Norway, home of pop?

KOMMENTAR: Er det Donkeyboy vi skal leve av når oljen tar slutt, spør Tellef Øgrim.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Vi syns det går godt. Norsk musikk er på full fart ut i verden. Kvaliteten er skjerpet. Omtalen der ute er overstrømmende. Verden vil ha the nordic sound, hva nå enn det er for noe.

Kanskje har vi funnet svaret på det store spørsmålet om hva vi skal leve av når petroleumsressursene er brukt opp?

Det var i hvert fall ikke helt fremmed for forsamlingen som fylte Kverneland-salen i Litteraturhuset i Oslo forleden da Norsk Komponistforening og NOPA (Forening for norske komponister og tekstforfattere) inviterte til paneldebatt om musikkeksport.

I samtalens gang ble det fra panelet (Svein Bjørkås, UIO) pekt på den eneste beregningen av verdien på norsk musikkeksport, målt etter hvor mye penger norsk musikk generer ute. Til tross for økt aktivitet og store forventninger er verdien ca. 150 millioner kroner og viser ingen eller små tegn på endring.

Selv ikke Kathrine Synnes fra BpopMentometer hadde store forventninger, selv for en som nådeløst velger de mest kommersielle eksportobjektene. For til tross for voksende norske kulturbudsjetter krever et internasjonalt gjennombrudd mye mer av det kommersielle apparatet. Og skal man få et kommersielt apparat må det store penger til.

Da er vi framme ved kveldens mest konkrete forslag, framsatt i en kombinasjon av jazz-sjef Tore Flesjø og komponist Atle Bakken.

1) La kulturutvekslingen blomstre videre med kulturpenger, slik at vi fortsatt kan bygge omdømme med vår interessante, og særegent nordiske sound på feltene jazz/indie/klassisk.

2) Legg et parallelt ambisiøst og høykommersielt eksportløp til Næringsdepartementet (hvem var det nå som endte der, igjen?)


Det koster seks millioner kroner å skape et internasjonalt gjennombrudd for en artist eller et band i dagens (pop/rock)-musikkmarked. Det har plateindustriens organisjon IFPI nylig slått fast en rapport.

Er det mye, eller er det lite?

Uansett har vi pengene allerede, så kanskje slipper vi å involvere Trond Giske. Det eneste som mangler er at et par sponsorer jekker ned markeringsbehovet på den gode saks vegne.

La oss begynne med Statoilstipendet, som går til en artists utenlandssatsing. Det er på 800 000 kroner. Det er alt for lite. Det samme sa også juryformann Magne Furuholmen. Et par uker senere lanserte han og resten av a-ha sin egen "tilskuddsordning" der fire artister skal få en million kroner hver.

Også Music Export Norway har lignende planer. I følge signalene skal MEN i løpet av året lansere sin variant der to eksportprosjekter hver skal hvert motta 300 000 kroner årlig i tre år.

Da er det bare å ta fram kalkulatoren. Statoilstipendet + de fire a-ha-millionene + 1,8 MEN-kroner = 6,6 millioner blanke eksportkroner.

Siste finregning på budsjettet for Prosject Export Fusion viser at det faktisk er litt for mye penger i potten, målt etter dagens dollarkurs.

Da er det bare å finne et band eller artist som skal få alle pengene. Trolig lander vi på Donkeyboy, Maria Mena, Susanne Sundfør eller (og her anvender jeg det utvidede pop-begrep, ref overskriften), Tine Thing Helseth.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

3 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
ALL WE NEED IS "A HIT" - OG EN TROVERDIG ARTIST!
Skrevet 30.03.2010 23:11 av Terje Engen

At export av lokal musikk betinger gigantiske budsjetter, statlige overføringer og typ Statoil-stipender o.l. er etter min oppfatning et særnorsk standpunkt.
Og i beste fall å lukke øynene for at det eksisterer en internasjonal musikkbransje med enorme ressurser og en infr...astruktur som spinner for å bli eksponert for de rette låtene og den riktige artisten. Dette har f.eks. norske ikke-mainstream artister dokumentert i en årrekke.

Straks disse forutsetningene er tilstede går det hele på skinner - med de nødvendige finansielle ressursene tilgjengelig fra internasjonale lisenstakere. Myten om at vi eksporterer norsk musikk fordi den er norsk og kommer fra Norge bør også raskest mulig avlives. Dette argumentet har ingen basis i virkeligheten og fungerer kun overfor bevilgende myndigheter og sponsorer.
Utenlandske markeder kjøper norske artister når de konkurrerer med annet som markedsføres internasjonalt innenfor de forskjellige sjangerene. Dermed i k k e sagt at verden i k k e har oppdaget at det hender veldig interessante ting i Norge.
En mere realistisk definisjon av virkeligheten er det nok likevel at det ikke lenger er noe drawback å være norsk artist. Det var det tidligere - men idag kommer suksessene hvor som helst fra - ikke minst etter at det engelske og amerikanske hegemoniet - og spesielt den engelske proteksjonismen - ble brutt for endel år tilbake.

Svar på kommentar

 
 
ALL WE NEED IS INFRASTRUCTURE AND QUALITY CONTROL
Skrevet 06.04.2010 13:52 av ATLE BAKKEN

Du har 100% rett, Terje. Og det var akkurat dette som ble påpeket i debatten. Så jeg vet ikke om Øgrim var tilstede på hele sesjonen, eller om hans skrevne ord er persolige ytringer i etterkant.
Forøvrig må "Norsk Musikkeksport" i statsstøttet regi kalles Norsk musikk-formidling, av den grunn at landets musikkeksport ikke har økt, og fortsatt ligger på 0 - zero -zilch (etter at statlige støtten er trukket fra) etter de 10 år formidlingen har foregått.

Svar på kommentar

 
 
JA, OG JA
Skrevet 06.04.2010 14:58 av Tellef Øgrim

Hei! Svaret på undringen om hvorvidt Øgrim var tilstede på debatten eller om hans ord er personlige ytringer i etterkant er ja, og ja. For alt det er verdt.
Takk for bidrag!
tellef ø

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten