Kommentar til artikkelen:


Kjedelig, rett og slett


Navn:*

 
E-post (ikke synlig):*

 
Nettsted:

 
Overskrift:*
 
Kommentaren:*

Enhver står personlig ansvarlig for sine innlegg. Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten løpende. Redaksjonen forbeholder seg retten til å korrekturlese og redigere tekstene, samt å fjerne innlegg vi finner meningsløse og usaklige eller av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen.

HTML-kode i kommentarene godtas ikke. Maks. lengde er 2000 tegn. Lengre artikler kan sendes ballade@mic.no


Kommentaren du svarer på:
 
Oi, skal vi diskutere hvert eneste instrument nå?
Skrevet 04/19/2009 03:27:30 PM av Geir Jenssen

Til Anders Eriksson Oi, skal vi diskutere hvert eneste instrument nå?

Fra Samuel Adlers "The Study of Orchestration": "When notating a bass clarinet part the composer has to decide which clef to use. In late 19th and early 20th century scores (inkl. Shostakovich) the instrument is notated in the bass clef and all pitches sound a major 2nd below what is notated. During the 19th century , the French started to notate the Bb bass clarinet in the treble clef (whereby all pitches sound a major 9th below what is notated), and this method has now become widely adopted. We recommend that the French method be used when creating scores today."
Men det visste selvfølgelig du? Trombone neste?


 




Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten