Hvorfor mure seg inne?

KOMMENTAR: Ballade driver ingen kampanje mot ledelsen for Norges Korforbund, skriver Tellef Øgrim.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Det har snart gått en måned siden Ballade publiserte sin første artikkel om den interne uenigheten i Norges Korforbund. En hver som tar seg tid til å lese artikler, leserinnlegg og kort-kommentarer vil skjønne at det er reell uenighet på mange plan i forbundet og at stridighetene kretser om flere forskjellige temaer.

Ballade startet med å skrive to artikler, først et intervju med motstanderne av styrets leder og samme dag et intervju med styrelederen selv, og slapp så diskusjonen løs. Den har dessverre hatt slagside. Det var ikke vårt mål, og grunnen må i stor grad tilskrives forbundets ledelse, som har valgt å avstå.

Vi har fått et ordskifte i offentligheten om en organisasjon med 1000 kor som medlemmer. Ledelsen begrunnelse for å holde seg unna er blant annet at Ballade har en "agenda" i denne saken. Det er ikke riktig. Det som er riktig er at det er vår plikt å dekke også slike saker, såvel som å slippe til debatten. Det er også vår plikt å forsøke å skape balanse. Det har vi gjort ved å arbeide for å få fram begge sider, også ved å prøve å få styrelederen på banen igjen.

Man skulle tro at en organisasjon som tar mål av seg til å samle hele sang-Norge under sine vinger hadde oppvist en større grad av forståelse for betydningen av åpenhet og debatt anno 2009.

Hadde det vært PST vi snakket om ville det vært lettere å forstå. Men dette er Norges Korforbund og ikke sikkerhetspolitiet.

En profesjonell organisasjon hadde takket ja til tilbudet om å uttale seg. At det ville vært sider av saken man ikke hadde kunnet utdype av juridiske grunner, hadde heller fått være. Det er en naturlig sak. Men det er unaturlig, og ganske uvanlig, at en organisasjon som stort sett organiserer en fritidsaktivitet som norsk korsang tross alt er, ikler seg et hemmelighold som om rikets sikkerhet stod på spill.

Den samme tendensen til sekretesse finner vi forresten igjen i forbundets interne papirer. I det ene intervjuet Ballade fikk med ham sier Hådi at hemmeligholdet er på vei ned. "De siste årene har det vært normalt 3-5 slike saker, nå er vi nede i to" (hemmelige såkalte b-saker, red.anm). På sakslisten til styremøtet 27. august står det listet fire hemmeligholdte saker.

Det er garantert ikke bare lett å skulle fornye en stor organsiasjon som Norges Korforbund. Bare det å skulle forvalte en fornuftig balanse mellom bredde og topp i kor-Norge må være en kontinuerlig lederutfordring.

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at tiltak for konstruktiv endring møter motstand hos både ansatte og medlemmer og at denne motstanden i noen tilfelle bunner i endrings-vegring og framtidsfrykt.

Men forsikringene om en endringsstrategi preget av åpen inkludering står enn så lenge i motstrid til forbundsledelsens praksis, som per idag vanskelig kan sies å være preget av åpenhet.

For tiden pågår en diskusjon om Ultimafestivalens framtid. I den forbindelse uttaler festivalens styreleder stor glede over at diskusjonen faktisk er der.

I stedet for å mure seg inne burde kanskje korforbundets styre ta et kurs i moderne offentlighet hos Ultima?


Tellef Øgrim er redaktør for Ballade.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

11 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
DET ER DETTE DET HANDLER OM!
Skrevet 02.10.2009 16:34 av Oddmund Kjell Olsen, leder av Norges Korforbund Sunnmøre

I Norges Korforbund Sunnmøre har vi ved flere anledninger dette året drøftet situasjonen / ulike forhold som vi undrer oss over når det gjelder organisasjonens politiske ledelse og måten vasnkelige saker blir behandlet på. NK Sunnmøre sendte i begynnelse av mai i år en formell henvendelse til styret der vi uttrykte vår bekymring for mye av det som skjer i organisasjonen, -- der både oppsigelser fra flere ansatte med ditto tap av kompetanse var tatt opp. Vi tok bl. a. også opp manglende / liten aktivitet i organisasjonen ( i alle fall som vi ble kjent med. Samtidig stilte vi spørsmål mht. hvordan organisasjonen skulle fremstå som åpen og demokratisk sett med styrets øyne. Vi opplevde at brevet vår kun ble en referatsak i styret, men ikke realitets-behandlet! Etter purring en mnd. senere fikk vi et generelt brev tilbake fra generalsekretæren som i grunnen ikke svarte på noe av det vi hadde spurt om. Svaret var veldig generelt og rundt!

I lys av det vi opplever av uro og mangel på åpenhet og demokrati i organisasjonen vår, har vi igjen i denne uka på nytt styrebehandlet situasjonen og sendt en formell henvendelse til sentralstyret.

La oss håpe for demokratiets sak og sentralstyrets troverdighet at de nå innser at de må ta signal utenfra på alvor!

PS!
Vi er sjølsagt ikke mot endringer i organisasjonen. Organisasjoner som ikke endrer seg vil stoppe opp i utvikling. I dette tilfellet handler det først og fremst om HVORDAN endringer initieres og iverksettes.

Svar på kommentar

 
 
EN LITEN PRESISERING
Skrevet 03.10.2009 09:29 av Oddmund Kjell Olsen, leder av NK Sunnmøre

I mitt innlegg ovenfor skriver jeg om sentralstyrets behandling av NK Sunnmøre sitt brev i mai i år. La meg bare presisere at i demokratiets navn forsøkte mindretallet i styret, -- Theodor Lind og Torbjørg Lindquist( = altså de to som tilslutt valgte å trekke seg!), i klare ordelag å få styret til å realitetsbehandle dette brevet. Dette ble avvist av styrets flertall! At avstemningen i styret også i denne saken ble 5 mot 2, synes å være ganske symptomatisk for saker der det har vært divergens i styrets mening. Hvorfor i all verden er ikke styrets flertall i stand til å se at troverdighet overfor medlemmene først og fremst skapes gjennen en ÅPEN dialog??

Svar på kommentar

 
 
TENK DEG MULIGHETEN FOR
Skrevet 05.10.2009 02:15 av Undrende

at NK ikke ønsker en OFFENTLIG debatt, og at de har sine gode grunner til det?!

Jeg vet ikke, men om NK virkelig hadde ønsket å engasjere seg i denne debatten så aner det meg at det ville ha gått hardt utover mange fler enn det har gjort i denne sammenhengen.
Dette bygger på egne og andres erfaringer med et tidligere NK-regime, med "litt" å redegjøre for.

Vi skal ikke se bort fra at dagens "stillhet" har gode åraker, og at det er en vel gjennomtenkt strategi å la historie være akkurat det.

Svar på kommentar

 
 
MER ULL!!
Skrevet 05.10.2009 14:03 av Gunnar Skorgevik

Ja, Undrende, har du ikke tenkt å flagge hva det er du snakker om, eller er det OK ikke å være åpen?

Svar på kommentar

 
 
TIL UNDRENDE...
Skrevet 05.10.2009 14:53 av Sekretær

Gjør oppmerksom på at Hådis regime har vart i over 3 år. Hva slags 'tidligere regime' er det du snakker om som har 'litt' å svare for? Og hva er 'litt'? Er det tidligere presidenter med sine styrer du sikter til?

Det er akkurat denne typen ullen mistenkeliggjøring som er i ferd med å ødelegge Norges Korforbund. Harold Jenssen er foregangsmann i så måte, jmf hans innlegg her på Ballade hvor han slenger ut påstander som rammer folk som vanskelig kan forsvare seg. Han snakker om 'viktige granskninger' av både enkeltmennesker og grupper (valgkomitéer). Synd at disse granskningene ikke ser ut til å komme i stand. De bare henger der...og rammer.

Jeg foreslår at du 'undrer' deg litt videre. Den strategien du synes å oppskatte (tie opposisjon i hjel), vil ikke holde i lengden.

Svar på kommentar

 
 
KORBLADET
Skrevet 05.10.2009 22:03 av vestlending

Flott at Ballade har satt fokus på denne betente saken ! Nå venter tusenvis av medlemmer at Korbladet følger opp med relevante artikler. Man kan ikke stikke hodet i sanden lengre, nå må Presidenten frem i lyset og fortelle om hvorfor NK har mistet sine best kvalifiserte styremedlemmer og ansatte og om ansettelsesprosessen for ny generalsekretær !

Svar på kommentar

 
 
DET LØNNER SEG
Skrevet 06.10.2009 14:00 av Undrende

Det lønner seg sjelden å kritisere noen eller noe i ettertid. Fortida lærer en av, framtida kan formes.
Angrep mot personer er destruktivt. Det som er skjedd får vi uansett ikke gjort noe med.

Konstruktivitet ettersyses! Denne debatten preges av debattantenes holdninger og uvilje til forandring og utvikling. Konservativiteten flagger, og det er tydelig at dette er "drakamp" mellom tilhengere av NKs fortid og framtid.

Tidligere ansatte kan utmerket godt erstattes av nye, dette skjer i alle organisasjoner innimellom. Og tro det eller ei, det finnes eminente erstattere!

Jeg, og MANGE med meg ønsker nå at NK skal få konsentrere seg om Norges Korforbunds framtidige satsinger til beste for korsangen i Norge. Ydmyk for de valg som styrer og landsmøter har tatt, så tror jeg at rette personer sitter på rett plass for å oppnå akkurat dette!

Svar på kommentar

 
 
DU HAR SÅ RETT...
Skrevet 06.10.2009 21:51 av Sekretær

Nei, det skal være visst! Det lønner seg IKKE å stille kritiske spørsmål i dagens NK.
Da blir du straks stemplet som konservativ, destruktiv og bakstreversk....

En konkret utfordring til deg Undrende: hva ER den nye framtida i NK? Hvilke arrangement og tiltak skal innføres som ikke har vært mulig i NK før? Og motsatt og helt konkret: hva var galt med 'gamle NK'?

Jeg er med i et kor som har vært FORNØYD med tilbudene og hjelpen vi har fått: bl a Sommerkorskolen, Landsfestivalene, Nordisk-Baltisk korfestival og andre internasjonale muligheter, tilskuddsordninger, dirigentutdanningen, kurs på alle nivå, samarbeidsprosjekter amatører/profesjonelle, veiledning på repertoar, notehandelen, Korbladet etc.

Jeg kjenner også MANGE som med åpent sinn undres på hva som for tiden skjer i NK. Nå har også Arbeidstilsynet funnet så pass mye underlig at de vil åpne sak..... Man kan erstatte folk, ja, men man kan faktisk ikke behandle folk som man vil i dagens arbeidsliv!

Venter på svar på spørsmålene i avsnitt 2.

Svar på kommentar

 
 
DET HAR DU RETT I...
Skrevet 06.10.2009 22:19 av Sekretær

Nei, det skal være visst! Det lønner seg IKKE å stille kritiske spørsmål i dagens NK. Da blir du straks stemplet som konservativ, destruktiv og bakstreversk.

Jeg spør deg Undrende direkte: hva består den nye framtidsutviklinga i NK av? Hvilke nye tiltak og arrangement snakker vi om? Og hva, helt konkret, var galt med det som nå blir kalt for 'gamle NK'? Litt vanskelig å få tak i, bare.

I mitt kor har vi vært fornøyd med NKs tilbud og tankegang i mange år. Vi har søkt og fått tilskudd til konserter, vi har hatt folk på Sommerkorskolen som har vært storfornøyde, vi har deltatt i Nordisk-Baltisk korfestival, vi har møtt velvilje og kvalitet i rådgiving om repertoar, vi har lest Korbladet med glede, vi har deltatt på Landsfestivaler, på kurs og på samarbeidsprosjekter med profesjonelle. Det har kun én gang vært skjær i sjøen, men også da ordnet saken seg. Så, hva er problemet?

Jeg kjenner også MANGE som undrer seg over hva som egentlig skjer i NK. Nå har også Arbeidstilsynet funnet såpass mye underlig at de åpner sak.... Ja, man kan absolutt erstatte folk, men man kan faktisk ikke behandle folk som man vil i arbeidslivet. Heldigvis.

Ser fram til Undrendes svar på spørsmålene i avsnitt 2.

Svar på kommentar

 
 
JEG SKJØNNER
Skrevet 07.10.2009 01:44 av Undrende

Du må være en som ønsker å la hodene rulle. Vær du glad for at du vet minst mulig om det du nevner!

Men det er ikke så rart at dette er blir en uverdig debatt, slik denne diskusjonen foregår i all offentlighet. Jeg nevner ingen navn, med velbrodd hu! Legg merke til det! Respekter at det finnes ting som heller ikke du kjenner til! Jeg kjenner ikke alt som er skjedd, og innrømmer det gjerne!
Mine kor har vært igjennom alt det du nevner, og litt til. Og det på langt nær første gang urett er blitt gjort!!!!
Jeg lar imidlertid historie være historie, og lar meg ikke synke så dypt at jeg går til angrep på personer. Kanskje fler skulle ta det til seg...

Styrene er valgt av medlemmene, og vit da ditt ansvar om du har noe å kritisere dagens ledelse for!

Nye vyer i NK, unnskyld, men leser du ikke det som står på kor.no???

Svar på kommentar

 
 
DU ER KANSKJE DYPERE INNVOLVERT?
Skrevet 07.10.2009 02:00 av Undrende

?
Takk for interessant meningsutveksling. Jeg avslutter her.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om amatørmusikklivet

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten