Digitalsalget flater ut

Salget av digital musikk stiger bare med 0,3% i år. Det er ikke nok til å hindre en nedgang totalt sett.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Den lovlige nedlastingen av musikk har stabilisert seg, melder Nielsen Soundscan. Mens publikum i større grad vender seg mot reklamefinansierte tjenester som Spotify og, i USA, Pandora, har antallet brukere av iTunes, Amazon.com og andre nettbutikker flatet ut på rundt 40 millioner. Økningen i antallet nedlastninger er i år bare på 0,3%. Selv om det skulle stige mer, er det neppe nok til å jevne ut for nedgangen i musikkmarkedet totalt sett, sier PricewaterhouseCoopers til San Francisco Chronicle.

- Tiden der folk bygget opp digitale musikkarkiv er snart over, sier Russ Crupnick, an analytiker ved NPD Group.

PricewaterhouseCoopers mener at salget av musikk i USA vil synke til $7 milliarder i 2012 - det vil si halvparten av hva det var i 2005 - før det igjen stiger sakte. En tidligere melkeku for musikkbransjen, salget av ringetoner, har i følge en undersøkelse fra SNL Kagan også falt med 24% siden 2007.


- En revolusjon
Det er slike tall som har fått Larry Bringsjord i FONO til å tidligere ville avslutte perioden med gratis streaming.

- Det er en revolusjon som skjer, sier han til Ballade.

- Også i Norge ser en at antallet lovlige nedlastinger er omtrent stabilt, mens CD-salget fortsetter å falle. Samtidig har streaming økt med over 400% i mai i år i forhold til mai i fjor. Det er ekstremt. Hadde det gitt noen penger i kassen, hadde det selvsagt vært bra. Men det gjør ikke det.


Stort eksperiment
- En låt må streames 200 ganger for å tjene det samme som på én lovlig nedlasting, sier Robb McDaniels, administrerende direktør i INgrooves til San Francisco Chronicle. Høres det sannsynlig ut?

- Det er umulig å si, men det kan høres rimelig ut, ut fra det vi vet i dag. Vi er glad i både Wimp og Spotifys betalingsmodeller, men de reklamefinansierte løsningene gir per i dag simpelthen ikke nok penger tilbake. Men, som jeg pleier å si: Dette er fortsatt bare et stort eksperiment. En må være profet for å vite hvor dette markedet er om noen år, sier Bringsjord.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten