Thomas Strzelecki: - Alt for å terge Sæmund

- Platebransjen bør passe seg for å kaste stein i glasshus, de bytter inn like mange skiver som vi gjør, sier Dagbladets Thomas Strzelezki, om plateselskapenes utspill rundt musikkjournalisters bytting og salg av promo-plater. IFPI-stempelet som forbyr videre distribusjon, bryr han seg ikke noe om: - Jo mer jeg kan tirre opp Sæmund, jo bedre! Han hevder også at folk "høyt oppe i plateselskapene" bytter "kasser med plater" inn mot hi fi-utstyr i navngitte butikker.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Sæmund Fiskvik

- Hva faen skal jeg ellers gjøre med alle søpleskivene mine hvis jeg ikke kan bytte dem inn? Når jeg også hører at folk høyt oppe i plateselskapene kommer med en kasse CDer til Akers Mic rundt juletider - og går ut igjen med en DVD-spiller under armen - har jeg ikke veldig dårlig samvittighet.

Dagblad-journalisten mener det ikke er et profittønske, men snarere behovet for å rydde som gjør at journalister kvitter seg med promo-plater:

- Alle noenlunde profilerte musikkjournalister får lassevis med skiver vi ikke har bedt om, sier Strzelecki. - Og når 70% av alt som gis ut uansett er søppel, blir det umulig å ta vare på alt sammen. Noe gir jeg bort - det ingen vil ha selger jeg på Rock & Rolls for en femmer eller tier per stykk. Det er ikke snakk om å gjøre business på dette, jeg må bare få unna litt innimellom.

Utsagnet fra Universals markedssjef Harald Tømte om at man bør destruere de promoplatene man ikke beholder selv, synes han er latterlig: - De som mener det, får kjøpe en CD-destruksjonsmaskin til meg, så lover jeg på tro og ære at jeg skal ødelegge hver eneste skive jeg ikke beholder selv. Inntil en sånn maskin kommer i posten, må jeg få lov til å holde en stadig voksende promo-haug i sjakk på en annen måte.

På spørsmål om han også bytter/selger plater som enda ikke er i distribusjon, sier Strzelecki:

- Jeg bytter som en regel ikke inn plater som ikke er ute på markedet. At jeg har glemt meg litt, og solgt en og annen skive som ikke var sluppet kan jeg ikke utelukke, men jeg prøver å unngå det.

Men tross alt - gir ikke IFPI-stempelet med teksten "utlånt promo ex - all viderespredning forbudt" grei beskjed om at denne praksisen ikke er helt god?

- Vel, vi musikkjournalister har som du vet ikke så veldig mye respekt for IFPI. Jo mer jeg kan tirre opp Sæmund, jo bedre.

Men Strzelecki forstår også plateselskapenes frustrasjon over at plater havner på avveie:

- Kidsen brenner og kopierer jo over en lav sko, og jeg forstår at de hverken liker det, eller at promoplatene forsvinner ut fra redaksjonene. Men det er kanskje på tide at de selv begynner å stille noen krav? Selv vil jeg ikke ha andre skiver enn de jeg skal anmelde. Er det plater jeg bare vil høre for å orientere meg, sier jeg fra til plateselskapet om at det ikke blir noen anmeldelse ut av det. Kanskje selskapene burde begynne å følge opp journalistene, og kreve anmeldelser når de sender ut skiver?

Strzelecki er, til forskjell fra en del andre journalister, ikke spesielt begeistret for å motta fullverdige plater i cover. Han mener at en forandring i denne praksisen kunne bidra til å løse problemet:

- Jeg skulle ønske at selskapene kunne sende ut brente kopier i plastlommer, med et skikkelig presseskriv, i stedet for å sende meg plater i cover. Det hadde vært mer praktisk, og tatt mye mindre plass. Hvis plateselskapene synes at promo-spredningen er et stort problem, så kunne de kanskje ta opp dette med musikkjournalistene, så får vi se hva vi kan gjøre for å løse problemet - sammen.

Om du selv vil komme med innspill til dette temaet, kan du sende ditt bidrag på e-post til ballade@mic.no

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten