MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no
Slik så Ballade.no ut da siden først ble lansert i september 2000.



Ballade i feil retning?

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2011021108585929593041

INNLEGG: Utviklingen på ballade.no har de siste årene tatt en retning som jeg vet at flere enn meg har reagert på, skriver komponisten Jon Øivind Ness. Han savner flere saker om subsjangere.


Det er ikke alltid lett å si fra til folk man liker om ting man ikke setter pris på, men utviklingen på ballade.no har de siste årene tatt en retning som jeg vet at flere enn meg har reagert på. Ballade, som opprinnelig var et plingplong-blad, var i sine første år på nettet et sted hovedsaklig for de sjangerene som blir klippet bort fra TV-sendingen av Spellemannprisen; klassisk, samtids, folkemusikk, jazz med mere, og som sådan etablerte ballade.no et trofast og, tror jeg, ganske stort publikum.


Les redaktørens svar her: Hva Ballade vil


Et historisk eksempel
Folk som kjenner meg vet at jeg ikke har noen som helst estetiske problemer med pop og rock; faktisk må vel 90 % av cd-ene jeg kjøper (og det er ikke rent få...) sies å tilhøre pop- og rock-uttrykk.

Det er i denne sammenhengen nærliggende også å minne om at historisk har de mange subsjangerene som bransjen påstår er helt selvstendige, oppstått fra hovedsjangeren rock. Oppsto elektronisk dansemusikk sånn helt plutselig av seg selv tidlig på nittitallet? Nei, den vokste gradvis frem fra overvintrede tyske hippier med forkjærlighet for rar sopp og jazzrøyk som jammet forholdsvis streit rock på tidlig syttitall, utviklet seg til krautrock og ble forholdsvis populær med Kraftwerk, som fikk enorm betydning for postpunken som i løpet av åttitallet avfødte nye undersjangere som var til forveksling lik det som skjedde med elektronisk popmusikk på nittitallet.

Dette historiske eksempelet bare for å vise at når både utøvere og bransje påstår at dub, techno, house, elektronika, ambient, dance og tilliggende sjangere er helt adskilte uttrykk som fortjener sitt eget nisjekort på Platekompaniet, så kan så godt som alle spores historisk tilbake til hovedsjangeren rock.


For mye bransjestoff
Dette virket kanskje som en digresjon, men det oppstår alltid et problem når pop/rock-folket kommer, og det er at de er så himla mange. De siste årene har ballade.no blitt mer og mer likt et bransjested ikke ulikt FARO-journalen, som vel er lagt ned, med endeløse diskusjoner om femøringsavkastning på Spotify og Wimp, lokalisering av rockemuseum, og snart får vi kanskje minuttstatistikktabeller også. Slikt bransjestoff burde strengt tatt ha et eget nettsted, som gjerne må ligge hos MIC, men kan man ikke droppe å ha det som hovedoppslag dag etter dag?


"Den andre musikken"
Artiklene som handler om annet enn bransjestoff er så til de grader dominert av pop/ rock, at det gjerne går dagevis mellom oppdateringer av stoff om for eksempel klassisk musikk. Gamle ballade.no viste at det faktisk er et ganske stort publikum som er interessert i all "den andre musikken". Selvsagt kan nettstedet bli enda mer populært om man hovedsaklig skriver om pop/rock, men da blir man til forveksling lik alle andre musikknettsteder og har mistet sin opprinnelige nisje.


Jon Øivind Ness er komponist.
 

Relaterte bedrifter:

Ballade - MICs nettavis (Media\Nettsteder; Media\Tidsskrift)

Relaterte artikler:

14.02.2011 Hva Ballade vil

11.02.2011 Infernalsk leven i trivselens tegn

10.02.2011 Hva er god folkemusikk?

08.02.2011 Maskiner kan svinge

07.02.2011 Å fullende det ufullendte

04.02.2011 Søppel ble hjortebrøl

04.02.2011 3,35 millioner til korsang

03.02.2011 Det Norske Solistkor driver lovlig

28.01.2011 Skal det satses på fortid eller fremtid?

26.01.2011 - Det skal godt gjøres å finne noe særlig å klage over

21.01.2011 Verdien av en musiker

19.01.2011 Spotify: 750 000 betalende abonnenter

12.01.2011 Kulturrådets nye maktposisjon

23.12.2010 Svisker, sang og samtidsmusikk

22.12.2010 Kjærlighetsåret 2010

15.12.2010 - Kunstig skille mellom rytmisk og klassisk

03.12.2010 Måkenes røst

16.09.2010 Om å øve inn ti forskjellige knirkelyder

01.09.2010 Skandalekomponist snakker ut!

13.09.2010 - Eg er ein harpist som likar utfordringar

08.12.2010 Splitter ny ruin

14.02.2011 Hva Ballade vil

11.02.2011 Grammy med effekt

11.02.2011 Infernalsk leven i trivselens tegn

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no