Økt norskandel under Moslets ledelse

Den nyansatte musikksjefen på Norsk Rikskringkastings radiokanal P3; Håkon Moslet lover mer norsk musikk og en rendyrket profil på radiokanalen. -Jeg ønsker å videreføre PeTres profil, og er mer opptatt av dette enn å oppnå høye lyttertall, forteller han til Ballade. Han har også høye forventninger til sin nye jobb. -Jeg forventer meg at jobben skal bli alt annet enn kjedelig. Dette er perfekt timing for å starte i en slik jobb. Norsk musikk er inne i en veldig spennende fase og Petre gjennomgår en del omskiftninger. Dette gjør at jeg får være i en angrepsposisjon når jeg tar fatt med denne jobben, forteller Moslet.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Håkon Moslet (bilde: Dagbladet)

Denne uken ble det klart at Dagbladets profilerte musikkjournalist Håkon Moslet overtar i jobben som musikksjef på NRK Petre. Ballade snakket med ham om forventninger til denne jobben, og frittet han for sine tanker om hvordan han ville utøve den nye jobben.

- Jeg forventer meg at jobben skal bli alt annet enn kjedelig. Jeg tror det kan bli morsomt: Samtidig er det nesten perfekt timing for å begynne i en slik jobb. Norsk musikk er inne i en veldig spennende fase om dagen. P3 er en veldig viktig faktor i forhold til norsk musikk. Dessuten er det et generasjonsskifte på gang i P3 og en del forandringer som følge av dette. En del folk har sluttet og man er i ferd må å skape nye programmer. Kanalen har nettopp fått ny kanalsjef og nye folk har kommet inn i staben. For min del er dette mye bedre enn å komme til noe veldig etablert. Man får være i en slags angrepsposisjon og slipper å ha store lyttertall å forholde seg til, forklarer musikksjefen.

Noen veldig radikale endringer i programprofil og tankegang, kan vi likevel ikke vente oss med det første.

- Jeg ønsker å videreføre P3s profil. Jeg er mer opptatt av at det skal være en sterk kanal med en sterk profil. Jeg er mer opptatt av dette enn av å oppnå høye lyttertall. Det vil kanskje være rart for en del folk som forbinder og tenker på meg som en ”kommers” mediehore. Det kan de gjerne også tenke, men det er ingen grunn til å frykte at Petre nå vil legge seg på en Radio-1 profil. Ttvert imot vil vi rendyrke det enestående.

Hva ser du på som Petres identitet og profil?

- Jeg ser på P3 som en kanal som har villet fremme den nye musikken. Nytt i betydningen nye artister og nye stilretninger og trender. Kanalen har vært som målsetning å være tidlig ute med ting, og har delvis lyktes veldig godt med dette. Vi kan sikkert bli enda bedre til dette. Samtidig synes jeg ikke at det er feil å spille ”glossy” pop hits.

Musikkjournalist Moslet er en av mange norske mediefolk som har brukt mer og mer plass til norsk musikk i sine spalter i Dagbladet. Nå ønsker han at også radio skal bli flinkere til å prioritere norsk musikk.

- Det er skrevet mest om norsk musikk. Det står veldig mye dårligere til når det gjelder radio og andre medier. P3 har vært flinke, men etter min mening ikke flinke nok. I et intervju som jeg selv gjorde med den nye kanalsjefen Marius Lillelien, for syv- åtte måneders siden, i det han tiltredte sin stilling som kanalsjef, uttalte han en målsetning om å øke norskandelen til 25 % på P3. Dette var nok en tanke høyt i forhold til hvor vi står i dag, men jeg vil gjerne ha enda mer norsk musikk og være med å bidra til å skape bredde. Om man vil fange hele bredden så kan prosenten gjerne være høyere.

Hvordan ser du på Dagbladet nå fremover etter at du forlater ”skuta”?

- Det er min minste bekymring. Dagbladet er en såpass sterk organisme at den vil leve godt uten min innsats. Slik er det også selvom en del andre har sluttet de par tre siste årene. Det var likevel et tungt valg å slutte fordi jeg har trivdes så godt og hatt det veldig fint i Dagbladet den tiden jeg har vært der.

Den norske musikkjournalistikken er inne i spennende tider om dagen, med en rekke nye satsninger på musikkstoff. Derfor understreker Moslet at hans nåværende arbeidsgiver bør sørge for ny rekrutteringer i tiden fremover.

- Det er nok likevel viktige at avisen rekrutterer nye folk i tiden som kommer. Det blir veldig viktig å rekruttere nye folk, også fordi musikk den siste tiden har blitt et viktig konkurransefelt avisene i mellom. Med sport og fotball er og har det tidligere vært hard konkurranse mellom avisene. Vi har sett Dagbladet og VG begge gå ut og profilert seg som fotballavisen, og nå også OL-avisen. Det er interessant å se at vi nå opplever noe av det samme med musikk. Det har blitt viktig å være best på musikk og det er generelt mer interesse for musikkstoff. Vi får også minst to nye musikkaviser.

Han tror imidlertid ikke at musikkavisenes oppblomstring vil få noen konsekvens for interessen for Dagbladets musikksider.

- Da er Dagbladet schizofrene blanding av det ”glossy” og innovative veldig sterk og vanskelig å konkurrere med. Det ligger i kortene at noen blir ansatt til å ta over etter meg så jeg er ikke bekymret for musikkdelen til dagbladet.

Musikkavisenes fremtid er han mer usikker på;

- Da kan nok musikkavisene få det mye tøffere. Jeg tror ikke den eller de kan bli noen trussel for de veldig gode norske dagsavisene som gjør mye bra musikkstoff. Det kan bli hard konkurranse mellom musikkavisene. For å klare seg er en musikkavis avhengig å være god. Det vil ta litt tid å etablere seg. Når det er sagt er det en bra og naturlig følge av utviklingen at en eller flere musikkaviser popper opp. Personlig hadde jeg foretrukket å se en bra musikkavisen enn flere ikke fullt så gode.

Hva tror du må til for at musikkavisene skal lykkes?

- Jeg tror at man må finne balanse mellom det brede og det smale. Det er viktig at de skriver om litt annet enn det som vi gjør her i dagspressen. Det er masse ting vi ikke fanger opp. Samtidig får også vi en del kritikk fra musikkmiljøet for at vår tirsdagsutgave kan nærme seg en fanzine, når vi skriver om en del ting som er smale i forhold til opplagstallene våre. Man må være bred og smal på en annen måte enn det som vi er i Dagbladet. Det blir viktig at en slik avis skaffer seg troverdighet, og blir viktige for norsk musikkliv noe ala det som Rock Furore fikk til. Samtidig var ikke det nok selv om de var veldig bra i en periode. På den andre siden hadde man Beat som var veldig pop , men klarte ikke det de hadde sett for seg, avslutter Moslet.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten