Kommentar til artikkelen:


Kampen mot ulovlig fildeling – kan og bør den vinnes?


Navn:*

 
E-post (ikke synlig):*

 
Nettsted:

 
Overskrift:*
 
Kommentaren:*

Enhver står personlig ansvarlig for sine innlegg. Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten løpende. Redaksjonen forbeholder seg retten til å korrekturlese og redigere tekstene, samt å fjerne innlegg vi finner meningsløse og usaklige eller av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen.

HTML-kode i kommentarene godtas ikke. Maks. lengde er 2000 tegn. Lengre artikler kan sendes ballade@mic.no


Kommentaren du svarer på:
 
Fildeling, jasså ja....
Skrevet 12/16/2009 10:46:35 PM av Glenn Folkvord

Artikkelen tar det for gitt at det er utelukkende fildeling som har redusert musikksalget, og skriver som om dette er en faktisk sannhet. Det er en sannhet med store modifikasjoner. Det største problemet er underholdnings- og mediabransjen selv, som har skapt alternative innholdsplattformer (DVD/hjemmevideo, internett, spill, mobilt innhold, digital TV, on-demand tjenester, etc) som opptar folks tid og penger. Alle konsumenter har begrenset med tid og penger, og man kan ikke forvente at musikksalg skal ligge på samme nivå eller til og med øke, når konkurrerende innhold/tjenester introduseres, gjerne av de samme (moder)aktørene. Underholdnings- og innholdsrevolusjonen som har vært siden 90-tallet har spist opp det meste av musikksalgkaka, ikke fildeling. Tvert imot, de som fildeler mest kjøper også mest kultur, viser stadig flere undersøkelser.


Bransjen som sådann må satse mer på kultur, kunst og underholdning som ikke kan fildeles, samt alternative inntektskilder. Merchandise, konserter o.l. er én ting (skjønt det gjelder mest for større artister) - at før eller siden det vil komme en "bredbåndsavgift" i stil med TONO-avgiften for nedlasting av kultur er jeg overbevist om. Da vil alle som lastes ned få betalt, ikke bare de som har nok fans til å tjene penger på konserter.


 




Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten