Kommentar til artikkelen:


Forbud mot brekkjern?


Navn:*

 
E-post (ikke synlig):*

 
Nettsted:

 
Overskrift:*
 
Kommentaren:*

Enhver står personlig ansvarlig for sine innlegg. Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten løpende. Redaksjonen forbeholder seg retten til å korrekturlese og redigere tekstene, samt å fjerne innlegg vi finner meningsløse og usaklige eller av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen.

HTML-kode i kommentarene godtas ikke. Maks. lengde er 2000 tegn. Lengre artikler kan sendes ballade@mic.no


Kommentaren du svarer på:
 
Man kan ikke foreslå noen løsning for et problem man ikke forstår
Skrevet 03/28/2009 06:36:29 PM av ronny kjelsberg

Hei Bøhn. Jeg skal kort svare på ditt konkrete spørsmål.


"Hvordan kan man ha forretningsmodeller som sikrer kulturtilgangen for millioner av mennesker når distribusjon (spredning) og kopiering (tilgjengeliggjøring) har [fått] en inntekt lik null?"

- Da må man knytte inntjeningen til noe annet enn å ta betalt for enkelteksemplarene. Jeg kan henvise til en kronikk jeg hadde i KK for litt siden: http://venstresida.net/?q=node/817

Forøvrig så vil jeg påpeke at begrepet "enkelteksemplar" gir liten mening all den tid musikken ikke er fysisk. Digitalt er det ingen reell forskjell på å flytte en fil og å kopiere den. Om jeg låner ut en CD til en kamerat, mister jeg mitt eksemplar - om jeg låner ut en mp3, beholder jeg mitt eksemplar. I den digitale verden er det ingen forskjell på ett eksemplar av et album og 10 eller hundre eksemplarer.

Dette er så elementært at jeg nesten ikke kan tro at jeg skriver det, men musikkbransjens forsøk på å underlegge ny teknologi gammel logikk har gjort at deres teknologiske løsninger har blitt ubrukelige for flertallet av unge musikkelskere.


 




Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten