MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Pedersen, Eivin One

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2012031509384896514534




Pianist, 08.09.1956 – 22.02.2012

Pianisten, keyboardisten organisten, trekkspilleren, orkesterlederen, arrangøren og komponisten Eivin One Pedersen rakk ikke å få Buddy-prisen, men han var den første som ble kåret til «Årets jazzmusiker» – og det av sine egne (Foreningen Norske Jazzmusikere) i 1987, 31 år gammel.

Han var født og oppvokst i Stavanger, samarbeidet tidlig med saksofonisten Frode Gjerstad, med vekt på åpen improvisasjonsmusikk, og ble kjent utover lokalmiljøet gjennom deres gruppe «Ida Lupino» (1975–77 og 1979–80) og Frode Gjerstad Unit (1978-79). «Ida Lupino» ble lydfestet på kassett i 1979, han var med på å danne plateselskapet Circulasione Totale i 1981 og gjorde der en solo-kassett («Solo mio!», 1981), flere kassetter sammen med Frode Gjerstad og én med Gjerstads norsk-britiske gruppe «Detail» (1982). Opptak fra Høvikodden i 1982 ble utgitt i 2014 under tittelen «First Detail».

I Stavanger-tiden hadde han også engasjement ved Rogaland Teater og skrev omkring 1980 utsøkt musikk for «Galileo Galilei», regissert av Stein Winge. Han flyttet så til Oslo på begynnelsen av 1980-tallet, hadde trioen «One + 2» (kassetten «Live at Jazz Alive», 1981) og var med på å starte den suksessfulle jazzgruppa AHA i 1982, som på grunn av konkurransen fra en viss popgruppe, endret navn til «Extended Nose» i 1986 og «Extended Noise» i 1987. Bandet oppnådde stor popularitet og ble en av 80-tallets viktigste grupper, deltok på flere festivaler og spilte inn platene «Keep nose in front» 1984, «Jamaha» 1986 og «Slow but sudden, langsam aber plötzlich» 1988-90.

Til Vossajazz 1984 fikk han i oppdrag å lage bestillingsverk, kalt «Patterns that connect», der komponisten og elleve hardt arbeidende musikere gav kritikeren Johs Bergh en storartet opplevelse, med «den spennvidde improvisert musikk kan ha, spontanitet, humor og alvor i vakker forening». Han holdt forbindelsen med Stavanger og spilte med Circulasione Totale Orchestra i perioder 1986–90 (med flere festivaloppdrag og bl.a. plata «Accent», 1987). Hans allsidighet spente fra frijazz til sceniske oppdrag, han var aktiv musiker ved flere teatre og gav ut en duoplate med skuespilleren Katja Medbøe, «Ett bein på jorda, ett i himmelen – helt korrekt» (1992). Han flyttet han tilbake til Stavangerområdet på begynnelsen av 1990-tallet og jobbet med lokale musikere, men var stort sett fraværende i nasjonalt jazzmiljø. Han komponerte imidlertid bestillingsverket «Ei med alt» til MaiJazz i 1996.

Han ble mer aktiv igjen som jazzmusiker på 2000-tallet. Han spilte med Terje Isungset på Vossajazz i 2003, produserte og spilte på flere plater med bl.a. Randi Tytingvåg («Heavenly attack», 2004), Elin Furubotn («Villhund», 2006), Frode Gjerstad/Nick Stephen’s «Calling Signals» («Dreams in dreams», 2006, «Live in the UK» 2006, «Live at Cafe Sting» 2007), samt Gjerstad/Kevin Norton/Pedersen trio («The Walk», 2006).

Eivin One Pedersen var et lekende menneske, som i sine beste stunder var svært kreativ og som på grunn av sine store kunnskaper, lett klarte å sette sammen løse ideer til en helhet. Han var ingen vanlig jazzmusiker som kun begrenset seg til én sjanger, men en som hadde et mye videre syn på musikken. Derfor komponerte han for teater, for revy, for sangere. Han vil bli husket for sin inspirerende kreativitet og sitt vidåpne musikalske sinn.

Nasjonalbiblioteket/2014
-
 

Relaterte personer:

Eivin One Pedersen, Pianist

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no