Kommentar til artikkelen:


Norske plateselskaper vil droppe Spotify


Navn:*

 
E-post (ikke synlig):*

 
Nettsted:

 
Overskrift:*
 
Kommentaren:*

Enhver står personlig ansvarlig for sine innlegg. Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten løpende. Redaksjonen forbeholder seg retten til å korrekturlese og redigere tekstene, samt å fjerne innlegg vi finner meningsløse og usaklige eller av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen.

HTML-kode i kommentarene godtas ikke. Maks. lengde er 2000 tegn. Lengre artikler kan sendes ballade@mic.no


Kommentaren du svarer på:
 
Kortsiktig tenkt
Skrevet 06/29/2010 07:16:03 AM av Jon Øivind Ness

Håper FONO vil tenke litt lenger på dette, og kanskje spørre litt rundt om hvilke konsekvenser Spotify og podkast har fått for musikkbrukere. Jeg kjøper MYE mer musikk enn før pga Spotify, fordi jeg får hørt på ting jeg ikke kjenner. Jeg har hatt gratisversjonen i godt over et år og stemningen står ikke i taket når reklamen bryter inn akkurat, så jeg kommer straks til å gå over til betalversjonen. Fikk hørt mye mer musikk på podkastradio også, noe som også genererte nye kjøp, før FONO fikk satt en stopper for musikken. Med musikken borte fra podkastene er jeg gått mer eller mindre tilbake til å ha radioen låst på P2, mens jeg shoppet ganske mye rundt på andre kanaler da podkasttilbudet var bedre og musikken fulgte med. F.eks. kan jeg si at alene Harald Are Lund og Thomas Felbergs fantastiske serie på P3 (den gikk kanskje også parallelt på P2, husker ikke) om Roxy Music og deres assosierte prosjekter førte til at jeg kjøpte rundt 10 cd-er, bl.a. 3 med Nico, 2 nye med Eno, og kanskje hele 5 med Split Enz (som for så vidt ikke ble nevnt i programmet, men hvis første album ble produsert av Phil Manzanera og som dermed ble innkjøpt i en bølge av Roxy-inspirasjon). Det er jo en form for "reklame" som jeg holder ut, og som jeg går ut fra at FONO, når de tenker seg om, burde innse er av det gode: Reklametid som man ikke betaler for, og som lytteren faktisk synes er av det gode.

Med musikk i Radioresepsjonen-podkastene fikk jeg hørt mye P3-musikk jeg ellers ikke hadde kommet borti, også mye fint norsk, John Olav Nilsen, Pony and the pirat, Bjørn Johan Muri, Susanna Sundfør osv. Hva med å tenke at ny teknologi ikke bare fører til tap? De som ikke vil betale finner en løsning uansett. For min del har i-pod-teknologien ført til en helt annerledes og langt mer utstrakt bruk av musikk, lydbøker og podkastradio. Det er bedre å tilrettelegge for dette enn å skru av krana, tror jeg.


 




Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten