- En vits

Å legge seks millioner kroner til Music Export Norway og si at institusjonen skal være den store aktøren i norsk musikkeksport er en vits i forhold til hvor mange som jobber med eksport i Norge, mener Lene Furuli i Norsk Folkemusikk og Danselag.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Lene Furuli (Foto: Eivind Kaasin)

Av Carl Kristian Johansen

I budsjettet for 2010 pekte Kulturdepartementet (KKD) på Music Export Norway (MEN) som spydspiss i norsk musikkeksport, og økte bevilgningen med nesten 3 millioner friske kroner. Anniken Huitfeldt viderefører denne tankegangen og sier i et intervju med Ballade at MEN skal være ”primus motor i arbeidet for arbeidet med eksport og profilering av norsk musikk i utlandet”.

KKDs dobling av MEN kom som et direkte resultat av rapporten ”Ekspander eller dø”, som ble utarbeidet av norsk platebransje ved IFPI og FONO. Disse utgjør en minoritet i eierstrukturen til MEN.

Innvendingene mot vinklingen i rapporten, og KKDs påfølgende eksportsatsning, har blant annet gått ut på at den i for stor grad er rettet mot platebransjens pop-ambisjoner om å toppe internasjonale salgslister og utvikling av Grammy-vinnere. Rapporten tar også i liten grad høyde for den innovative og smale musikken, og den allerede utbredte konsert- og turnévirksomheten aktørene i disse feltene representerer, mener kritikerne.

Lene Furuli, daglig leder i Norsk Folkemusikk og Danselag (NFD), har gjennom sammenslutningen Samstemt! jobbet på bred front for å strukturere norsk musikkeksport. Dette arbeidet pågikk i 2008, og foruten Samstemt!-organisasjonene (Norsk jazzforum, FONO, Ny Musikk, Norsk Rockforbund, FONO, GramArt, Landslaget for Spelemenn, og NFD) var blant annet Norsk Komponistforening, MIC Norsk Musikkinformasjon og platebransjen med i diskusjonene.

Furuli sier at disse ikke lykkes å komme fram til en felles løsning.

- Men for å oppsummere det som skjedde var vi enige om at hvis vi ikke klarer å finne fram til en felles pakke, vil det bare komme noen få lusne kroner.

Og det er nettopp det som har skjedd med KKDs satsning nå, mener Furuli. Hun mener at Samstemts arbeid ikke er hørt av KKD.

- Vi prøvde å ta et initiativ i fjor som hadde et mye bredere fokus. Men KKD har lagt til grunn en rapport (Ekspander eller dø. Red.anm) som til de grader er et partsinnlegg for platebransjen, selv når man vet om arbeidet som ble lagt ned.

- Som vi har uttrykt ganske tydelig så mener vi det kan være lurt å se på hele feltet som driver med internasjonalisering av norsk musikk. Det inkluderer selvsagt også MEN, men i tillegg har vi mange sjangerorganisasjoner, regionale kompetansesentre, ikke minst de på jazzfeltet, og andre små organisasjoner. I tillegg har vi det internasjonale arbeidet som drives på kunstmusikkfeltet.

- Det å legge seks millioner kroner til MEN og si at de skal være den store aktøren på dette feltet er en vits i forhold til hvor mange som jobber med eksport i Norge, sier Furuli.

Huitfeldt sier også at det vurderes å legge de eksportorienterte tilskuddsordningene til MEN. Furuli mener det virker rart om for eksempel Fond For Utøvende Kunstnere (FFUK), og de ordningene med eksportmuligheter som ligger under Norsk kulturråd, skal legges til MEN.

Furuli tror Huitfeldt først og fremst tenker på Utenriksdepartementets reise- og prosjektstøtte til fremme for internasjonalt kunst- og kultursamarbeid, der musikkfeltet administreres av MIC Norsk Musikkinformasjon.

(MIC er Ballades utgiver. Red.anm.)

- FFUK er et kulturfond med en egen administrasjon, og Kulturrådets ordninger er akkurat opprettet. Den eneste lett flyttbare ordningen er den som MIC administrerer. Men det er hipp som happ om pengene i den ordningen fordeles av MIC eller MEN. Det utgjør ingen forskjell for norsk musikk, sier Furuli, som etterlyser en helhet i eksportsatsningen.

- Vi mener at hele feltet må møtes, og at KKD må invitere til det møtet, sier Furuli.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

2 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
FURULI HAR ET GODT POENG
Skrevet 13.11.2009 19:32 av Anders Eriksson

Music Export Norway kan gjøre en veldig god jobb for norsk musikkeksport, og de har påbegynt spennende tiltak på jazzsiden. Men ressursene er for små. De trenger flere flinke folk og mer penger.

Norsk jazz, verdensmusikk og folkemusikk får nemlig stor og positiv oppmerksomhet utenlands.

Men det er altså popbransjen som stikker av med den politiske supporten fra norske politikere - mens det klassiske feltet får alle pengene.

Jazz, verdens- og folkemusikk lar seg ikke like lett sortere og måles metrisk i Grammy-nominasjoner eller antall årsverk ansatte musikere. Det er kanskje der problemet ligger.

Lene Furuli tar opp noe viktig her, og fortjener respons fra politisk hold og en konstruktiv debatt.

Svar på kommentar

 
 
SYNLIGHET, SYNLIGHET
Skrevet 06.01.2010 12:33 av Lage Egner

Jazz og folkemusikere, sørg ihvertfall for å være synlige for Music Export Norway slik at de vet at dere finnes. Som ellers blir den som skriker høyt lagt merke til.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om politikk & debatt

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten