Kommentar til artikkelen:


Det forbrukeren vil ha


Navn:*

 
E-post (ikke synlig):*

 
Nettsted:

 
Overskrift:*
 
Kommentaren:*

Enhver står personlig ansvarlig for sine innlegg. Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten løpende. Redaksjonen forbeholder seg retten til å korrekturlese og redigere tekstene, samt å fjerne innlegg vi finner meningsløse og usaklige eller av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen.

HTML-kode i kommentarene godtas ikke. Maks. lengde er 2000 tegn. Lengre artikler kan sendes ballade@mic.no


Kommentaren du svarer på:
 
Når en ikke kan bruke hva en kjøper
Skrevet 05/13/2012 09:18:13 AM av Britt Lysaa

Logisk sett så burde artistene tjene mere via digitale salg, enn fra salg av CD/DVD. Problemene, slik jeg ser dette, er de mellomleddene som skal tjene stadig mere på artister, kombinert med håpløst foreldede forretningsmodeller. Som teknolog har jeg fulgt underholdningsbransjens tilnærming til digitale media, både ang. DRM (digital rights management), deres forsøk på å bremse teknologiutvikling, pushing for overvåking av interenettet, osv. Et illustrerende eksempel er at denne bransjen ikke engang klarer å levere film på DVD uten å forsure kundens opplevelse av produktet de kjøper. Jeg vil tro enhver har erfart hvordan det oppleves å kjøpe en DVD, for så å bli tvunget til se mengder av reklame innene en kommer til produktet en har kjøpt, nemlig selve filmen. Og når en da kan trykke seg gjennom menyvalg for språk og teksting, opplever en at en ikke kan velge tekstingen bort. Hver DVD kommer med sine varianter av irritasjonsmomenter -mine kjøp av DVD'er er redusert med 90% grunnet dette.


For kjøp av musikk er erfaringene like ille -og har også her redusert mine kjøp til et lite minimum av tidligere forbruk. (Jeg bruker ikke Spotify eller andre sky-tjenester for streaming).
Jeg har dokumentert hvordan en ikke får brukt/kjøpt musikk en ønsker. Det mangler ikke på betalingsvilje, men igjen - en underholdningsbransje som er håpløst avleggs i sin forretningsmodell. Se dokumentasjonen her: "Barn, kreativitet og kultur; CopyRigh = CopyWrong " link: http://1and1are2.blogspot.fr/2011/10/barn-og-kreativitet-nar-copyrigh-blir.html


 




Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten