I et intervju med Dagsavisen onsdag sier Lars Petter Hagen, tidligere direktør for Ultimafestivalen, at han synes "Ultimafestivalens ledermodell vitner om et romantisk og naivt syn på samtidsmusikken. Den baserer seg på "den store, frie kunsten" som ikke trenger å ta hensyn til alle de praktiske implikasjonene av den krevende jobben det er å sette sammen et slikt festivalprogram".
Kritikken kommer etter at det nylig ble kjent at direktør Luca Francesconi trekker seg fra stillingen, bare fem måneder etter at han tiltrådte. Ultima må nå igjen se seg om etter ny kunstnerisk leder. Hagen vil ikke søke, fordi han ikke tror på den nåværende ledermodellen.
Undervurdering
- De kaller det for profesjonalisering, men for meg ser det ut som byråkratisering og en undervurdering av det kunstneriske ansvaret og kompetansen dette krever, sier Hagen.
Ultimafestivalens styreleder Ingrid Røynesdal forsvarer ledermodellen.
- Vår delte ledermodell er en som mange andre festivaler også praktiserer, både nasjonalt og internasjonalt. Så oppsiktsvekkende er den jo ikke akkurat, selv om den er blitt fremstilt slik.
Relaterte bedrifter: |
|||
Ultima (Festivaler\Klassisk musikk; Festivaler\September; Festivaler\Samtidsmusikk) | |||
Dagsavisen (Media\Aviser) | |||
Relaterte personer: |
|||
Luca Francesconi, Kunstnerisk leder | |||
Lars Petter Hagen, Komponist | |||
Sverre Gunnar Haga, Direktør | |||
Ingrid Røynesdal, Pianist, Skribent, Statsviter | |||
Relaterte begivenheter: |
|||
Relaterte artikler: |
|||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no