende bør ha kjennskap til de lokale forholdene i Meldal, mener Mogård Larsen.

- Storåsfestivalen er sterkt grunnfestet i det lokale engasjementet. Vi trenger en person som kjenner både de små og store forholdene i Meldal kommune, og som vet hvordan mekanismene fungerer i festivalmarkedet. Forskjellen fra byfestivaler er ganske stor for så langt ute på bygda som Storås ligger kan man ikke kjøpe inn alle tjenestene man trenger. På bygda må man gjøre tingene på en annen måte, sier Mogård Larsen, og legger til at det er ønskelig at søkere til stillingen som daglig leder har erfaring med å lede en kulturbedrift.


Autentisitet

Men fra stillingsannonse til profil. Storåsfestivalen har allerede sluppet navn som Ida Jenshus, Kaizers Orchestra og Tommy Tokyo Starving For My Gravy, noe som tyder på at den folkelige musikkprofilen blir videreført.

- Vi kommer til å kjøre samme profil som tidligere. Storåsfestivalen skal være eksotisk, vill og vakker. Vi skal ha store norske og utenlandske headlinere, og vi skal ha et sterkt World Music-program. Det skal være mangfold på Storås, og folk skal bli overrasket når de kommer hit, sier Mogård Larsen.

Festivalen kommer til å kjøre band fra torsdag til lørdag i 2009, og kutter dermed vekk én dag. Mogård Larsen mener allikevel at det er realistisk å håpe på et besøkstall på mellom 20.000 og 30.000 personer.

- Det handler om å være autentisk og ta tak i de tingene som har en kraft og som representerer noe. Ikke lage en hype, eller prøve å være noe man ikke er. Det har man sett på Trænafestivalen og på Storås; det er kraftfulle arrangementer der de som kommer vet hvorfor de kommer og hvorfor de liker det. Det er ikke en hipp gjeng fra Oslo 3 som drar på disse festivalene; de har et trofast publikum, sier Mogård Larsen.

- I likhet med Trænafestivalen er Storås preget av at den er laget av lokalbefolkningen, og at lokale krefter står bak.


Knutepunkt konkurransevridende

Kommer Storåsfestivalen til å videreføre No Logo-profilen som ble vektlagt ved 2008-arrangementet?

- Ja, vi kommer til å basere oss på inntekter som ikke kommer fra sponsorer. Det er fint at det kan være en festival i Norge som er klinisk fri for reklame. Det er med på å skille Storås fra andre festivaler.

Mogård Larsen kan fortelle om dialog med utviklingsselskapet blilyst og at Sør-Trøndelag fylkeskommune og Meldal kommune er inne med midler i festivalen.

I fjor gikk fylkeskommunen inn med midler til Storåsfestivalen som tilsvarte fylkeskommunens andel i en knutepunktfinansieringsmodell, selv om det var Øyafestivalen i Oslo som fikk den statusen av kulturminister Trond Giske.

Når det gjelder knutepunkt er Mogård Larsen fremdeles overrasket over at knutepunktstatusen ikke gikk til bransjetreffet/festivalen by:Larm, som er et annet prosjekt Bureau Storm har regien på.

- byLarm er den eneste festivalen som burde hatt knutepunktstatus i dette feltet. Noe annet er og vil forbli konkurransevridende. by:Larm sitt formål er å være samlende, og by:Larm er det stedet hvor alle festivalene og alle de som jobber med rytmisk musikk møtes. Man burde definitivt ha styrket by:Larm i det tilfellet, sier Mogård Larsen.


Tilfeldig

Et annet eksempel på at offentlige millioner som følger med knutepunktstatusen er konkurransevridende er Olavsfestdagene, som i følge Mogård Larsen i fjor involverte seg i en budkrig om Madrugada i konkurranse med Steinkjerfestivalen.

- Det er ikke sunt for konkurransen i markedet at noe skal sitte med noen millioner i ekstra bonus fra staten fordi noen har bestemt at disse er flinkere enn andre. Knutepunktstatusen er tildelt basert på ren gjetning, mener Mogård Larsen.

Knutepunktfestivalen Olavsfestdagene er an av de nærmeste naboene til Storåsfestivalen. Hva synes du om tilstanden i Olavsfestdagene?

- Eneste kommentar er at jeg ikke har noen kommentar. I Storåsfestivalen har vi ryddet opp etter oss, sier Mogård Larsen.

Storåsfestivalen gåt av stabelen 30. juli - 1. august, og har denne hjemmesiden.
 

Relaterte bedrifter:

Bureau Storm (Artist management; Bookingselskaper)

Storåsfestivalen (Festivaler\Juli)

Træna Festivalen (Festivaler\Juli)

Olavsfestdagene i Trondheim (Festivaler\Kirkemusikk; Festivaler\Klassisk musikk; Festivaler\Juli)

Relaterte personer:

Erlend Mogård Larsen, Daglig Leder

Relaterte artikler:

09.10.2008 Olavsfestdagene: Årsakene til underskuddet lagt fram

30.09.2008 Storåsfestivalen: Sundli ut, Mogård Larsen inn

25.09.2008 Storåsfestivalen på akkord med kreditorer

05.08.2008 For å tjene penger må man skrive om sex

04.08.2008 Reisebrev fra Storås - II

01.08.2008 Reisebrev fra Storås - del I

30.04.2008 Storåsfestivalen - Junipher Greene gjenforenes

18.12.2007 Skarpe reaksjoner på festivalstøtten

13.11.2007 Storås: Årets festival

24.07.2007 Storås: Storfest på bøgda

20.04.2007 Sveinung Sundli: - Vil heller ha al-Qaida enn Kadra på plakaten

29.01.2007 Storås ønsker en mer kontrollert vekst

03.08.2004 Storås-suksess på første forsøk

03.12.2009 Storås-skjebne avgjøres i helgen

16.10.2009 Storåsfestivalen er konkurs

19.05.2009 Storåsfestivalen flytter til skogs, slipper nye artister

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no