MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Digitalsalget flater ut

Publisert: 07/06/2010 av Espen A. Eik

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2010070609482852742961

Salget av digital musikk stiger bare med 0,3% i år. Det er ikke nok til å hindre en nedgang totalt sett.


Den lovlige nedlastingen av musikk har stabilisert seg, melder Nielsen Soundscan. Mens publikum i større grad vender seg mot reklamefinansierte tjenester som Spotify og, i USA, Pandora, har antallet brukere av iTunes, Amazon.com og andre nettbutikker flatet ut på rundt 40 millioner. Økningen i antallet nedlastninger er i år bare på 0,3%. Selv om det skulle stige mer, er det neppe nok til å jevne ut for nedgangen i musikkmarkedet totalt sett, sier PricewaterhouseCoopers til San Francisco Chronicle.

- Tiden der folk bygget opp digitale musikkarkiv er snart over, sier Russ Crupnick, an analytiker ved NPD Group.

PricewaterhouseCoopers mener at salget av musikk i USA vil synke til $7 milliarder i 2012 - det vil si halvparten av hva det var i 2005 - før det igjen stiger sakte. En tidligere melkeku for musikkbransjen, salget av ringetoner, har i følge en undersøkelse fra SNL Kagan også falt med 24% siden 2007.


- En revolusjon
Det er slike tall som har fått Larry Bringsjord i FONO til å tidligere ville avslutte perioden med gratis streaming.

- Det er en revolusjon som skjer, sier han til Ballade.

- Også i Norge ser en at antallet lovlige nedlastinger er omtrent stabilt, mens CD-salget fortsetter å falle. Samtidig har streaming økt med over 400% i mai i år i forhold til mai i fjor. Det er ekstremt. Hadde det gitt noen penger i kassen, hadde det selvsagt vært bra. Men det gjør ikke det.


Stort eksperiment
- En låt må streames 200 ganger for å tjene det samme som på én lovlig nedlasting, sier Robb McDaniels, administrerende direktør i INgrooves til San Francisco Chronicle. Høres det sannsynlig ut?

- Det er umulig å si, men det kan høres rimelig ut, ut fra det vi vet i dag. Vi er glad i både Wimp og Spotifys betalingsmodeller, men de reklamefinansierte løsningene gir per i dag simpelthen ikke nok penger tilbake. Men, som jeg pleier å si: Dette er fortsatt bare et stort eksperiment. En må være profet for å vite hvor dette markedet er om noen år, sier Bringsjord.
 

Relaterte artikler:

14.06.2010 Høring om fildeling 3

14.06.2010 Høring om fildeling

14.06.2010 Høring om fildeling 2: Rett til å registrere fildelere?

03.06.2010 Lovly.no sniffer musikk

05.05.2010 Fildeling: Lovlige tjenester hjelper

30.04.2010 Færre pirater - større tap?

14.04.2010 Spotify: Frykt og mistillit

14.04.2010 Spotify og TONO forhandler fortsatt om 2010

15.07.2010 - Spotify fungerer ikke ennå

14.07.2010 Platekompaniet kutter musikkutvalget

Relaterte tema:

Fildeling

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no