MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no
Foto: www.operaen.no



PANELDEBATT: Nye publikumsgrupper i Oslo

Publisert: 07/27/2012 av - Red.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2012073014495551388876

Debatten er rettet mot alle som er engasjert i arbeidet med å nå frem til nye publikumsgrupper for sceniske kunstuttrykk i Oslo. Markeds- og informasjonsmedarbeidere ved musikk- og teaterinstitusjoner, medlemmer av institusjonenes venneforeninger og utøvende kunstnere inviteres som aktive deltakere i salen. Nasjonalbiblioteket, torsdag 16. august 2012 kl. 14 - 16:30


kl 14.00 - kl 15.00 Debatt i panelet
kl 15.00 - kl 15.30 Pause
kl 15.30 - kl 16.30 Debatt med salen og panelet

I panelet:
Donatella de Paoli, førsteamanuensis Handelshøyskolen BI
Tom Remlov, direktør Den Norke Opera & Ballett
Yngve Slettholm, leder Norsk kulturråd
Hanne Tømta, teatersjef Nationaltheatret

Debattledere:
Kristin Danielsen, direktør MIC Norsk musikkinformasjon (1. del)
Lars Hallvard Flæten, daglig leder Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse (2. del)

I debattens første del skal paneldeltakerne inviteres til utveksling av synspunkter på dagsaktuelle utfordringer og morgendagens løsninger. I debattens andre del skal salen delta med meninger om paneldeltakernes ytringer og konklusjoner.

Aktuelle temaer

Publikum i Oslo
- hva vet vi egentlig om dagens publikum? - og om hvorfor de kommer?
- det nye operahuset - en publikumssuksess. Eller fiasko?
- Oslo-Filharmonien - hva skjedde egentlig etter Mariss Jansons?
- fremtidens publikum - hvem er de?
- har publikum en stemme?

De kulturelle hjemmesitterne i Oslo
- hvem er de, hvordan kan vi nå dem, og hvordan kan vi få dem inn i salen?
- de ”flerkulturelle”: nye muligheter eller politisk tvangstrøye?

Publikumsbygging - et fag?
- innehar institusjonene i Oslo kompetanse? Og personell?
- hvordan blir feltet prioritert av institusjonenes ledelse?
- hvordan blir feltet prioritert i norske utdanningsinstitusjoner?

Kunstnerisk suksess
Norsk festivalsjef: ”Publikum kjenner dessverre ikke sin besøkelsestid når det gjelder våre største kunstneriske satsinger”. Sannhet eller publikumsarroganse?

Sesongplanleggingen
Fra idé til applaus: - bør programskaping og salg planlegges sammen?
Markedsavdelingen: et nødvendig onde eller kunstens intime partner?
Hvordan kan salgskompetanse og kunstnerisk kompetanse utnyttes positivt?

Staten og kunsten
Påstand : Staten formulerer målsettinger og definerer suksesskriterier for utøvende kunstinstitusjoner og -organisasjoner i Norge. Hvem blir taperne i institusjonenes jag etter Statens gunst?

Publikum og den ”vanskelige” kunsten
Kunst og kultur - alt for alle eller noe for enhver?
Norsk kulturpolitikk med bredde- og mangfoldskrav: seier eller nederlag for ”smale” kunstuttrykk?

Paneldebatten arrangeres av Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse og MIC Norsk musikkinformasjon.

Påmelding via Norsk Publikumsutvikling her: http://www.regonline.com/Register/Checkin.aspx?EventID=1125426
 

Relaterte bedrifter:

Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse (Konkurranser)

Relaterte begivenheter:

15.08.2012 Nye Stemmer 2012

Relaterte tema:

MIC nyheter

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no