Kulturministeren: - Boikott kopisperre-plater!

Ikke kjøp produkter med kopisperre, sier Kulturminister Valgerd Svarstad Haugland til Dagbladet i dag. Samtidig signaliserer landets største kjeder, Platekompaniet og Free Record Shop, at de vil kreve langt større advarsler på kopisperrede utgivelser. I går holdt IFPI Norge informasjonsmøte om det nye lovforslaget, der de nok en gang avviste at loven vil gå utover privat kopiering til MP3.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Valgerd Svarstad Haugland 2004 (Foto: Berg, KKD)

Av Knut Steen

Bakgrunnen for kulturministerens utspill er at hun har kjøpt Ipod til sin sønn, og ønsker å unngå at han blir kriminell ved å laste musikken sin over på den populære dingsen. Det er heller ikke utenkelig at Svarstad Haugland har fått med seg den stadig voksende folkeoppslutningen mot kopisperrer og tilgangskontroll. I skrivende stund har 16681 mennesker skrevet seg på protestlisten mot den nye loven, som ligger ute på Dagbladets sider opprop.no.

- Kjøper du en CD, ønsker du selvfølgelig å kunne spille den av på den avspiller du selv velger, sier Svarstad Haugland til Dagbladet i dag.

Men skal man tro bransjen, har kulturministerens sønn og andre MP3-entusiaster lite å frykte.

- Adgangen til å kopiere til eget bruk består uninnskrenket, var den klare beskjeden fra både IFPIs Sæmund Fiskvik og TONOs Cato Strøm i går. Begge bedyret at verken de eller loven hadde til hensikt å hindre musikkjøpere fra å konvertere privatkjøpt musikk fra CD-format til MP3 - uansett om utgivelsen er utstyrt med kopisperre eller ikke.

Den lovmessige begrunnelsen for dette er at kopisperrene som hittil hadde vært på markedet, ikke var ”effektive”, slik loven krever.

De to bransjeorganisasjonene ser nå frem til å ta i bruk effektive DRM (Digital Rights Management)-løsninger for å kontrollere hvordan musikken de selger blir brukt av kjøper. Dette vil åpne for flere typer avtaler mellom forbruker og selger, der varierende muligheter til kopiering vil kunne slå ut på prisen man velger å betale for en utgivelse.

Angående dagens ineffektive kopisperrer, spådde Fiskvik at de antakeligvis snart ville forsvinne helt fra markedet. I mellomtiden kan det se ut som EMI, som er det eneste plateselskapet som utstyrer sine norske utgivelser med kopisperrer, må belage seg på å merke kopisperre-platene sine bedre.

- Det hadde vært ønskelig med en ny type merking som den man ser på tobakk. [Platene] må merkes så tydelig at det ikke er noen tvil, sa butikksjefen for Platekompaniets Oslo City-filial til NRK.no forrige uke. Han får medhold av en representant for landets største musikkjede, Free Record Shop:

- Det må være en tydelig merking som kommer godt frem, det vil si som ikke ligger gjemt i omslaget. Det må være godt synlig for kunden, sier markedssjef Ola Prestgard.

Om EMI vil etterkomme kravene gjenstår enda å se. EMIs Norgessjef, Per Eirik Johansen, ble i følge Dagbladet kreftig provosert av kulturminsterens uttalelse.

- Dette er et latterlig utspill av en kulturminister. Hva skal bransjen gjøre? Vi må da ha rett til å få betalt for produktene våre, sier Johansen til Dagbladet. Her avviser han også at EMI kommer til å slutte med kopisperrer.

- Av forbrukerklagene vi mottar, dreier kopisperre seg om to promille. Kopisperren er en del av vår globale strategi, og er kommet for å bli, er Johansens svar til Dagbladet.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten