Jørn Dalchow under Bylarm 2010

Deler ikke TONOs optimisme

Jørn Dalchow i daWorks deler ikke TONOs forventninger til Spotify. Han frykter i stedet at det ikke blir mulig å skape nye innspillinger.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Dalchow gikk i slutten av juli ut mot de lave utbetalingene fra Spotify i innlegg både i Aftenposten og på Ballade. Han skrev at daWorks repertoar vil bli trukket fra Spotify, fordi han ikke ønsker å delta i oppbyggingen av en tjeneste som lærer opp markedet til at musikk skal være gratis.

I et intervju med Ballade i går sa TONOs online-sjef Inger Elise Mey at hennes forventninger til fremtidige utbetalinger fra Spotify er store. Mey regner med at det kommer over 10 millioner kroner fra Spotify til fordeling blant TONOs medlemmer i 2010, over det dobbelte av det iTunes bidrar med.


Frykter for næringskjeden
Dalchow sier det er positivt at bidraget fra Spotify til TONO øker. Det svekker likevel ikke hans bekymringer for at det i fremtiden ikke blir mulig å utvikle nye artister og innspillinger.

- Min alvorlige bekymring er næringskjeden i den norske musikkbransjen: at vi bygger opp modeller som ikke er realistiske å leve av, og som ikke gir nødvendig økonomi til å skape nye artister og innspillinger. At TONO får inntekter til sine medlemmer hjelper kun opphaverne og musikkforlagene, ikke de som utvikler innspillingene. Uten disse innspillingene stopper hele bransjens infrastruktur opp. Uten disse innspillingene ville ikke Tono mottatt penger fra Spotify. Spotify er jo ikke en tekst og note-tjeneste, men en tjeneste for avspilling av innspilt musikk, sier Dalchow.


Savner prognoser
Han etterlyser dessuten grunnlaget for TONOs forventninger, spesielt når det gjelder Spotifys annonsemodell (der brukeren lytter gratis, men må høre på annonser mellom kuttene).

- Det finnes ikke noen slike løsninger historisk som har fungert. Spotify har så langt ikke vært i stand til å gi bransjen prognoser om økende stykkpris pr. stream, tidsrammer eller annen info som kan berolige norske rettighetshavere i innspilt musikk.


Urealistiske tall
På Ballades spørsmål om hvorvidt streaming i fremtiden vil gi kompensasjon som erstatter tapt platesalg, sa Mey til Ballade at man ikke kan sammenligne 10 000 streams med 10 000 salg.

- Det er det vel heller ingen som har gjort, sier Dalchow.

- Derimot må vi ta utgangspunkt i at vi om noen få år forventes å leve hovedsaklig av streaming. Da må vi se på hvor mange streaminger som skal til for å dekke inn kostnader med å utvikle nye artister og innspillinger. Tallet er høyt, urealistisk høyt.

Med utgangspunkt i et album med 12 spor, og et dekningsbidrag på 60 kroner per cd (til dekning av et selskaps konstader og mulige overskudd), må en bruker i følge Dalchow streame et album ca. 558 ganger før det genereres 60 kroner i innekter til selskapet.

- Det tilsvarer at du hører albumet en gang hver dag i 1 1/2 år eller over 17 døgn i strekk. Selv ikke en av mine favorittalbum som jeg kjøpte tilbake på tidlig 80-tall har jeg spilt så mange ganger, avslutter han.


- Vil ikke potensialet for et godt album fra daWorks hånd likevel være større i streaming-universet enn i kjøpe-universet? Hva hvis for eksempel så mange som 580 000 Spotify-brukere streamer albumet?

- Det er dessverre helt urealistisk. Følger vi Spotifys modell slik de pr. i dag etterlever vil en platebransje på dagens svake nivå i Norge, med. ca. 600 millioner kr i omsetning, måtte ha 66 milliarder streams pr. år, eller ca. 5,5 milliarder album streams.

- Tar vi utgangspunkt i samme modell, og noe så fantastisk som at 580.000 Spotifybrukere hver er inne å streamer ett helt daWorks-album, vil det gi kr. 62.640. Det gjelder da et album med 12 spor. Etter å ha betalt artist og produsent sitter selskapet igjen med ca. 31.000 som skal dekke markedsføring, innspilling m.m.

Del artikkelen på:
                  |     Mer
Jørn Dalchow under Bylarm 2010

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

11 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
HVA MED KOSTNADER?
Skrevet 23.08.2010 09:14 av Herman Ekle Lund

Martin Andersen: Hvis vi tar utgangspunkt i Dalchows eksempel i det siste avsnittet -

hvem skal da betale for utgiftene han skisserer?

Dalchow tar her utgangspunkt i at utgiver skal betale kostnader som promotion og innspilling.
Det har han ca 31 000,- igjen til å dekke etter at artist og produsent har fått sitt, i følge eksempelet.

For en fullengder albuminnspilling av bra kvalitet (les: et studio med utstyr og teknikere som kan levere bra) som det er et mål at flest mulig skal få med seg (les: promotion med litt ordentlig "trøkk"), så vil jeg anslå at dette dekker maks en tredel av det dette koster.

I tillegg sparer Dalchows admin-arbeid (registrering osv) artisten for utallige arbeidstimer.

Dette lille tall-eksperimentet viser at det ikke vil være nok penger igjen til å betale for tjeneste jeg nevnte, samt at Dalchow sitter igjen med 0 kr for å honorere arbeidstiden han har brukt.

Derfor synes jeg det blir litt enkelt av deg å påstå at "Dalchow tenker nok mer (dog kortsiktig) på seg selv og sitt plateselskap enn han gjør på opphavsmenn og artister", som du skriver.

Bare for å sette ting litt i perspektiv... Det er ikke gratis å holde på. Hvis artisten føler seg kompetent til å utføre alle disse oppgavene på egen hånd så er jo saken grei, men da vil du trolig trenge et døgn som inneholder betydelig mer enn 24 timer.

Svar på kommentar

 
 
PENGENE RENNER INN
Skrevet 23.08.2010 12:50 av claes

Har akkurat fått ny avregning fra Spotify, og ser det øker noe.

Etter å regnet litt på det så har jeg bestemt for å gjøre et lite eksperiment. Jeg har gått over til WIMP (som er mye bedre enn spotify), men har fortsatt spofify abonnements konto. Så tenkte jeg å bruke spotify til noe for å få inn penger.

Om jeg bruker tall fra siste avregning så vil jeg ved å la et album (som kostet ca 70.000,-) gå på repeat døgnet rundt på min maskin tjene hele 3,6 NOK i døgnet. Eller 1314,- NOK i året.

Hvis jeg dropper markedsføring, kontor og alt annet tull vil jeg faktisk tjene penger på dette albumet etter 53 år. Noe som ikke var noen garanti ved cd salg. Tenkt deg en verden hvor man kan gi ut album uten risiko. Helt fantastisk.

La oss si at Universal har 5000 ansatte over hele verden, da kan de jaggumeg dra inn hele 6,5 mill i året om alle ansatte gjør som meg.

Kanskje det er håp for platebransjen allikevel?

Svar på kommentar

 
 
FORTID, FANTASI OG SNYLTING PÅ STATEN
Skrevet 24.08.2010 15:08 av Martin Andersen

Hverken den britiske elle amerikanske bransjen tar utgangspunt i Dalchows beregninger, nettop fordi disse landene og industriene, som også har eksport - infrastrukturen som Norge mangler, har sett at musikk nå kun utgjør 5-10% av deres totale omsetning. De lever heller ikke i fortiden og på statlige bidrag, slik Dalchow selv gjør i hans posisjon som sjef for Norsk musikkeksport.....

Svar på kommentar

 
 
LANG HALE
Skrevet 25.08.2010 11:40 av Bent Ivar Depui Tversland

Du snakker om Long tail prinsippet her. Noe som norske musikere burde tenke på.
Tenk på pensjonen din? Huh, men ja. Du som musiker har ikke fryktelig me å skryte av visst du bare lever fra hånd til hånd.
Etter samtlige år, så kan du faktisk ta ut en liten slamp. Eller så kan du gjøre ting litt mer til en forretningsmodell, å legge ut sanger for venner. I det lange løp, folkens.

Svar på kommentar

 
 
RE: FEIL UTGANGSPUNKT
Skrevet 25.08.2010 13:02 av Herman Ekle Lund

At forholdene er annerledes i UK og US tror jeg alle er enig om. Jeg ønsket å sette det inn i et realistisk perspektiv ut fra hvordan situasjonen er i Norge p.t. Om jeg misforstod din kommentar så beklager jeg det.

Dalchows rolle i MEN har jeg ingen mening om.

Svar på kommentar

 
 
GODT POENG CLAES
Skrevet 25.08.2010 16:35 av Kai Lofthus

Bare én liten innvending/digresjon: copyrightbeskyttelsen for innspillinger går ut etter 50 år. Men argumentet ditt er et godt argument for å øke lengden for for copyrightbeskyttelse til f.eks. 70 eller 95 år som i noen andre land... Ja til harmonisering av copyrightbeskyttelse for innspillinger og forlagsrettigheter (70 år etter opphavsmannens bortgang).

Svar på kommentar

 
 
GI DE SMULER OG DE FORLANGER ET BRØD!
Skrevet 26.08.2010 20:02 av mags

Det er vel ikke tvil om at småtassene i platebransjen er utålmodige, litt for utålmodige. daWorks er negative fordi de ikke ser de store pengene på kort sikt, hva har dere å tape på å sitte og vente litt lenger. Dere må ikke tro at alternativene til gratis musikk vil gi dere ost og vin med engang. Rigiditeten i bruksmønsteret til unge mennesker gjør at det ikke kommer med en gang, vi er skeptiske.

Dere kan ikke være så utålmodige som dette, pilen begynner å peke i riktig retning.

Svar på kommentar

 
 
STOPP Å SENSURÉR - ELLER GÅ AV!
Skrevet 30.08.2010 21:03 av Martin Andersen

Til Tellef Øgrim :

Diskusjonen om Spotify, og de som kritiserer, men som selv ikke har rent mel i posen, er særedeles relevant og viktig for bransjens fremtid.

Hvis du ikke forstår dette, og istedet fortsetterå slette og sensuerere debattanter og deres innlegg, forelsår jeg at du går av som redaktør.

Vennlig Hilsen

Martin Andersen.

---------------------------------------------------------
Hei, nå har du sikkert, etter mine forsøk på å få deg i tale via email og mine gjentatte slettinger av kommentarene dine, forstått at jeg vi mener at diskusjonen om MEN ikke hører hjemme i diskusjonen om Spotify. Du har fått gjøre poenget i denne debatten, det er grunnen til at jeg har latt en kommentar om dette stå, men så er det nok. Jeg vil gjerne ha debatt om MEN, gjerne med de involvertes navn nevnt osv, men det må skje i en egen debatt under et eget innlegg eller artikkel. Kan du enten: skrive et innlegg under fullt navn eller gi oss et fett dokumentert innspill om MENs fallitt så vurderer vi dette.

Hvis det er ditt mål å lamme vår underbemannede virksomhet ved å fortsette å sende inn det samme refuserte innlegget, så fortsetter du med det. Det kommer vel i siste instans til å føre til at vi må omprogrammere siten og legge ned kommentarfunksjonen. Det vil i så fall være din fortjeneste.

Takk for at du samarbeider,

Tellef Øgrim
redaktør Ballade.no

Svar på kommentar

 
 
SPOTIFY-DALCHOW-MEN
Skrevet 31.08.2010 05:57 av Tellef Øgrim

Hei, "Martin Andersen"/"Joachim Winckelmann". Det vi ber om er at du sender inn et innlegg om Jørn Dalchows rolle i Music Export Norway til Ballade under ditt virkelige navn.
Vennlig hilsen
Tellef Øgrim

Svar på kommentar

 
 
KASTER STEIN MENS MAN SITTER I GLASSHUS
Skrevet 31.08.2010 11:31 av Martin Andersen

Er det bare Jørn Dalchow som ikke har skjønt at både klimaet og forretningsmodellen i musikkbransjen har forandret seg for alltid?
Han kan jo bare drømme seg tilbake til 80-talllet. Men oss andre som lever i nåtidens realitet vet at spesielt norske artister vil tape stort på å bli fjernet fra tjenester som Spotify.
Spotifys aksjonærer skjelver neppe i buksa når artister som Maria Mohn, Amund Enger og Finn Kallvik forsvinner derfra. Det er en vits og ikke noe pressmiddel. Så Dalchow tenker nok mer (dog kortsiktig) på seg selv og sitt plateselskap enn han gjør på opphavsmenn og artister (de fleste artister er faktisk opphavmenn idag) når han går til boikott. Men toget for plateselskapene forlot forlengst stasjonen rundt årtusenskiftet, når de sa nei takk til denne teknologiske revolusjonen og mulighet som dermed gikk over til andre aktører og til å bli gratis.
Det riktige nå er å vise tålmodighet og se om tonos prognoser, som er dobbelt for Spotify sammenlignet med iTunes, holder tritt. og så heller forbedre de nye modellene på sikt.

Hvis man så sammenligner med Dalchows egen "eksportbutikk" (& statlige pengesluk, Music Export Norway), så har den etter 10 år ennå ikke har vist tegn til å produsere hverken eksportoppgang, investorer eller inntjening.

x) Dette opprinenlige innlegget startet debatten på denne side, som de andre innleggene responder og bygger på. Men selvsagt slettet av redaktør Tellef Øgrim.
Snart sletter han hele debatt-seskjonen, sier han. Har han ikke annet å gjøre?

Svar på kommentar

 
 
FONO UT AV SPOTIFY - REDELIG OVERFOR ARTISTENE?
Skrevet 31.08.2010 13:20 av Knut Aafløy


Delta i debatten også her: http://www.mermonitor.no/forum_posts.asp?TID=29&title=fno-ut-av-spotify--redelig-overfor-artistene

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten