Vurderer endringer i Åndsverkloven

Anniken Huitfeldt vil ikke gå inn for å utestenge ulovlige fildelere fra nettet, slik flere europeisk land går inn for. I dette intervjuet sier den nye kulturministeren dessuten at det er en målsetning at kulturlivet øker sine egeninntekter, blant annet for å ”redusere institusjonens avhengighet av en enkelt instans”.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Anniken Huitfeldt (Foto: Scanpix)

Av Carl Kristian Johansen

I Storbritannia kan ”three strikes and you’re out”-filosofien, som betyr at personer som ulovlig deler opphavsrettslig materiale på internett kan bli utestengt fra nettet, bli innført i lovverket av i løpet av 2010. Tyskland vil derimot ikke kutte nettforbindelsen til ulovlige fildelere som en reaksjon på brudd på opphavsretten.

Hva er ditt syn på det britiske ”three strikes”-initiativet, og hvilke behov for reaksjoner fra regjeringsplan ser du som nødvendig?

- Å stenge vanlige folk ute fra nettet på grunn av ulovlig fildeling, synes jeg er å gå for langt. Det vil kunne oppleves som kollektiv straff dersom en i en husstand laster ned ulovlig, og at det rammer hele husstanden. Jeg vil oppfordre rettighetshaverne til å fortsette den gode trenden mot lovlige løsninger som Spotify, Wimp og Voddler. I tillegg tror jeg det er viktig med informasjon om den ulovlige fildelingens negative konsekvenser for kulturområdet. Samtidig bør det vurderes å legge til rette for at rettighetshaverne selv kan forfølge opphavsrettskrenkelser i større grad enn i dag.


I et debatt-/ høringsmøte i regi av Dele, ikke stjele-kampanjen under valgkampen lovet Trond Giske å sette i gang et utredningsarbeid rundt Åndsverkloven umiddelbart etter valget hvis han ble kulturminister.

Når kommer denne utredningen, og hva er ditt syn på de opphavsrettslige problemstillingene som har oppstått på 2000-tallet?

- Vi har startet et omfattende arbeid med åndsverkloven som skal fortsette i 2010. Målet er å gjøre loven enklere å forstå. Både språkbruk og oppbygging vil bli vurdert på nytt. Vi skal vurdere enkelte endringer, og her vil ulovlig fildeling bli et sentralt tema. For meg er det viktig at kunstnernes inntekter og rettigheter sikres, samtidig som vi tar hensyn til brukerne.


Veksten i offentlig støtte til kultursektoren er stor, jamfør oppfølgingen av Kulturløftet. Uavhengige kritikere og opposisjonen på Stortinget er skeptisk til konsentrasjonen av makt dette kan medføre.

Hvordan vil du sikre vekst i den private finansieringen av kulturlivet?

- Offentlige tilskudd er kulturens viktigste inntekt. Vi mener likevel at det er et klart mål at institusjoner og tiltak øker inntektene sine via private tilskudd og sponsorinntekter. Det kan bidra til at nye tiltak og satsinger kan bli realisert. Dessuten kan samarbeid med næringslivet medvirke både til publikumsutvikling og nye formidlingsarenaer. Næringskompetanse er i seg selv nyttig for kulturlivet. Det reduserer institusjonens avhengighet av en enkelt instans, og kan øke dens selvstendighet. God finansiering er en forutsetning for mangfold.


Vil det for eksempel være aktuelt å binde offentlig støtte til sponsormidler, eller motsatt, innrette den offentlige støtten til aktører som ikke er attraktive sponsorobjekter?

- Undersøkelser viser at kulturlivet blir mer og mer interessert i sponsing og samarbeid med næringslivet. Samtidig er det private inntektsgrunnlaget for kulturlivet sammensatt og varierende. Ofte er også sponsorinntekter en forutsetning for å gjennomføre bestemte aktiviteter og opprettholde et bestemt produksjonsnivå. Men økte private inntekter skal ikke føre til lavere offentlig tilskudd eller omvendt. Det vil ta bort noe av inspirasjonen til å søke flere finansieringskilder.


Trond Giske foretok en viss restrukturering av forskjellige støtteordninger, noe som blant annet resulterte i konstruksjonene arrangørordningen, musikerordningen, innkjøpsordningen og utstyrsordningen.

Hvilke områder gjenstår i dette struktureringsarbeidet etter din mening?

- Løkenutvalget anbefalte større ordninger innen hvert kunstområde. De mente også man burde vurdere gjennomgående ordninger på tvers av kunstområdene. Dette er noe vi skal se på tida som kommer. Ordningene du nevner ser ut til å fungere bra, men skal evalueres etter en tid. Det aller viktigste prinsippet er at tilskuddsordningene følger kulturlivets utvikling og behov.


Etter to rapporter om Post 74 (Løkenutvalget, Mie Berg Simonsen), som ligger under Norsk kulturråd, oppfattes fremdeles kriteriene for tildelingene uklare og rollefordelingen mellom Kulturdepartementet og Kulturrådet som uavklart.

Vil du gå inn for å endre den nåværende prosessen som ligger til grunn for tildelingene under Post 74?

- Jeg er ikke enig i at rollefordelingen er uklar. Denne posten forvaltes av Kulturrådet og den endelige beslutningen om fordeling tas av Stortinget etter forslag fra departementet. Rådet leverer sin innstilling til departementet i forbindelse med hvert budsjett. Vi har også tilgang til alle søknader. Dessuten har vi god og regelmessig kontakt med Kulturrådet. Økt innsyn i disse prosessene er viktig, og derfor oppretter vi nå felles nettportal for kilder som Kulturrådet, Fond for lyd og bilde og Fond for utøvende kunstnere. Her kan alle søkere få innsyn.

- Løkenutvalget mente at Rådets funksjon burde todeles i et besluttende organ og et forvaltende organ underlagt departementet. Dette er et forslag som departementet vil ta med seg i det videre arbeidet.

- Dessuten har vi endret reglene for oppnevning av rådets medlemmer. For å unngå at dette blir et råd av politikere, men få større fokus på kunstfaglig kompetanse, utnevnes medlemmene nå av departementet, ikke av Stortinget.


Jamfør innsettelsen av Ellen Horn som styreleder i Den Norske Opera & Ballett og kravene som ble stilt til Trondheim Jazzorkester på vegne av norsk jazz, vil du bruke de samme grepene som Giske i forhold til å utøve likestillingspolitikk på kulturfeltet?

- Den rødgrønne regjeringen er opptatt av likestilling, og jeg vil fortsette det gode arbeidet min forgjenger har gjort på dette området. Det handler om bevissthet i forholdt til oppnevnelser til styrer og råd som departementet har ansvaret for, og om å oppmuntre kvinner. Det er viktig at ledere ser talentfulle kvinner, og oppmuntrer dem til å påta seg oppgaver. Kulturdepartementet har gitt støtte til lederutviklingsprogrammet som startet opp i fjor. Dette skal evalueres for å se om dette er noe vi skal fortsette med. Vi skal også jobbe videre for å oppfylle målet om 40 prosent kvinner i nøkkelposisjoner i norsk film.


Det går mye penger over kulturbudsjettet til store synlige tradisjonelle institusjoner, orkestre og bygg, mens små eksperimentorienterte organisasjoner som Ny Musikk og BEK har de siste årene blitt regulert etter lønn og prisvekst.

Hvilken rolle spiller nyskaping i Kulturløftet?

- Kulturløftet skal fortsette å styrke både små og store kulturvirksomheter. Kulturløftet i seg selv er derfor det viktigste grunnlaget for nyskaping fordi kulturlivet får bedre betingelser og mer forutsigbar økonomi. Men nyskapende virksomhet kan være så mangt. Nyskaping skjer jo også i de etablerte institusjonene, og vi skal ikke glemme at de når et stort publikum. Men det er også en stor flora av mindre virksomheter som er viktige for eksperimentell og nyskapende virksomhet blant kunstnere og det kunstinteresserte publikum.


Hva vil du gjøre for å følge opp rapporten "Ekspander eller dø", som handler om eksport av norsk musikk?

- Music Export Norway skal være primus motor for arbeidet med eksport og profilering av norsk musikk i utlandet. Vi har foreslått at støtten deres øker med 2 millioner til 6 millioner kroner i 2010. Vi skal fortsette arbeidet med utenlandsprofilering av norsk musikk i 2010. Blant annet skal vi vurdere om andre tilskuddsordninger bør overføres til Music Export Norway.

(For ordens skyld: Økningen til Music Export Norway er i følge Satsbudsjettet for 2010 på 2 912 000 kroner. Red.anm)


Ingen i den politiske ledelsen i Kulturdepartementet har ballast fra kulturlivet. Hvorfor er det slik?

- Jeg er ikke enig i premisset i spørsmålet ditt. Jeg har fått på plass en politisk ledelse med svært god politisk bakgrunn samtidig som de har stor interesse for kultur og har jobbet innenfor kulturfeltet på mange måter. Lubna Fjell har sittet i styrene i Den Nye Opera og Harmonien i Bergen, og Lotte Grepp Knutsen og Roger Solheim har hatt verv og jobber innen idretten. Når det er sagt er det ikke en forutsetning for å gjøre en god jobb som ledere for kulturpolitikken at man har vært utøvende kunstner eller hatt administrative stillinger i kultursektoren. Dette er tilsvarende i andre departement. Det er lenge siden vi hadde en forsvarsminister med bakgrunn fra forsvaret.


Hva blir nytt i norsk kulturpolitikk med deg i ministerstolen?

- Jeg kommer til å videreføre den rødgrønne kulturpolitikken. Trond Giske har frontet hele regjeringens kulturløft, og jeg står absolutt bak de satsingene som er gjort. Jeg er opptatt av inkludering og av at alle skal ha tilgang til kulturopplevelser. Dette kommer til å være et viktig perspektiv i min politikk. Trond Giske og jeg er ulike som personer, men vi står for den samme politikken.


(Ballades intervju med den nye kulturministeren er foretatt via e-post. Journalistens siste spørsmål ble sendt til departementet sist fredag. Onsdag morgen kom ministerens svar. Det innebærer selvsagt at Huitfeldt har hatt tid og anledning til å konferere grundig med sine fagansvarlige i departementet. Ballade har ikke stilt oppfølgingsspørsmål. Red. anm.)

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

6 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
ANNIKEN HUITFELDT SOM SAMFERDSELSMINISTER
Skrevet 12.11.2009 08:31 av Grinebiter

Å frata vanlige folk førerkortet på grunn av ulovlig bilkjøring, synes jeg er å gå for langt. Det vil kunne oppleves som kollektiv straff dersom en i en husstand kjører ulovlig, og at det rammer hele husstanden.

Svar på kommentar

 
 
HÆ?
Skrevet 12.11.2009 11:45 av Sigmund

Dette var da en usedvanlig dårlig sammenligning.

Svar på kommentar

 
 
KJÆRE GRINEBITER
Skrevet 12.11.2009 15:10 av John

Sammenligningen din er dårlig fordi ulovlig bilkjøring og ulovlig fildeling rett og slett ikke er sammenlignbart. Ferdig med det.
Akkurat som barbering og halshugging også er to forskjellige ting.
Hvis du kunne tonet ned din personlige indignasjon til fordel for en sakligere tone så kunne vi fått en debatt rundt disse tingene. "Debatten" rundt fildeling i dag er i stor grad preget av tendensiøs kampanjevirksomhet som svært få av oss er tjent med. Når Huitfeldt tar opp temaet om endring/oppdatering av åndsverksloven så tråkker hun midt opp i det vepsebolet Giske og andre politikere har listet seg stille rundt de siste fire årene. Noen vil mene at en endring/oppdatering er uungåelig og andre vil fly i flint over at noe slikt kan foreslås. Men denne debatten må tas før eller senere, og da sier jeg; heller før. Jeg velger å tolke Huitfeldts vilje til å ta opp dette som nødvendig og modig sett i fohold til hennes forgjengere. Dette vil tiden vise.
Det er flere ting i "intervjuet" over som kan gi et hint om at Huitfeldt er ny i jobben og at det er mye hun enda ikke vet om tingenes tilstand i norsk kulturliv og kulturadministrasjon, (bl.a. ref. Lene Furulis innlegg på Ballade i dag) men hennes noe modererte meninger/uttalelser om fildeling er ikke blandt disse.

Svar på kommentar

 
 
KJÆRE JOHN
Skrevet 13.11.2009 08:14 av Knut Bøhn

Som du selv med stor tydelighet anskueliggjør; bildet er relevant i den grad det sammenligner "ulovlig" og "ulovlig".
Men det jeg egentlig ville si er: Hva om vi som skriver på Ballades kommentar-sider i blant bare brukte fullt navn? Sies da ikke så mye her man ikke kan stå for å bli konfrontert med i den virkelige verden også?

Svar på kommentar

 
 
FULLT NAVN
Skrevet 13.11.2009 10:23 av John Doe

Krav om fullt navn vil ha et par bivirkninger, ved siden av de positive sidene:
1. enhver uttalelse fra en identifisert person vil bli tolket ut fra andre uttalelser fra samme person, samt personens kjente sympatier ift politikk, religion osv. Trynefaktor risikerer å forstyrre budskapet.
2. personer som vil poengtere ting som f.eks. arbeidsgiveren ikke liker, vil kaskje velge å holde kjeft fremfor å risikere represalier.

Svar på kommentar

 
 
KRITISK BLIKK PÅ MUSIC EXPORT NORWAY
Skrevet 13.11.2009 11:04 av Trond Okkelmo

De norske symfonuorkestrene møttes nylig tilorkestermøte, og ett av temaene var Music Export Norway. Man ble enig om å be Norsk teater- og orkesterforening (NTO) om å gjøre et innspill overfor Stortingets kulturkomite om MEN. I høringsmøte i komiteen 10.11 presenterte NTOs styreleder Bernt Bauge og direktør Morten Gjelten følgende om MEN:

MUSIC EXPORT NORWAY (MEN) (Kapittel 320 post 74 Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd)

Forslaget om økte midler til internasjonalisering er positivt. Men økningen gjør at det etter NTOs mening nødvendig med en gjennomgang av MENs virksomhet. Det hersker misnøye i store deler av musikkbransjen med hvorledes MEN driver sin virksomhet i dag.
Det bør derfor foretas en kritisk gjennomgang av MEN for at de bevilgede midler skal komme hele bransjen til gode og for at staten skal kunne være sikker på at de bevilgede midler brukes på en ressurseffektiv måte. Det ville være negativt å tilordne Music Export Norway flere oppgaver knyttet til profileringen av norsk musikk i utlandet slik departementet foreslår, uten organisatoriske og administrative endringer av MEN og en vurdering av om eierstrukturen er formålstjenlig. NTO har Norsk Jazzforum, Norsk Folkemusikk- og Danselag og Ny Musikk med seg i dette syn.

• NTO ber om at komiteen i sin budsjettinnstilling ber departementet om å nedsette et representativt utvalg for kritisk gjennomgang av MENs virksomhet.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om politikk & debatt

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten