Kommentar til artikkelen:


Det ikke-musikalske er en del av musikken!


Navn:*

 
E-post (ikke synlig):*

 
Nettsted:

 
Overskrift:*
 
Kommentaren:*

Enhver står personlig ansvarlig for sine innlegg. Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten løpende. Redaksjonen forbeholder seg retten til å korrekturlese og redigere tekstene, samt å fjerne innlegg vi finner meningsløse og usaklige eller av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen.

HTML-kode i kommentarene godtas ikke. Maks. lengde er 2000 tegn. Lengre artikler kan sendes ballade@mic.no


Kommentaren du svarer på:
 
spørsmål om materiale og virkning
Skrevet 03/17/2010 12:20:34 PM av Emil Bernhardt

Takk for spennende intervju! Ville vært interessant å høre mer om hva Vagn Lid konkret legger i ”musikalske grep, struktureringsprinsipper eller tenkemåter”. Brecht/Eisler-samarbeidets tidlige fase skulle også være interessant å høre mer om. Når blir Vagn Lids avhandling tilgjengelig?

Noen kritiske spørsmål: Vagn Lid tar til orde for å bruke et ”scenisk blikk” på det musikalske materialet for slik å sprenge det han kaller ”samtidsmusikkens forståelse av et musikalsk materiale”. Men er samtidsmusikken avhengig av å gå veien om scenen for å sprenge sin oppfatning av musikalsk materiale? (For å si det sånn: Jeg tror Adorno ville vært skeptisk her!). Og: hva består denne materialforståelsen i? Her er minst to måter: Tradisjonen fra Schönberg til Boulez fokuserte på materialarbeid som komposisjonsteknikk (håndverk), dvs. serielt arbeid etc. Gjennom Adorno fikk denne typen material- og teknikkbevissthet en politisk legitimering. Jeg fornemmer at det særlig er dette materialbegrep Vagn Lid er skeptisk til (?). Men materialbegrepet i den nye musikken kan også forstås som en åpning av hva det musikalske materialet kan være i ALLE retninger, artikulert gjennom påstanden ”alt som klinger – også det som ikke klinger – kan være musikk”. Dette er tydelig hos for eksempel Lachenmann. Hvordan mener Vagn Lid Lachenmann er uklar i denne tenkningen?
Når det gjelder virkningsbegrepet er Adorno-tradisjonens paradoksale konsekvenser interessante. Men er det så sikkert at Adorno ikke var klar over og opptatt av at hans egne utsagn og musikken skulle ha en virkning? Riktignok ikke virkninger oppnådd gjennom konvensjonelle grep, men snarere om politisk virkning basert på refleksjon og negasjon av konvensjonen. Hvorvidt dette førte frem, kan selvsagt diskuteres. Men altså: Det ville vært interessant med en presisering av begrepene materiale (og m.bevissthet) og virkning.


 




Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten