Kommentar til artikkelen:


Norske plateselskaper vil droppe Spotify


Navn:*

 
E-post (ikke synlig):*

 
Nettsted:

 
Overskrift:*
 
Kommentaren:*

Enhver står personlig ansvarlig for sine innlegg. Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten løpende. Redaksjonen forbeholder seg retten til å korrekturlese og redigere tekstene, samt å fjerne innlegg vi finner meningsløse og usaklige eller av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen.

HTML-kode i kommentarene godtas ikke. Maks. lengde er 2000 tegn. Lengre artikler kan sendes ballade@mic.no


Kommentaren du svarer på:
 
Too late... face the fate.
Skrevet 08/12/2010 08:11:37 AM av Thorstein Johannessen

Med tanke på at plateselskapene og musikkbransjen fortsatt lever i en hule er det et mirakel at ikke Spotify er død og begravet for lenge siden. Helt siden man brukte voksruller for å "distribuere" musikk, har utviklingen betydd en ny vår for musikkindustrien, 78-plater, vinyl-LPer, kassetter, CD-er, osv. Men, en gang i årene før 1993 stoppet dette opp. Da hadde man bestemt seg for at utviklingen skulle bestå i å fortsette med fysiske medier, på tross av at enhver fremsynt tufs kunne sett at man en gang i fremtiden ville benytte elektronisk overføring. Eller Internett, som det også heter. Man _kunne_ sett på dette, og tenkt, "Hm, hvis ikke det er bruk for fysiske medier om, ja 15-20 år, kanskje det er en ide å sikre markedet på andre måter? Kanskje vi kan bruke dette nye MP3 formatet?" Og ja, kanskje noen tenkte dette. Men det som skjedde var at noen satt litt for godt, litt for lenge i godstolen. Og så kom sjokket. Napster, P2P og you know what.


Heisann, Larry og Marte, våkn opp. "Dere" har hatt sjangsen i 1993, og et godt stykke utover 90-tallet på å snu dette, få folk til å få sansen for kjøp av digital musikk. Istedet har man bestemt seg for å få folk til å hate musikkbransjen, ved å innføre talentløse og latterlige lover og regler som hjelper musikkbransjen like mye som en vannballong hjalp Deepwater Horizon. Dere får heller la tvilen komme tiltalte til gode, Spotify er fremtiden for mange, og de skal ihvertfall ikke ha skylda for synkende inntekter.


 




Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten