Kommentar til artikkelen:


Er konsertmarkedet mettet?


Navn:*

 
E-post (ikke synlig):*

 
Nettsted:

 
Overskrift:*
 
Kommentaren:*

Enhver står personlig ansvarlig for sine innlegg. Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten løpende. Redaksjonen forbeholder seg retten til å korrekturlese og redigere tekstene, samt å fjerne innlegg vi finner meningsløse og usaklige eller av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen.

HTML-kode i kommentarene godtas ikke. Maks. lengde er 2000 tegn. Lengre artikler kan sendes ballade@mic.no


Kommentaren du svarer på:
 
Kan det være noen andre grunner Tom?
Skrevet 08/03/2010 06:29:23 PM av Ole

Mulig Tom Skjeklesæther ikke har fått det med seg men det har jo vært en aldri så liten finanskrise på gang. 500 000 amerikanere mister jobben hver måned og det nærmer seg 10% arbeidsledighet. I tillegg til den høye prisstigningen på konsertbilletter må man også ta i betraktning at en stor andel av målgrupppen (unge mellom 15 og 30) er arbeidsløse. USA's arbeidsmarked speiler Europa, målgruppen har mye større arbeidsledighet enn befolkningen generelt, helt opp mot 25-75%. Husk at USA heller ikke har våre svært generøse trygder. De for langt under det som er mulig å leve av. Når man må velge mellom mat eller superdyre konsertbilletter er det ikke rart at markedet for seg en midlertidig knekk. Det er vel også rimelig å anta at en arbeidsledig person påvirker økonomien til en hel familie slik at den reelle effekten av 10% arbeidsledighet utgjør rundt 40% av befolkningen.


Jeg lette ikke veldig lenge etter referanser men fant nå denne her som understreker arbeidsledighet poenget.
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/tre-av-fire-unge-uten-jobb-i-usa-3117915.html

Det er lett å skylde på Spotify for dårlig omsetning siden spotify er nytt. Spotify tjener bransjen på mange andre måter enn direkte inntekt. For det første tar den knekken på piratkopiering. For det andre er det en ypperlig kanal for å høre på album før man kjøper den, husk at dette salget ikke nødvendigvis blir kreditert spotify men mest sannsynlig den butikken som selger albumet billigst mulig. For det tredje blir inntekten fra en singel blir fordelt over 200 streams og kanskje 5 år istedet for ett enkelt salg, dette vil nødvendigvis også føre til at kjedelig liste-pop taper terreng da folk fort går lei. Det største problemet i mine øyne er at Spotify og andre musikk løsninger på nett ikke kom tidligere slik at piratkopieringen fikk så god tid til å bli allment akseptert i den yngre delen av befolkningen.


 




Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten