Platekompaniet anbefaler, men vil ha betalt først

NRK Hordaland kunne i går melde at Norges største platebutikk-kjede, Platekompaniet, tar betaling for å anbefale plater for sine kunder. - Dette ville vært helt utenkelig i bokbransjen, sier administrerende direktør Arild D. Lauritzen i Norli-gruppen til NRK.no. - En forskjellsbehandling ut fra økonomiske kriterier kan vi ikke stå inne for. Øivind Hagen i TUBA synes derimot systemet fungerer greit, og bør betraktes som en variant av normal annonsering.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Line Endresen 2003 (Foto: June Persdatter)

Av Arvid Skancke-Knutsen

- Når noen anbefaler en plate til meg, så regner jeg med at det er fordi det er kvalitet, ikke fordi det er kjøpt og betalt, sier daglig leder i BRAK, Line Endresen, til NRK i dag. Hun frykter at Platekompaniets strategi kan gå ut over mindre ressurssterke band og plateselskaper, som ikke vil ha råd til å betale seg inn på Platekompaniets anbefalingslister.

- Det betyr at de ikke vil bli anbefalt, og da heller ikke vil få den profileringen de burde fått ut i fra kvalitetskriterier, mener Endresen.

Det var butikksjef i Platekompaniet Bergen, Sveinung Rindal, som i går ble intervjuet av NRK Hordaland. Han kunne fortelle at Platekompaniet plukker ut platene de har lyst å anbefale, og deretter gir artister, plateselskaper og distributører tilbud om å betale for å bli anbefalt i annonser og Platekompaniet-butikkene.

NRK.no har slått saken stort opp i dag, og bl.a. intervjuet administrerende direktør Arild D. Lauritzen i den store Norli-gruppen. Han sier at Platekompaniets fremgangsmåte ville vært utenkelig i bokbransjen.

- Vi er kjent med at platebransjen gjør dette, og vi er glad for at vi foreløpig ikke har måttet ty til disse virkemidlene, forteller Danielsen.

Han fortsetter: - Det er overliggende viktig for oss at den enkelte bok har samme muligheter for å komme frem til publikum. En forskjellsbehandling ut fra økonomiske kriterier kan vi ikke stå inne for. Uavhengig av forfattere og forlag skal bøkene i størst mulig grad ha samme mulighet i markedet.

Ballade snakket i formiddag med daglig leder Øivind Hagen i Tuba, som er et av de mindre plate- og distribusjonsselskapene her hjemme som har en meget viktig salgskanal i Platekompaniets tretten butikker.

- Jeg synes systemet fungerer greit. Det er Platekompaniet sentralt som tar initiativ til hvilke plater de ønsker å prioritere, hvorpå det blir opp til det enkelte selskapet om de vil følge opp eller ikke. Det gir oss en frihet i forhold til hva vi ønsker å prioriterere.

En rekke aktører i det norske musikkmiljøet har gjentatte ganger rost Platekompaniet for deres satsing på den smalere delen av norsk populærmusikk, og for å være flinke til å "breake" mindre band og miljøer, samtidig som mer kritiske røster har omtalt kjeden som et "monster utenfor kontroll."

Christer Falck i den nå nedlagte platebutikken Benni's gikk i sin tid hardt ut mot den praksisen som NRK igjen har tatt opp.

- Jeg vet at Platekompaniet får en annonsestøtte, noen ganger opp til 12 kroner per plate for kampanjene de kjører. Genialt, fordi plateselskapene slipper å kjøre egne reklamekampanjer i like stor grad, samtidig som de får noen andre til å anbefale platene deres. Platekompaniet får gratis reklame, så da er alle lykkelige - i alle fall på kort sikt. Problemet er at resultatet på lang sikt, blir en regelmessig prisdumping, uttalte Falck til Ballade alt i januar 2003.

Vi setter tilbake til Øyvind Hagen i Tuba, som har en viss sympati med argumentet til Line Endresen fra BRAK, men likevel velger å se pragmatisk på det hele.

- Det koster uansett penger å markedsføre seg. For oss er det like bra å få ut våre titler på denne måten, som å betale annonser selv. Systemet kan kanskje være urettferdig for band og selskaper med små ressurser, men vi i Tuba hadde i hvert fall aldri vært der vi er i dag, om det ikke hadde vært for Platekompaniets vilje til å satse på vår bredde.

Platekompaniet omsatte i 2002 for hele 319 millioner kroner, hvorpå gründerne Egil Dahl og Rolf Presthus kunne ta ut 15 millioner i utbytte. Kjeden har i dag butikker i Oslo, Trondheim, Tromsø, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Strømmen, Ski og Sandvika.

Artiklene hos NRK.no kan du studere nærmere på denne samlesiden.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om populærmusikk

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten