Foto: Eivind Senneset

- Moroa har såvidt startet

Utbetalingene fra Spotify til Martens Meyer Musikk passerte iTunes i andre kvartal i år. Gisle Martens Meyer er er mer opptatt av fremtidens muligheter enn dagens utbetalingsnivåer.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Denne høsten er Ugress, Meyers hovedprosjekt, på skolekonsertturné i Telemark. Kanskje går noen av elevene hjem etter at skoledagen er slutt og finner musikken hans på en streamingtjeneste. I så fall dukker de etter noen måneder opp i Martens Meyers digital-regnskap i form av utbetalinger fra for eksempel Spotify eller WiMP.

I løpet av perioden april-juni gikk Spotify forbi iTunes målt i størrelsen på utbetaling til Martens Meyer Musikk.



Fra Ugress.com

Martens Meyer sier, som grafen også viser, at iTunes holder seg stabilt selv om Spotify øker sterkt. Han tror ikke at økningen i strømmeinntekter innebærer at musikken hans nødvendigvis er i ferd med å nå store, nye grupper av fans.

- Tallene øker trolig fordi streaming får mange flere brukere.

På Ugress.com skriver Martens Meyer, i egenskap av både utgiver og artist, at han ikke kommer til å trekke seg fra Spotify.

- Ikke fra Spotify, og ikke fra noen annen streaming-tjenste heller. Moroa er i ferd med å starte, det kommer til å skje mye i løpet av de neste årene. Jeg ville selvsagt gjerne ha høyere rater (mer per stream, red.anm). Hvem ville ikke det. Men for øyeblikket tror jeg ikke ratene er det viktigste aspektet ved digital musikk. Det å få etablert et nytt musikalsk landskap som fungerer for alle parter; fans, artister, musikkbusinessen rundt dem, er viktigere.

Han hevder at bransjen har begått mange feil i løpet av de siste tiårene, og at "vi ikke er i posisjon til å kreve eller å klage. Vi må bygge opp igjen".

Martens Meyer Musikk omsatte ifjor for ca. 900 000 tusen kroner. Martens Meyers personlige lønn før skatt var ca 250 000.

Ugress, som kom med sitt album nr 5 sommeren 2009, er hans hovedprosjekt. I tillegg gir selskapet ut flere mindre prosjekter. Inntektene kommer fra turnering, bandeffekter, digitalt og fysisk salg, oppdragsbaserte produksjoner og annet.

- Dette er i ferd med å bli en ganske kompleks verden, der det blir litt for enkelt å sette det ene opp mot det andre. Om fem år tror jeg bildet ser helt annerledes ut, og det vil helt sikkert ikke ha blitt færre aktører. Selv lever jeg av alt, sier han.

Les mer på Ugress.com

Ugress på Spotify

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

9 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
MATEMATIKK MED MANGLER
Skrevet 14.09.2010 18:25 av Erik Honoré

Her mangler det vel igjen et kritisk blikk? Et åpenbart og helt sentralt spørsmål er ikke stilt, eller iallfall ikke besvart: Hva er summene til venstre i grafen?

Hvis det er betydelige beløp som kommer inn fra Spotify og iTunes, er det selvsagt riktig og viktig å rapportere om det - fordi det i så fall utfordrer argumentene til debattanter som ønsker et kritisk blikk på Spotify.

Hvis det er små eller til og med ubetydelige beløp og svingninger det dreier seg om, vil det i så fall styrke standpunktet til dem som ønsker at gratismodellen til Spotify skal være valgfri (eller i det minste at Spotify skal være åpne når det gjelder regnskapene). Det vil også styrke argumentene til dem som beskriver Spotify som enda en internett-boble - også de av oss som liker selve tjenesten, men er skeptiske til forretningsmodellen bak den.

I og med at artikkelen refererer både bedriftens totalomsetning og personlig lønn, bør det være uproblematisk å publisere hva som er de faktiske inntektene av Spotify - siden det er dette som eventuelt vil bringe noe nytt inn i debatten.

Til det eventuelt skjer, står Aftenpostens påstand i dag om at artistenes utbetalinger har gått fra "en slikk og ingenting til knapper og glansbilder" uimotsagt.

Svar på kommentar

 
 
SPØRSMÅLET STILT
Skrevet 15.09.2010 09:25 av Tellef Øgrim

Hei, all info om dette er relevant og interessant, ikke minst de faktiske summene. Spørsmålet ble stilt men Martens Meyer forbeholdt seg retten til ikke å oppgi dem til Ballade. Jeg kunne selvsagt ha publisert spørsmålet og ikke-svaret og ha lagt til en spekulasjon om at summene er relativt små, men det kan vel du og andre engasjerte og kloke lesere slutte seg til når de får hans skattbare inntekt oppgitt. Jeg mener likevel det mest interessante i dette er den holdningen Martens Meyer velger å ta til fenomenet streaming og den omskiftelige tiden musikkbransjen gjennomlever. Vi har jo i aller høyeste grad sluppet til de som vil trekke seg ut pga for små utbetalinger. Da håper jeg Ballade vil fortsette å slippe til de som velger en annen vinkel.

Svar på kommentar

 
 
SPOTIFY VS. DEN DEMONISERTE PLATEBRANSJEN
Skrevet 15.09.2010 11:24 av Erik Honoré

Hei,

det er flott. For ordens skyld: Undertegnede har frem til nå vært en hyppig bruker av Spotify, og håper at modellen kan utvikles til noe som fungerer, ikke bare for forbruker og mellomledd, men også for opphavsmenn. Det samme gjelder selvsagt for liknende initiativer for film- og litteraturdistribusjon på nett.

Det som man ikke kan tillate, er at Spotify (eller andre kommersielle aktører) benytter frykten for piratkopiering til å skape forretningsmodeller som i enda sterkere grad "snylter" på kulturprodusentene enn hva deler av den etablerte platebransjen tidligere har gjort seg skyldig i.

For rett skal være rett: I den tidvis litt for demoniserte platebransjen fantes det alle avskygninger - fra de rene utsugere, til selskaper og enkeltaktører med integritet og viktig kulturell funksjon. Og: Disse aktørene sto/står jo faktisk for investeringer som det er legitimt å jobbe for å få tilbake (i hvilken form, og med hvor stor profitt, kan selvsagt diskuteres).

Sammenliknet med disse, er Spotify og nettleverandørene rene distribusjonsledd, og da blir det prinsipielt feil at disse skal være de eneste aktørene som tjener penger. I tillegg til at et slikt system uten investorer, og uten nevneverdige inntekter til kulturprodusentene, vil svekke nyproduksjonen i drastisk grad.

Svar på kommentar

 
 
SSPOTIFY SOM MUSIKKLEVERANDØR
Skrevet 15.09.2010 14:47 av Kjellepelle

Som musikk fan er jeg rimelig storkjøper av vinyl og cd'er. Jeg bruker også spotify/wimp. Men min fokus er ikke den "nye" musikken men å få tilgjengelig musikk som nå er vanskelig tilgjengelig pga selskapet ikke har sett seg råd til å holde utgivelse tilgjengelig lenger eller selskapene er forsvunnet. Hvorfor er det ikke en fokus på dette. Må da være et gullegg for artister/selskap for å tjene noen ekstra kr samt at fansen som er på jakt etter det bandet/den plata eller den låta vil få tilfredstilt sin hunger. Jeg skulle gjerne sett norske artister som Munch/Ave for å trekke fram noen nærliggende artister oppe der fram for å betale ut av blåøyet til folk på Qxl eller ebay for å få tak i musikken.

Svar på kommentar

 
 
GODT POENG
Skrevet 15.09.2010 16:03 av Tellef Øgrim

Ja, akkurat den siden ved strømmingen tror jeg også kommer til å få stor betydning. Et utslag av dette er eksemplene vi ser på at artister/selskaper velger å holde igjen nyutgivelser i håp om å tjene penger på dem i form av salg av plast og mp3, mens de villig vekk lar eldre ting, som uansett selger lite, bli værende på Spotify. Og Wimp (ikke minst v/Sveinung Rindal) har gjort mye for å finne fram gamle ting. (og det sier jeg IKKE fordi han fikk digitalisert en utgivelse jeg selv bidro på i 1982 ;)

Svar på kommentar

 
 
ØKONOMI!
Skrevet 15.09.2010 16:18 av Andreas DL

Det vil vel være ganske åpenbart hvorfor Meyer ikke ønsker å gå ut med slike tall. Det er av en eller annen grunn blitt veldig vanlig å holde slike tall tett til brystet. Her kan man vel ikke vente av Martens at i tillegg til å utfordre hegemonien blant plateselskapenes meninger om Spotify skal utfordre det sedvanlige hemmeligeholdet.

Det som er viktig her, uavhengig av størrelsen på summene, er at tallene ikke er langt fra hverandre (i dette tilfellet, med mindre det er enorme størrelser det er snakk om). Det er da også viktig å forstå /forskjellen/ på disse tallene.

Kronene som er tjent på iTunes er kunder som ikke kommer til å bruke kroner på de samme sangene igjen. Spotify-kundene derimot, så fremt til at de liker Meyers musikk, kommer antageligvis til å lytte igjen og dermed forårsake omsetning i neste periode. For iTunes er Meyer avhengig av å nå nye kunder for å opprettholde samme omsetning.

For artister som ikke gir ut ofte lengre, så vil Spotify som markedsmodell forårsake små men langsiktige inntekter, mens iTunes før eller siden (per definisjon etterhvert som man metter markedet, som ikke er usannsynlig for norske artister) tørker helt ut.

Så for å dra det tilbake på matematikken, så er det området under grafen som er viktig, ikke den instantane høyden. For artister så er en plate en langsiktig investering som skal forårsake levelig lønn over tid, mens for plateselskaper er nok ønsket om kortsiktig profitt sterkere (for det kommer alltids en ny og populær racer senere).

Svar på kommentar

 
 
HEMMELIGHOLD
Skrevet 15.09.2010 17:25 av Erik Honoré

Det er for så vidt forståelig at enkeltaktører ikke vil ut med den nøyaktige størrelsen på inntektene. Mitt poeng er at da bringer slike grafer og tall-leker heller ikke noe nytt inn i debatten - siden debatten handler om inntekter. Og fire ganger null er nå en gang null, mens fire ganger en helt ubetydelig sum fremdeles er ... helt ubetydelig.

Det som ikke er like forståelig (og som dermed vekker uro i et i utgangspunktet ikke så altfor konspirasjonsteoretisk anlagt sinn), er hvorfor Spotify holder regnskapskortene så tett til brystet, eller ikke ganske enkelt åpner for at rettighetshaverne skal kunne velge fritt om de kun vil være med i abonnementsmodellen.

For dette mer enn antyder at annonsemodellen rett og slett ikke fungerer. Heller ikke denne gang. Og da er internett-boble-begrepet svært nærliggende å benytte.

Svar på kommentar

 
 
X *4 = X
Skrevet 16.09.2010 08:41 av Mattmatikker

Ta det største beløpet du anser som helt ubetydelig, og gang det med 4, og fortell meg at summen fortsatt er helt ubetydelig. Gjenta prosessen inntil du ikke lenger anser summen som helt ubetydelig.

Regnestykket ditt funker bare med 0.

Svar på kommentar

 
 
TALL-LEKER
Skrevet 16.09.2010 09:24 av Erik Honoré

Hehe ... Poenget er selvsagt at så lenge de totale utbetalingene til artister fremdeles er ubetydelige, så fungerer ikke annonsemodellen.

Men hvis det motsatte er tilfelle, er det jo faktisk opp til Spotify å dokumentere det, ikke meg. :)

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten