Norge viste muskler i Köln

For andre året på rad har det vært et sterkt norsk fokus på Popkomm i Köln. Samtidig som Röyksopp klatrer på den britiske albumlista, var norsk musikkbransje i hektisk aktivitet i messehallene i Köln. Den norske standen har hatt bedre besøk enn de andre skandinaviske, og norske band spilte for fulle hus på klubbscenene.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Popkomm-messe

Og med det var årets Popkomm-messe i Köln unnagjort. Den norske standen var hyppig besøkt av internasjonale gjester, og på klubbene spilte norske band på fulle klubber. Inger Dirdal, daglig leder på Music Export Norway, oppsummerer Popkomm slik: - Aldri har den norske standen vært så godt besøkt. Folk følger mer med på norsk musikk nå, og henvendelsene på standen er mye mer konkrete enn tidligere. Folk har hørt om norske band og plateselskap og kommer med mer konkrete henvendelser nå. Trykket har aldri vært så stort.

Blant de mest aktive på den norske standen finner vi unge norske uavhengige plateselskap som Racing Junior, Tribe Records, Trust Me og Rec90. Møter med distributører, media og musikkforlag var noe av det som stod på den norske dagsorden, og skal man foreta en kjapp subjektiv vurdering syntes den norske standen å ha mer aktivitet enn de andre skandinaviske. Til tross for nedgangstider i det internasjonale platemarkedet ser det ut til at interessen for norsk musikk er stigende. Flere aktører som Ballade snakket med, uttrykte at det på årets Popkomm var flere internasjonale henvendelser enn i tidligere år. Kunne vi ane noen misunnelige blikk fra de svenske, danske og finske standene?

Ett selskap som fikk til konkrete resultater er distribusjonsselskapet Tuba og deres nye label Port Azur. Selskapet som nylig hentet inn kritiker- og radioyndlingene Ugress, møtte flere potensielle partnere på Popkomm. I løpet av noen effektive dager har de sikret seg distribusjon i England, Tyskland, Frankrike, Østerrike og Benelux. Etter mange møter, mye sosialisering og flittig utveksling av visittkort har Port Azur også skaffet seg mulige fremtidige partnere i Australia og Italia. Tuba/Port Azurs Roar Hals smiler bredt, og er tydeligvis svært fornøyd med årets Popkomm: - I de territoriene vi prioriterte har vi fått tilbud fra minst fem potensielle partnere. Vi har både fått tilbud om avtaler som kan gjelde hele verden eller mer spesifikke territorier. Vi er sinnssykt fornøyde og gleder oss til å komme hjem for å jobbe videre på alt det vi har fått til her nede.

Racing Junior er et annet aktivt selskap på den norske standen. Racings Pål Klostermann har et langsiktig perspektiv på jobbinga i Köln. - Vi pleier kontakter vi fikk på Popkomm i fjor og på Midem. Mesteparten av jobben venter på oss når vi kommer hjem, da skal vi følge opp alt og få til konkrete avtaler." Klostermann har også merket at trykket er et annet på årets norske stand: - Music Export Norway har gjort en kjempejobb. Den norske standen har hatt mest aktivitet av alle de skandinaviske. Å pushe norsk musikk på en messe som dette er imidlertid ingen kosejobb. Lydnivået fra de forskjellige standene er massivt og overalt er det noen som vil promotere sine skiver.

Pål fra Racing Junior må beklage seg litt: - Dette kan være et hell hole! Det skjer noe hele tida, lydnivået er vannvittig og alle er rimelig stressa. Racing Junior er også representert med ett band på Popkomms klubbscene; Ai Phoenix. I likhet med de fleste norske band som spilte i Köln denne helga, trakk også bergenserne i Ai Phoenix fullt hus. - Glitterhouse Records, Ai Phoenix' tyske plateselskap, var strålende fornøyd med konserten. Det var mer enn 600 publikummere på konserten, som rett og slett var fantastisk, avslutter Pål.

En annen norsk deltager som satser på langsiktig jobbing er Mikal Telle. Sammen med sine kolleger fra Telle/Mitell, Thomas Paulsen og Kjetil Mosnes, jobber han for distribusjon i Europa. - Vi er her for å få noen nye kontakter og pleie gamle forbindelser. Vi gjør ingen konkrete avtaler her nede, men legger grunnlaget for distribusjonsavtaler og lisensiering av låter til samleplater" forklarer Mikal. Thomas Paulsen, drivkraft bak klubbkonseptet Elektra, er her for "å få fjeset på alle man har mailet og snakket med på telefon". Å få Ralph Myers and The Jack Herren Band ut på turneer og festivaler i utlandet er Paulsens prioritet nummer én: - Vi er i dialog med mange - dette ser bra ut.

I det den norske standen blir nedmontert og klargjort for frakt hjem igjen, kommer Inger Dirdal med en siste bønn: - Vi er nødt til holde momentum oppe. Det skjer masse i norsk musikkliv og interessen fra utlandet blir større fra år til år. Samtidig som vi promoterer norsk musikk her nede har Röyksopp gått fra 188. plass på den engelske albumlista og helt opp til 11. Plass! Dette viser at det nytter. Det norsk musikk trenger nå er faste rammer og langsiktige planer for eksport. Vi må holde oppe trykket og norsk musikks synlighet internasjonalt. Men før jeg tar tak i alt dette, vil jeg aller mest hjem for å sove ut!

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om populærmusikk

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten