Foto: whymusicmatters.org

Ny bransjebred anti-pirat-kampanje

En ny holdningsampanje for å lede folk inn mot legale betalingsalternativer på nett er lansert, men denne gangen er det ikke bare platebransje, interesse- og opphavsorganisasjoner som står bak.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Da piracykillsmusic-kampanjen ble lansert på by:Larm 2007 skapte det betydelig debatt, blant annet på bakgrunn av det kritikerne mente var faktafeil i den norske videodelen av kampanjen.

Nå er det Spotify, iTunes og andre forhandlere som blant andre Amazon, Play, HMV og Rough Trade som utgjør kontaktflaten mot målgruppene i en ny holdningsskapende kampanje, skriver engelske The Guardian.

Kampanjen går under navnet Music Matters og har kommet opp med denne Blind Willie Johnson-inspirerte videoen:

Music Matters - Blind Willie Johnson (23-3-10) from Music Matters on Vimeo.


Music Matters har enda bredere ryggdekning i bransjen enn Piracy-kampanjen, og man kan som musikkforhandler etterspørre Music Matters-sertifisering.

Kampanjen går ut fra at 19 av 20 filer som blir lastet ned fra Internett er ulovlig delt, og ønsker å skape et lettere identifiserbart skille mellom hva som er lovlige og ulovlige filer.

Talsmann Naimh Byrne i Universal Music sammenligner denne kampanjen med andre holdningskampanjer som for eksempel retter seg mot fyllekjøring.

- Det kommer ikke til skje over natten men hele poenget er å skape bevissthet og hakke løs bit for bit. Dette er et sted å starte, sier Byrne til The Guardian.

En annen talsmann, Chris Morrison i CMO Management, mener piratvirksomhet er generasjonsavhengig, og refererer til Radioheads In Rainbows-stunt der fansen kunne bestemme selv om, og eventuelt hvor mye, de skulle betale for å nedlaste albumet.

- Oppfatningen må være at musikken skal han en verdi om den skal ha en framtid, sier han til samme avis.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

1 lokal kommentar til denne artikkelen

 

 
 
RØYKELOVEN IGJEN
Skrevet 30.03.2010 17:50 av Musikkelsker og nett-fan

Det er gledelig å se at vinden har snudd, og at både kulturdepartementet og andre viktige aktører nå kommer på banen vedrørende piratkopiering. Og som det sies i artikkelen over, handler dette først og fremst å gradvis overbevise flertallet om at piratkopiering er uetisk og til skade for kulturproduksjonen. For å sammenlikne med røykeloven: Når sistemann (og jeg tror kanskje det var meg...) til slutt forsto at røyking på kafé ikke var noen solidarisk måte å forholde seg til omverden på, så hadde flertallet for lengst forstått det. På grunn av holdningsarbeid kombinert med lovgivning.

Og Radiohead-argumentet er det vel ingen som bruker lenger? Alle har vel forstått at grunnen til at Radiohead med hell kunne legge ut musikken til "valgbar pris" var at et plateselskap hadde sprøytet millioner inn "Creep" og "OK Computer"? Og at Radiohead derfor hadde en svær, trofast fanskare som senere kjøpte luksus-CD-utgavene av den "fritt prissatte" plata.

La oss huske at det er de små og mellomstore artistene og selskapene piratkopieringen rammer hardest, akkurat slik som Avatar-prosjekter alltid vil overleve filmpiratene, mens skaperne av "The Hurt Locker" og enda viktigere filmer vil miste finansieringen.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten