Kommentar til artikkelen:
Overskrift:*
Kommentaren:*
Enhver står personlig ansvarlig for sine innlegg. Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten løpende. Redaksjonen forbeholder seg retten til å korrekturlese og redigere tekstene, samt å fjerne innlegg vi finner meningsløse og usaklige eller av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen.
HTML-kode i kommentarene godtas ikke. Maks. lengde er 2000 tegn. Lengre artikler kan sendes ballade@mic.no
Kommentaren du svarer på:
ULVER BYTTEST UT MOT MONSTRE
Skrevet 08/19/2010 03:09:46 PM av Rolf Graf
I alle år har plateselskapene blitt sett på som ulver blant naive får (artister). Men ulvene (selskapene) jobbet i hvertfall (tidvis) med utvikling av artister og har bidratt til å skape karrierer for utøvere og artister. I den nye digitale tidsalder ser vi nå at en mengde selskaper som har jobbet tett med artister erstattes med noen svært få digitale selskaper. MySpace, YouTube, Spotify og iTunes er i dag verdt millarder av dollar. Pengene blir hos eierne og re-investeres ikke i artistene. Artistene må greie seg selv. Investeringen til innspilling av ny musikk ser ut til å havne hos utøveren mens profitten i all vesentlighet havner hos noen ytters få digitale selskaper, Det komiske i situasjonen er at alle brukere av MySpace og YouTube synes det er stas å få vist fram fjeset sitt gratis.
Jeg vet nesten ikke om jeg skal le eller gråte, men håper at i hvertfall radiospilling og TONO/GRAMO klarer å vri noen skilling ut av Spotify. Hvordan fordeles disse pengene? Etter "send inn TONO-stipend-søknad"-innfallsvinkelen? Hvem skal investere i artistutvikling? Telenor, Idol- og X-Factor-dommere?