Media er som hurtigmat og tilfeldig sex

Hva er medias rolle, og hvordan bruker vi media til å holde oss informerte - og om hva? I dette essayet drodler Ketil Stokkan over skillelinjene mellom underholdning og informasjon - og spør: Glemmer vi å lave våre egne liv? - Tenk om våre liv var som en såpeopera eller en direktesendt realityepisode? Tenk om vi kunne flytte inn i en actionfylt episode av ”Hotell Cæsar”? De mest hemningsløse kunne kanskje endelig få realisert skjulte lyster til å slå foreldrene sine helseløse, drepe søsken og ha sex med samtlige kusiner og fettere. Dette hører ikke til virkeligheten, verken lysten eller behovet, mener Stokkan.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Ketil Stokkan

Essay av Ketil Stokkan, musiker
 
Jeg sitter her og sløver foran fjernsynet like før leggetid. På bordet foran meg ligger en bunke aviser.

Pupillene åpner og lukker seg. Det samme gjør ørene. Jeg er likegyldig.

Hva er det egentlig som skjer? Vi lever i et informasjonssamfunn med en uendelig strøm av inntrykk fra aviser, radio og fjernsyn. Media informerer, påvirker og debatterer på våre vegne. Men er det sant, alt det de skriver? Det bør det helst være, for selv har vi ikke tid til (les: gidder ikke) å søke motvekt fra konkurrerende kilder, eksempelvis fra faglitteratur, Internett eller politiske motpoler.

Vi har så mye som skulle vært gjort, så mange mennesker vi skulle snakket med og så mange steder vi skulle vært – gjerne samtidig. Det blir ikke tid til å stille spørsmål om hvorvidt media forsyner oss med korrekte opplysninger og tilhørende, sannferdige bilder. Nyheter og underholdning blir som ”fastfood” eller tilfeldig sex, raskt fortært og fort glemt.

I et essay om den nye ”ad-hoc-hverdagen” beskriver Gudmund Hernes mediasamfunnet som: tilspisset, forenklet, polarisert og konkretisert. Han sammenligner fortid og nåtid. Det gamle samfunnet var rik på handling, men fattig på informasjon. Dagens samfunn er fattig på handling, men rik på informasjon. Forenklet mener Hernes at vi blir så hekta på mediebudskapet at vi løper til raske, billige konklusjoner uten å tenke først.

TV er ensbetydende med politisk passivisering og undertrykking av kunnskap, erfaringer, sosialt selvbilde og egne meninger. Politikerne blir tvunget til å presentere sine argumenter med korte, slagferdige overskrifter, ikke med dybde, bredde og innhold. Det burde være nok å vise til program som ”Holmgang” og ”Redaksjon 21”. Programmene er minst like tabloid som alle avisene i Akersgata, bare med en liten forskjell:

Programlederne, ”talk-show-torpedoene”, får anledning til å stille lettvinte, ledende spørsmål med Ja eller Nei svar til fem kroner pr. SMS, eksempelvis: ”Synes du at vi skal bruke mer av oljepengene til helse og skole? – Ja eller Nei.”   

Ordene ”underholdning i media” får meg til å tenke på den amerikanske professoren Neil Postman som i 1985 skrev boka "Amusing ourselves to death" (norsk: ”Hygger oss selv til døde”). I boka beskriver Postman underholdning som en overordnet ideologi som blant annet styrer alt som skjer på fjernsynsskjermen. Med det mener han at fjernsynet, verdens største og kanskje viktigste medium, forsyner oss med stoff som framstilles som underholdning, men som egentlig er en strøm av kontekstløs informasjon. Fjernsynet styrer våre behov. Vi må for all del ikke ha egne meninger om hva som er underholdning eller hva som inneholder informasjon om vårt være eller ikke være. Tråden mellom politikk og underholdning blir dermed heller ikke vanskelig å spore.

Det er ikke tilfeldig at amerikanerne bestiller gallionsfigurer til politiske partier og ideløse taburetter blant folkekjære skuespillere og nasjonselskende idoler som Reagan og Schwartzenegger.

Tenk at realityserier som ”Farmen”, ”Robinson”, ”Ungkaren” og ”Idol” blir en viktigere del av hverdagen enn egen lykke i nærmiljøet. Vi glemmer å leve egne liv. Tenk om våre liv var som en såpeopera eller en direktesendt realityepisode? Tenk om vi kunne flytte inn i en actionfylt episode av ”Hotell Cæsar”? De mest hemningsløse kunne kanskje endelig få realisert skjulte lyster til å slå foreldrene sine helseløse, drepe søsken og ha sex med samtlige kusiner og fettere. Dette hører ikke til virkeligheten, verken lysten eller behovet. Media skaper – og styrer - dette behovet. Alle har behov for å realisere sine drømmer, men vi må absolutt ikke stille opp i en ”Idol” konkurranse for  synliggjøre våre talenter.

Mange av oss kjøper musikk som blir anmeldt av journalister, ikke musikk som rører ved følelsene våre. Vi går på kino og ser de filmene som har de største reklamebudsjettene, kjøper de avisene som gir oss de mest fordelaktige forbrukerveiledningene på forsiden og bestiller feriereiser til de stedene på kartet som får mest dekning i fire farger (ukeblad, aviser eller fjernsyn).

Egentlig er det ett fett hvem som får tildelt konsesjoner til radionettet. Det betyr heller ingenting om Se og Hør kommer ut en eller to ganger i uka. Aktørene i medieverden styrer oss akkurat som de vil. Massemedia er som hurtigmat og tilfeldig sex, to ting det er vanskelig å takke nei til!

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

1 lokal kommentar til denne artikkelen

 

 
 
FIN LESNING FRA EN FORBISPASSERENDE.
Skrevet 16.01.2010 05:22 av adar viskeland

tror vi er på vei inn i det man kaller den "andre" opplysningingstiden.
http://da.wikipedia.org/wiki/Oplysningstiden

Tiden som kommer vil fordele mennesker i enda flere retninger. Vi er bygget for forandring og tilpasning dette blir selvfølgelig utbyttet på det groveste. Er ikke det nydelig.

du er inne på et tema der man blir smååndikk uansett hva man svarer...

derfor svarer jeg nesten 5 år etterpå :)

Seems to me that a potato would be a very simple thing to put into space to... because the potato has a... a very simple rhythm, a twenty-four hour rhythm. It doesn't have a complicated life pattern. If the potato cannot survive out of the Earth's sphere of influence a... then I would be very very cautious if I were concerned with the total problem of a... sending man out in to outer space until I had found a... what it was, that the potato lacked in order to be permitted to survive out there.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten