- Det har ikke vært vår oppgave å ta plateselskapene

BI-oppgaven om artisters inntekter går verden rundt. Forfatterne av oppgaven vurderer å gå ut med en presisering til dem som bruker oppgaven som argument mot plateselskapene.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Masteroppgaven ”The Norwegian Music Industry in the Age of Digitalization”, utført av siviløkonomistudentene Richard Bjerkøe og Anders Sørbo ved Handelshøyskolen BI, har fått stor oppmerksomhet i Norge den siste uken. Oppgaven viser at gjennomsnittsinntekten til musikere har økt med 66% de siste ti årene, samtidig som plateselskapenes inntekter har sunket.

De siste dagene har oppgaven også gått verden rundt. Flere bruker oppgaven som en illustrasjon på at musikere nå kan klare seg uten plateselskaper. Oppgaveskriverne var klar over at det kunne skje.


Litt som viskeleken
- Det var alltids en fare for at de som er i mot plateselskapene kunne bruke tallene våre som argument, sier Richard Bjerkøe.

- Men vi føler at vi har vært nøytrale i oppgaven, og har presisert at vi selv er i mot piratkopiering. Det har ikke vært vår oppgave å ta plateselskapene. Den internasjonale oppmerksomheten startet med en større og fint balansert artikkel på TorrentFreak, men det har vært litt som viskeleken etter det. De reelle tallene er jo som kjent at artistenes snittinntekt har økt fra 80 000 til 133 000 kroner i året - det er ikke akkurat noe å hoppe i taket for.

- Har dere vurdert å gå ut med en presisering rettet mot de som bruker oppgaven som et argument mot plateselskapene?

- Vi har tenkt litt på det, faktisk, og det er vel snart på tide. Men vi får diskutere det litt mer med veilederen vår først.


Om "onde" plateselskap
Sean Adams, grunnlegger og redaktør for den britiske musikkbloggen Drowned in Sound, er kritisk måten enkelte bruker funnene fra BI-undersøkelsen brukes på.

- Tallene tar ikke høyde for at artistene nå i større grad må investere i seg selv, sine innspillinger og sine turneer, skriver Adams på sin egen blogg. Han mener at artistenes gevinst er kortsiktig.

- Det største problemet er at de store suksessene som en gang finansierte de mer risikable prosjektene, nå er borte (…). Både store og små selskaper (og, for den saks skyld, managere og lydmenn) trenger suksessene for å kunne ta sjansen på musikk som er innovativ og inspirerende, men for øyeblikket må alle spille på det trygge. Jeg sier ikke at direkte-til-forbrukeren tjenester (…) dreper musikken, men det er veldig nærsynt å tro at dette er fremtiden for musikkbransjen, i alle fall ikke for kreative individer som ikke har midler til å investere i sin egen ”karriere”. (...) En hører ikke mange suksesshistorier fra ”gjør det selv”-band som kan konkurrere med det et mellomstort indieselskap kan få til - suksesshistoriene kommer fra band som Radiohead, som kan gjøre ting selv etter først å mottatt millioninvesteringer fra de ”onde” plateselskapene.


- Morsomt med oppmerksomhet
I en sak her på Ballade var flere bransjefolk kritiske både til selve undersøkelsen og måten tallene ble brukt på.

- Det er forståelig at folk er kritiske til undersøkelsen og funnene våre. Vi presenterer gjennomsnittstall fordi individtall ikke finnes for det området vi har undersøkt. I oppgaven diskuterer vi at det mest sannsynlig er en skjevhet i inntektene, sier Bjerkøe.

- Hadde dere ventet at oppgaven skulle få så mye oppmerksomhet?

- Nei, det hadde vi ikke trodd. Vi visste at vi ville få litt oppmerksomhet i Norge, vi hadde blant annet lovet saken til E24 og Kulturnytt, men alt utover det har vært bonus. Det er morsomt at en mastergrad fra to studenter kan få slik oppmerksomhet, og fint at ny forskning kommer opp og frem.

- Tenker du å fortsette å jobbe med musikkbransjen?

- Jeg er definitivt åpen for det. Vi skrev oppgaven fordi vi er interessert i musikk og teknologi, og jeg mener vi nå har kommet opp på et kunnskapsnivå som kunne vært til nytte der.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

3 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
MUSIKERE=RETTIGHETSHAVERE?
Skrevet 19.09.2010 11:02 av jon Balke

Spørsmål til Ballade / Bjerkøe og Sørbo
Ser ikke noe sted i artiklene at det skilles mellom artister og rettighetshavere? Tallene fra Tono, NCB o.l. er jo ikke relevante for en musiker som bare har hevet honorar for sin innsats uten å ha royalties i noen form, og mindre støttebeløp fra FFUK o.l brukes jo stort sett til konkrete utgifter (reiser/hotell etc.) og ikke inntekt.Dette tallgrunnlaget burde jo vært sammeenliknet med likningsinformasjon for å kunne beskrive musikeres inntekt, så vidt jeg kan skjønne.
Undersøkelsen bruker begrepet "artists", Ballade snakker om "musikere". Hvem sin virkelighet er det man prøver å beskrive?

Svar på kommentar

 
 
ARTIST? MUSIKER?
Skrevet 19.09.2010 15:00 av Richard Bjerkøe

@Jon Balke

Oppgaven bruker artists, eller music artists, konsekvent. Da pressemeldingen til oppgaven ble skrevet, så ble derimot ordet musiker brukt for å slippe å skrive det litt klønete begrepet musikkartister. Siden disse to ordene er synonyme for de aller fleste, så så vi ikke på dette som et problem.

Vi definerte musikkbransjen på følgende måte i oppgaven:

"The music industry is defined in this thesis as the parts of the music industry closely affiliated to recorded music. This means that according to the definition the music industry consists of record sales (both physically and digitally), remunerations collected and distributed by the different collecting societies, the live music market (concerts, festivals etc), and state subsidizations and grants. Musical ensembles, orchestras, operas, choirs, conductors, music teachers etc. are not, by this definition, considered to be part of the music industry. It would be wrong to say that musical ensembles etc. do not record music, but this is not their main business (often not at all). Funds that have gone to or from any of these have been subtracted from the respective calculations. When the authors use the term ‘music industry’, the above definition is therefore the one used. "

Med andre ord så er det hovedsaklig den rytmiske delen av musikkbransjen vi har undersøkt.

Siden utøvere som tilhører definisjonen ovenfor i mye større grad er både artister og rettighetshavere på samme tid enn utøvere innenfor f.eks. klassisk musikk, så kom vi frem til at det var uproblematisk å sammenstille artister og rettighetshavere. Siden vi ikke sitter på individdata men gruppedata, så blir det også bortimot umulig å skille ut nøyaktig hvem som egentlig får hva. Derfor faller også muligheten til å bruke likningsdata bort.

Jeg håper dette svarte på spørsmålene dine. Ta kontakt dersom du lurer på noe mer, eller om noe er uklart!

Hele masteroppgaven kan lastes ned her:
http://www.espen.com/thesis-bjerkoe-sorbo.pdf

Svar på kommentar

 
 
LAIV
Skrevet 20.09.2010 10:08 av Jon Balke

OK, men slik jeg kjenner musikklivet, består det av et flertall musikere som har liten eller ingen inntekt fra opphavsrett. Disse har størstedelen av sin inntekt fra live-spilling, og faller derfor utenfor det feltet dere definerer, så vidt jeg kan skjønne. Rikskonsertenes totale "spending" sier jo like mye om hotellpriser som musikerinntekter.Mulig jeg trenger nye briller, men Jeg ser ikke det "daglige" livemarkedet representert i oppgaven . Dermed blir begrepet musikere ubrukelig, og tabloidoppslaget om den gjennomsnittlige inntekts-økningen for norske musikere fra 80 000 til 133000 ikke relevant for andre enn artister som har sin hovedinntekt fra opphavsrett. Faktisk ikke for dem heller siden mange av dem ofte har en betydelig inntekt fra livejobbing, i tillegg til inntekt fra de kildene dere har undersøkt. Det er ikke meningen å angripe denne oppgaven, (som har en veldig interessant del om markedet og nye ideer), men jeg ble sittende og klø meg i hodet over dissse tallene, derfor denne kommentaren.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten