Juks og fanteri på Lydverket

Hvordan manipulerer man seg lett inn på Norges offisielle hitliste, og hvorfor er en god listeplassering så viktig at noen velger å jukse? Disse spørsmålene får du svar på om du benker deg foran Lydverket på NRK1 i kveld. En av nøkkelpersonene er Christer Falck, som glatt innrømmer at han selv har forsøkt å kjøpe seg til topps på VG-lista, og dessuten stemmer sine egne artister inn på NRKs "Svisj".

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Warlocks 1 2005 (Foto: Stian Andersen)

Av Arvid Skancke-Knutsen

Onsdag kveld kan du se hele historien om hvordan - og ikke minst hvorfor - hip hop-trioen Warlocks nylig skaffet seg en "falsk" topp 5-hit på VG-lista.

Lydverkets første program denne sesongen handler om lister - på godt og vondt. Musikkverdenen er full av dem; hitlister, ”beste -og dårligste"-lister, spillelister på radio, salgslister, favorittlister osv.

Lydverket har derfor viet hele sesongens første sending til liste-fenomenene, men setter også fingeren på et gammelt stridspørsmål: Hvor mye kan vi stole på hitlistene, og hvor stor betydning har de for omtale i media?

- I arbeidet med dette programmet så ble vi også smertelig klar over at vår egen offisielle hitliste her i Norge, VG-lista Topp 20, ikke er til å stole på for tiden. Slik lista lages nå så er det nemlig altfor enkelt for artistene å jukse seg inn på den, forteller redaksjonen i Lydverket.

I kveldens sending får seerne se selv hvordan rapperene i Warlocks, med plateselskapssjef Christer Falck i spissen, fint fikser seg en verdifull listeplassering - med alt hva det fører med seg av inntekter og ikke minst medieomtale.

Innslaget med Christer Falck og Warlocks har alt vakt betydelig oppsikt. I et større oppslag på Dagens Næringsliv i dag, sier sjefen for C & C Records:

- Vi fikk 100 mann landet rundt til å kjøpe Warlocks-singelen og brukte 25.000 til å kjøpe i overkant av 1.200 singler. Til og med moren og faren og søsteren min var ute og handlet hiphop. Vi hadde håpet å få singelen inn på førsteplass, men den havnet på femte siden det ble solgt spesielt mange CD-singler den uken.

Christer Falck er kjent for å ikke skygge unna provkasjoner, og mener at han gjennom dette stuntet også er med på å sette fingeren på noe av en verkebyll i den norske platebransjen.

- Først og fremst er jeg lei av triksing med salgstall i norsk platebransje. Jeg vil vise hvor lett det er å kjøpe seg inn på VG-listen, forteller han til Dagens Næringsliv.

Tidligere i år har innrømmet Falck å ha brukt penger på kontantkort for å stemme inn egne artister på musikkvideo-programmet "Svisj" på NRK.

- Jeg har stemt på alle mine artister, f.eks. Tungtvann. Det er billig markedsføring. I mange tilfeller er den faktisk gratis fordi det kommer inn TONO-inntekter for hvert minutt en video vises på "Svisj", uttalte Christer Falk til VG i mai.

Sendingen til Lydverket tar til klokken 23.15 på NRK 1.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten