MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no
Kristian Riis (nr. 2 fra venstre) er gitarist i bandet Nephew. Han er også tidligere leder av Music Export Denmark, og jobber i dag som konsulent for eksportrådet.



- Bruk kompetansen

Publisert: 12/06/2011 av Espen A. Eik

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2011112312552023415884

Kulturbedrifter burde i større grad benytte seg av UDs eksporterfaring, mener tidligere leder av Music Export Denmark.


Kristian Riis var leder av Music Export Denmark (MXD) fra 2005 til 2008.

- MXD var på den tiden utelukkende støttet av kulturdepartementet - det er det forsåvidt fortsatt. For meg er det opplagt at om man vil få artister og band ut i verden, burde man også se på de strukturer som musikken opererer innenfor. Jeg ønsket derfor et tettere samarbeid med Utenriksdepartementet, som jobber mye med eksportstrategier og guiding av firma som vil eksportere varer ut av landet, sier Riis.


Les også: MIC og MEN er enige om mye, men ikke om alt


Riis var som leder involvert i ett prosjekt der MXD samarbeidet med Utenriksdepartementet via
det danske eksportrådet, som arbeider med å samkjøre forskjellige handelskontor.

- Vi jobbet sammen med et enkelt prosjekt om danske band i USA. Jeg forsøkte etter det å få til et tettere samarbeid mellom MXD og Eksportrådet, siden jeg mener at det verken kommer kulturen eller næringen til gode om man tenker på dem som separate siloer.


Les også: MIC og MENs innspill til departementet


Det tettere samarbeidet var vanskelig å få i gang. Riis gikk senere av som leder for MXD, og jobber i dag med Volcano Management, et firma han selv var med på å starte. Han er også tilknyttet eksportrådet som
konsulent.

- Eksportrådet hjelper årlig 6000 bedrifter med å utvikle planer for eksport, men veldig få av disse driver med kulturvirksomhet. Det er synd, mener jeg. Kulturbedrifter konkurrerer på lik linje med andre virksomheter, og da gir det ingen mening å ikke bruke den eksportkompetansen som allerede er der. Også kulturbedrifter som musikkselskap trenger et nettverk utenom det de har i musikkbransjen. Selvfølgelig skal det være faglig ansatte involvert som snakker bransjens språk, men når alt kommer til alt er det ikke “
rocket science”, heller. Det handler om å selge produkter. Kan du ikke det, har du ingenting i en slik sammenheng å gjøre.
 

Relaterte bedrifter:

MIC Norsk musikkinformasjon (Bibliotek/arkiv\Fagbibliotek; Butikk\Noter; Forlag\Musikk; Media\Nettsteder; Støtteordninger; Støtteordninger\Konsert / Turné; Støtteordninger\Utlandet)

Music Export Norway AS (Organisasjoner; Støtteordninger; Støtteordninger\Konsert / Turné; Støtteordninger\Utlandet)

Relaterte artikler:

06.12.2011 Naboenes eksport

02.12.2011 Enige om mye

01.12.2011 Til utlandet, men hvordan?

29.11.2011 - MEN har gjort en god jobb

25.11.2011 Eksport eller utveksling?

22.11.2011 Veien videre

14.03.2012 Tvungen balanse?

07.03.2012 Musikkfeltet avventer

13.02.2012 25 år med musikkeksport

25.01.2012 'Ett organ'

10.01.2012 Bli kvitt mytene om eksport

05.01.2012 Støtt de største?

09.12.2011 Arrangører må våge mer

07.12.2011 - Behov for avklaring

Relaterte tema:

MIC og MEN

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no