Kommentar til artikkelen:


Cellonekt i kabin


Navn:*

 
E-post (ikke synlig):*

 
Nettsted:

 
Overskrift:*
 
Kommentaren:*

Enhver står personlig ansvarlig for sine innlegg. Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten løpende. Redaksjonen forbeholder seg retten til å korrekturlese og redigere tekstene, samt å fjerne innlegg vi finner meningsløse og usaklige eller av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen.

HTML-kode i kommentarene godtas ikke. Maks. lengde er 2000 tegn. Lengre artikler kan sendes ballade@mic.no


Kommentaren du svarer på:
 
Gammelt problem for kontrabass...som bare blir verre og verre
Skrevet 11/07/2011 08:23:14 PM av Frode Berg

Det er jo gjerne dette som skjer med billig selskaper.


Oppfordrer alle cellister til å tenke på kontrabassister.
På 70 tallet var det bedre plass til bena på fly,og de fleste bassister hadde ekstra sete til kontrabassen. Så skulle selskapene tjene mer,det ble trangere mellom seter,og alle vet at idag er det umulig med kontrabass i kabinen. Resultatet er at vi alltid uansett må sende bassen i flightcase.Dette går bra så lenge det ikke blir kastet rundt.For oss bassister handler det om å pakke godt, ha en god forsikring, og så håpe på det beste.

I det siste har jeg støtt på uventede problemer.Det blir mer og mer restriksjoner, og færre og færre selskap har kontrabass som egen spesialbaggasje,som fører til overvekt betaling på mål og reel vekt. Dette kan bli fryktelig dyrt, og fører til at bassister nå ofte ikke har med instrument ut og gambler på lånte basser. En annen konsekvens er at instrumentmakere nå bygger basser med demonterbar hals, med halv kroppstørrelse eller andre kreative løsninger.

Det har gått så langt at flyselskapene nå bestemmer hvordan instrumentene våre skal utformes.

Dette er en tid alle musikere må stå sammen. Det holder ikke at SAS skal få bestemme at jeg må spille på uspillbare instrumenter eller skaffe meg en amputert bass å utøve min musikk med.
I det siste har SAS begynt å hevde at kontrabass uansett ikke kan sendes på Boeing 737-600 flytype.

Såvidt jeg vet har ikke denne modellen noe mindre dører enn de andre 737'ene, er de bare en fiks ide som har havnet i regelboka?
Når man står på innsjekking med instrumentet og skal spille konsert samme kveld er det spennende nå for tiden om det denne gangen er 737-600 som flyr. I tilfelle bestemmer jo sas at konserten blir avlyst for bassen skal ikke med.

Stå på krava cellister! Og slå et slag for storebror i orkesteret også!! La oss få lik avgift for instrumenter hos alle flyselskap, uten diskriminering!


 




Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten