Platekompaniet kutter musikkutvalget

Satser i stedet mer på film.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Platekompaniet blir mer og mer til et filmkompani. I sommer åpner kjeden sin 26. butikk, samtidig som de reduserer det fysiske utvalget av musikk. Det nyeste filmformatet bluray får sammen med DVD langt mer fremtredende plass og flere hyllemeter, skriver Aftenposten onsdag.

– Vi har begrenset med plass, og ser hele tiden på utvikling av våre produktgrupper. Nå er bluray-formatet i sterk vekst, og det vi vil gi mer rom i våre butikker. Det går ut over de fysiske CD-ene. Det er jo ingen hemmelighet at salget av musikk går nedover, sier produktsjef Morten Lund i Platekompaniet.

Han forteller at kjeden vil satse mer på de største gjennom det han kaller ”enda mer markerte kampanjer”, samtidig som de kutter ned på bredden. Valget gjøres både fordi salget av film i lengre tid har vært større enn salget av musikk, og fordi salget av musikk generelt har sunket til fordel for streaming.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

2 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
SPENNENDE UTVIKLING
Skrevet 14.07.2010 15:12 av Andreas

Platekompaniet sier at streaming er på vei frem, det har de nok veldig rett i. Samtidig så velger fler og fler aktører (FONO, Grappa, osv jf. Ballade 28.6.2010) å trekke seg ut eller minke eksponeringen i streamingmarkedet.

Når nå norges største kjede reduserer eksponeringen av smalere artister (sikkert mange norske, min tolkning) så er det vel tap/tap for Fono/Grappa/etc?

Platedistribusjonsbransjen står for fall. Spørsmålet er vel om de ønsker å gå i en CDens egen Custer's Last Stand eller om de klarer å svinge seg opp i de nye markedsmulighetene som oppstår nå i kjølvannet.

Hittil virker det ikke som om sistnevnte er særlig sannsynlig...

Svar på kommentar

 
 
VEL ...
Skrevet 15.07.2010 04:29 av Terje Engen

Du glemmer det vesentligste - FONO (og sikkert andre) er skeptisk til gratis-streamingen på Spotify - det er vel hva endel norske selskap har uttrykt. Anledningen er selvfølgelig at selskapene for gratis-delen av streamingen mottar et vederlag basert på andel av reklameinntekter Spotify har.
Selv er jeg også mer enn skeptisk når mer enn 32.000 streams av kjent norsk låt 1.kvartal 2010 gir kr. 163,-kroner etthundre og sekstitre 00/100) til fordeling på selskap, artist og producer. Vi lover å ikke kjøpe alt vi kommer over for pengene - samtidig må det være lov til tid for noen tanker og nye grep.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten