Espen Andersen

Noe er enkelt, ganske enkelt

INNLEGG: -BI-oppgaven representerer spissen av hva vi har av databasert kunnskap om musikkbransjen i dag, skriver Espen Andersen, som var veileder for oppgaven.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Jeg skriver dette som et svar til Daniel Nordgårds siste, lange og nokså lite konsistente kritikk av Anders Sørbo og Richard Bjerkøes masteroppgave "The Norwegian Music Industry in the Age of Digialization". Jeg var veileder og intern sensor for denne oppgaven.

Les Daniel Nordgårds innlegg Masteroppgave til besvær her.

Før jeg går inn på Nordgårds kritikk, la meg oppsummere hva oppgaven – i all enkelhet – handler om:

1. Musikkbransjen (og mange andre) hevder at det er blitt vanskeligere å være musiker etter at musikk ble digital, fordi redusert platesalg betyr en vanskeligere hverdag for musikerne.

2. En analyse av inntektsstrømmene i bransjen viser at den totale pengestrømmen til musikerne (og dermed gjennomsnittsinntekten til den enkelte musiker) ikke er gått ned i perioden fra 1999 til 2009, men tvert i mot har økt med 66 % (inflasjonsjustert).

3. Årsaken til inntektsøkningen ligger i at inntektskanaler der musikerne får en liten andel (eksemplarsalg) har gått ned, mens inntekter der musikerne får en større andel (vederlag, konserter og støtteordninger) har økt.


Ny teknologi kan utnyttes kommersielt
Ved første øyekast virker disse resultatene oppsiktsvekkende, i hvert fall hvis man forventer at digital musikk betyr musikkens langsiktige død. Hvis man derimot har lest litt økonomisk og teknologisk historie, vet man at resultatet av reduserte produksjons- og distribusjonskostnader er en økning både i produksjon og konsum (flere mennesker skrev og leste bøker etter Gutenberg) samt en endring av forretningsmodell (for bøker, fra mesenvirksomhet til eksemplarsalg.)

Musikk har tidligere gått gjennom en slik teknologisk revolusjon, med introduksjonen av innspilt musikk (først ved selvspillende pianoer på slutten av 1800-tallet, senere ved grammofonen). Også den gang klaget dominerende aktører sin nød – John Philip Sousa hevdet for eksempel at innspilt musikk ville få amerikanernes stemmebånd til å forvitre av mangel på bruk – men fant fort ut at den nye teknologien kunne utnyttes kommersielt. Det ble ikke mindre musikk i verden da grammofonen kom og gjorde at man ikke lenger trengte å spille selv – men enkelte lokale musikere ble nok byttet ut med innspillinger av mer kjente utøvere.


Kritikken mot selve oppgaven
Nordgårds kritikk mot oppgaven går på at den gir et forenklet bilde av musikkbransjen, at man ikke bruker alle datakilder (spesifikt ikke en spørreundersøkelse), at man bruker feil måte å beregne inntekt fra konserter, at man anonymiserer intervjuer, samt at forfatterne ikke har kunnskaper om musikkbransjen og derfor ikke bør uttale seg om den.

Jeg vil ta disse punktene enkeltvis:


Forenkling
Oppgaven konkluderer på gjennomsnittsnivå, og sier ingenting (utover spekulasjoner) om fordelingseffekter. Vi vet ikke om det er systematiske forskjeller – om for eksempel ”rike” musikere tjener enda mer, om det er en utjevning, eller om det er slik at mange hobbymusikere som tidligere ikke tjente penger nå får litt, noe som ville dratt tallene opp uten at noen egentlig får det særlig bedre.

Etter mitt skjønn er ikke dette noe forenklet bilde av musikkbransjen. Det er et ufullstendig bilde, men det er så mye vi kan få til med de dataene vi har – og det er, i motsetning til synsing, databasert. Jeg velger å se det slik at denne undersøkelsen representerer spissen av hva vi har av databasert kunnskap i dag – og så får de som mener det går ille for andre enn plateselskapene selv komme opp med bedre data.


Manglende bruk av spørreundersøkelse
Vi samlet inn data fra flere kilder – intervjuer, regnskapsdata, og en spørreundersøkelse rettet mot musikere gjennom noen av deres organisasjoner. Sistnevnte ble ikke brukt, fordi antall svar og respondentenes sammensetning (de fleste fra kun en, ikke dominerende, musikkstil) gjorde at vi ikke kunne se svarene som representative for alle musikere. Dette var trist – dels for Sørbo og Bjerkøe, som la mye arbeid i undersøkelsen, dels for leserne, for denne spørreundersøkelsen gikk nettopp ut på å forsøke å finne ut hva som skjedde med enkeltmusikerne – også ulike fordelingseffekter. Vi forsøkte for eksempel å finne ut om folk tok seg jobb innen andre deler av kulturlivet for å oppveie tapte inntekter, eller om man forlot kulturproduksjon og –formidling helt og holdent.

Nå er det slik at har man ikke gode data, skal man ikke bruke dem, og det er heller ikke gjort i oppgaven. Der det er referert til spørreundersøkelsen, sier man kun at den ikke kunne bekrefte konklusjonene, men heller ikke at den inneholdt noe som tilbakeviste dem. Spørreundersøkelsen var ganske enkelt ikke til særlig hjelp, dessverre. Årsaken til at den likevel er nevnt i oppgaven, var at studentene hadde arbeidet mye med den, og at jeg (som veileder) derfor anbefalte dem å skrive en kort epistel om hva de hadde gjort og hvorfor resultatet ikke var konklusivt. Når denne rapporten går til en faglig publikasjon, kommer vi ikke til å nevne spørreundersøkelsen overhodet.


Feil beregning av konsertinntekter
Dette spørsmålet er tidligere besvart av Sørbo og Bjerkøe, etter mitt skjønn til full tilfredshet. Nordgård kritiserer beregningen av konsertinntekter ved å henvise til sin egen erfaring som bandmedlem på turné, der man riktignok hadde inntekter, men at disse ikke oppveide tapet av annen arbeidsinntekt. Her blander Nordgård sammen inntekt og alternativkostnad – hvis en musiker holder en konsert og får penger for den, er den en inntekt (om enn liten). Om vedkommende kunne tjent mer penger på å gjøre noe annet, er i denne sammenhengen uinteressant, så lenge vedkommende velger å holde konserten. (Gitt samme resonnement, ville det bli vanskelig å få til noe særlig musikkliv i Norge dersom Kjell Inge Røkke skulle begynne å interessere seg for en musikerkarriere …)

Som oppgaven sier, har gjennomsnittsinntekten for en musiker gått opp fra 80000 til 133000 (inflasjonsjustert) eller, i nominelle tall, fra 65000 til 133000. Dette er ikke en inntekt man kan leve av, men så er også Norge et lite land og det er relativt få som kan leve fulltid som artist. Oppgaven har ikke på noe sted hevdet at norske musikere lever Herrens glade dager – bare at ting er, i gjennomsnitt, ikke er verre enn de var før.


Anonymisering av intervjuer
Nordgård kritiserer at intervjuer er anonymisert. Bruken av anonyme intervjuer er imidlertid standard vitenskaplig prosedyre i case-studier der emnet er kontroversielt eller sensitivt, miljøet lite, og maktrelasjoner kan føre til at folk sier noe annet enn de egentlig mener.

Den norske musikkbransjen er preget av en rekke sterke institusjoner som over tid har bygget opp et meget komplisert sett av ordninger der enkelte organisasjoner (særlig IFPI) har stor makt. Sørbo og Bjerkøe har intervjuet et bredt utvalg av kjente og ukjente artister, folk i lederposisjoner innen de ulike selskapene, musikkjournalister og offentlige aktører (som for eksempel Kulturdepartmentet.) Anonymitet var lovet på forhånd, og skal man anonymisere, må man i utgangspunktet anonymisere alle informanter, i hvert fall i et så lite miljø som Norge.

Intervjuene rapporteres gjennom sitater og noen summariske betraktninger. Skal man bedømme validiteten og reliabiliteten av denne databruken bør man spørre seg om ting hadde blitt klarere om man ikke hadde anonymisert, og om gjengivelsen av intervjuene stemmer med det folk faktisk har sagt. Intervjuene har vært forelagt informantene før oppgaven ble skrevet, det har ikke kommet innsigelser i etterkant, og situasjonsbeskrivelsene støttes i stor grad av andre eksperter som har uttalt seg i etterkant (som for eksempel Asbjørn Slettemark i Kulturnytt samme dag som oppgaven ble sluppet.) De brukes kun som illustrasjon, ikke til kvantitative konklusjoner. Jeg vurderer databruken som forsvarlig – og ser, ut fra svarene, at man ville fått mye mindre informasjon og dårligere diskusjoner hvis alle intervjuer skulle gjøres i full offentlighet. Men jeg konkluderer at ved en faglig publikasjon av denne oppgaven bør forfatterne spesifisere noe bedre hva slags folk de har snakket med.


Forfatternes manglende kunnskap om musikkbransjen
Det er heldigvis ikke slik at man i Norge må være ”innenfor” det man skal studere, skjønt det av og til kan virke slik. Jeg ser det ikke som en svakhet at Sørbo og Bjerkøe ikke er innenfor musikkbransjen selv, ei heller at jeg som veileder ikke er det. Snarere tvert imot – kommer man utenfra, kan man se på bransjen uten forutinntatte meninger om hvordan ting skal være. Ei heller er utvalget av intervjuobjekter problematisk – man starter med noen med kunnskaper, spør dem om hvem man bør snakke med, og fortsetter til man ikke får mer ut av ting og samtidig har dekket de viktigste aktørene. (Se bl.a. Pettigrew (1990) for en klassisk diskusjon av dette.) [Pettigrew, Andrew (1990) Longitudinal Field Research on Change: Theory and Practice. Organization Science, 1 (3), 267-292.]


- Tapt eksemplarslag oppveies av andre inntektskilder
Diskusjonen om musikkbransjen i Norge har vært preget av at store institusjonelle aktører fremholder at de best representerer artistene, og at lovgivning (som for eksempel Åndsverksloven), markedsreguleringer og støtteordninger derfor bør legges opp slik at deres interesser ivaretas. Denne oppgaven viser, med tall, at dette ikke lenger stemmer, noe som bør ha konsekvenser når vi diskuterer fremtidige støtteordninger og reguleringer, samt hvem som skal føre ordet på vegne av musikerne.

Nordgård har en bakgrunn innenfor plateselskaper og ser på dem (og den inntekt de representerer) som uunnværlig for musikkens fremtid i Norge. Det er lite tvil om at artister trenger et støtteapparat, men om dette i fremtiden kommer til å være plateselskapene er det tvil om. Selv mener jeg plateselskaper er noe som har oppstått fordi en viss type forretningsmodell – eksemplarsalg – har vært mulig i en viss periode (fra slutten av 1800-tallet til i dag.) Nå har vi fått en ny distribusjonsmetode – digital musikk, lett kopierbar, over digitale nett. Dermed fungerer ikke plateselskapenes modell lenger. Tapt eksemplarslag oppveies av andre inntektskilder, blant annet økt villighet til å betale for konserter og opplevelser. Dermed blir konsertmusikere rikere og studiomusikere fattigere.

For å sitere Cory Doctorow: Slik er det - teknologien gir og teknologien tar. Ferdig med det.

Espen Andersen er førstemanauensis ved Handelshøyskolen BI.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

20 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
RAPPORT VS. ARTIKKEL
Skrevet 06.10.2010 19:03 av Espen Andersen

Beklager hvis jeg har vært litt upresis her - en masteroppgave er en rapport på mer enn 100 sider. En fagartikkel må nødvendigvis kortes ned, og da tar man vekk beskrivelser av ting man har gjort som en del av arbeidet, men som ikke førte frem.

Forøvrig er masteroppgaver på BI underkastet ekstern sensur, så også denne oppgaven (og karakteren ble god, den.)

Svar på kommentar

 
 
HADDE DET IKKE VÆRT ENKLERE?
Skrevet 06.10.2010 19:05 av Rick

Hadde det ikke vært enklere og kanskje mer konkluderende å sett på betalingsstatistikk fra f.eks "Spotify", og sammenlikne det men hva etablerte artistene tjente tidligere? Så kan man finne ut hvor mye "global eksponering" egentlig er verd.

Og tilslutt, ikke bruk noen av disse argumentene mot studenten som skreiv oppgava. De er inne på noe som er kjempeviktig, nemlig hvor i alle verden er penga i det som det teknologiske hylekoret (dvs, reklameinntekter på alt mulig) påstår finnes.

Tilslutt til veilederen, og kritikeren av oppgava. Ikke bruk referanser i en slike innlegg. Det lukter sosiolog akademiker herifra til månen.

Svar på kommentar

 
 
SÅ ENKELT ER DET NOK IKKE...
Skrevet 07.10.2010 15:12 av Erik Honoré

"Tapt eksemplarslag oppveies av andre inntektskilder, blant annet økt villighet til å betale for konserter og opplevelser. Dermed blir konsertmusikere rikere og studiomusikere fattigere."

Dette sitatet fra artikkelen over viser med all tydelighet forfatterens manglende kunnskap om musikkfeltet, og mekanismene bak kulturproduksjon generelt. For det første finnes det selvsagt ikke én studiomusiker-gruppe og én konsertmusiker-gruppe. De aller, aller fleste musikere jobber på begge felter, og innspillingene "promoterer" konsertene og vice versa. Fjerner man finansieringsgrunnlaget for innspillinger, vil dette også gå ut over konsertbiten.

Man ser også tydelige tegn til at den generelle oppfatningen om at "kultur skal være gratis" (for konsumenten - det koster jo fremdeles penger å produsere både innspillinger og konsertproduksjoner) gjør det vanskeligere å ta realistisk betalt for konserter.

Hvis man ser på det totale kulturproduksjonsfeltet (film, bøker, spill etc. i tillegg til musikk) blir det enda tydeligere hvor viktig det er å opprettholde et inntektsgrunnlag for kulturprodusentene. Ikke bare for at de skal ha inntekter på linje med en hvilken som helst annen yrkesutøver, men for å sikre finansiering av nyproduksjoner.

Det er liten tvil om at dette må gjøres ved å utvikle og tilrettelegge for bedre lovlige distribusjonsmodeller - modeller som fungerer både for opphavsmenn og forbruker - kombinert med håndheving av piratkopieringsforbudet.

Svar på kommentar

 
 
UØNSKEDE SVAR
Skrevet 07.10.2010 17:07 av Musikkelsker og nett-fan

Espen Andersen sier at spørreundersøkelsen blant musikere ikke ble brukt "fordi antall svar og respondentenes sammensetning (de fleste fra kun en, ikke dominerende, musikkstil) gjorde at vi ikke kunne se svarene som representative for alle musikere."

Her har vi vel et kjerneproblem ved denne og andre useriøse undersøkelser: Man har i utgangspunktet bestemt seg for en konklusjon man er på jakt etter (i dette tilfellet at konsumentenes ønske om gratis musikk ikke går ut over opphavsmenn/musikere/finansiering av nye produksjoner), og så velger man å ikke ta hensyn til dokumentasjon som motsier dette, samtidig som man tolker mangelfull/inkonklusiv informasjon i en retning som støtter ens egen grunnholdning.

Dette kan selvsagt motbevises av Espen Andersen ved A) å referere de hemmeligholdte tallene/svarene fra spørreundersøkelsen samt B) å forklare hva den nevnte "ikke dominerende musikkstilen" er.

Svar på kommentar

 
 
SVAR TIL KOMMENTAR
Skrevet 07.10.2010 20:28 av Espen Andersen

Uff, jeg blir så sliten av denslags sludder. For ordens skyld: Studentene forventet ikke å finne dette resultatet. Jeg trodde det kom til å bli resultatet, men at vi ikke ville finne data som backet det opp (men sa ingenting til studentene, nettopp for ikke å farge konklusjonene deres.) Undersøkelsen ble sendt ut til mer enn 5000 medlemmer av ulike musikerorganisasjoner, vi fikk mindre enn 300 svar, og svært mange av dem var av en eller annen grunn jazzmusikere. Med andre ord - ikke noe utvalg man kan bruke til noe særlig.

Og hva mangel på seriøsitet gjelder - i stedet for å sutre og grine, hva med å forklare hvordan undersøkelsen kunne vært bedre?

Svar på kommentar

 
 
SVAR TIL KOMMENTAR
Skrevet 07.10.2010 20:33 av Espen Andersen

For ordens skyld, hverken studentene eller jeg har hevdet at innhold skal være gratis eller at piratkopiering er greit.

Hva studio/konsertmusikere gjelder: Som en av de intervjuede artistene sa (og som står i oppgaven): Før ga man konserter for å selge CDer, nå lager man CDer for å trekke folk til konserter. Med andre ord, før vant de som solgte mange CDer, nå blir det viktigere å lage en god konsertopplevelse. Eller for å si det litt kortere: Studiomusikere taper, konsertmusikere vinner.

Svar på kommentar

 
 
FEILAKTIGE FORESTILLINGER
Skrevet 08.10.2010 03:34 av Erik Honoré

Takk for svar! Et viktig poeng er at denne undersøkelsen, og kommentarene dine rundt den, bidrar til å opprettholde den feilaktige forestillingen om at det er plateselskapsleddet som er eneste "ofre" for nedgangen i platesalget (som for en stor del er forårsaket av piratkopiering). Dette er rett og slett feil. Hele næringskjeden - inkludert artister og opphavsmenn - lider under dette. Og på sikt også konsumentene, fordi finansieringsgrunnlaget for nyproduksjoner forsvinner. Det samme gjelder selvsagt for film og etter hvert bøker.

Dessuten gir en årsinntekt på 133.000 neppe noen bakgrunn for å hevde at det går bra for musikerne og at de derfor kan ofre innspillingsinntektene, selv om det er noen kroners økning fra et enda sørgeligere beløp. Man må også huske at innspillingene må finansieres og promoteres, og når plateselskapene (investor- og promoteringsleddet) forsvinner, er det musikerne selv som må stå for investeringen.

Det kan også diskuteres om det er sunt for kulturen, og for så vidt for demokratiet, å løfte kulturproduksjonen helt ut av den generelle økonomien ved at eksemplarbetalingen forsvinner (om det nå er betaling for streams, filer eller fysiske eksemplarer det dreier seg om) og kulturproduksjonen dermed i for stor grad prisgis offentlig støtte.

Det er symptomatisk at det tas for gitt at Daniel Nordgård "har en bakgrunn innenfor plateselskaper" siden han er skeptisk til aspekter av undersøkelsen. Så vidt jeg vet representerer han artistsiden. For mer dokumentasjon vedrørende bredden i dette, se f.eks. www.deleikkestjele.no, der hele næringskjeden innen kulturproduksjon er representert.

Svar på kommentar

 
 
SVAR "FEILAKTIGE FORESTILLINGER"
Skrevet 08.10.2010 08:01 av Espen Andersen

Erik,
(takk for at du skriver under eget navn forresten), mitt problem med mye av diskusjonen er at mange i bransjen tror at man ved lovgivning og andre aktiviteter kan skru tiden tilbake. Vi kan diskutere detaljer frem og tilbake og opp og ned, men poenget er altså at eksemplarsalg av fysisk lagret musikk (eller for den saks skyld bøker og film og annen underholdning) ikke er en forretningsmodell som kommer til å dominere i fremtiden.

I stedet for å forsøke å bevare nåtiden ved håpløse lovendringer (for å sitere Knut Haavik, skal politiet storme inn med AG3 for å finne MP3?) og tåpelige kampanjer (hvis jeg laster ned en piratfilm, slipper jeg 10 min annonser og piratkopieringsmas) bør bransjen, som helhet, forsone seg med at verden har endret seg og heller konsentrere sin oppfinnsomhet rundt nye måter å markedsføre og tjene penger på innhold. Men det skjer ikke. I stedet protesterer man og forlanger at ting skal fortsette som før.

133000 er ikke noe å bli fet av, og det var ikke bedre før. Man kan flisespikke om kostnader og innspillingsfinansiering (f.eks. har innspillingsteknologi blitt billigere). Hva med å bli flinke på søkeannonser, lage iPhone-apps for kreativ bruk av eget innhold, legge mer jobb i Facebook-grupper og hjemmesider, bli flinkere til å selge musikken sin inn til firmaarrangementer, ta kostnader ut av distribusjonskjeden, legge ned CD-distribusjonen for å få folk over til egne digitale markedsplasser (som må lages), få til støtteordninger for innspilling, og så videre?

Internett er her, musikk er digital, eksemplarsalg som forretningsmodell forsvinner. Musikere og alle andre som jobber med formidling av innhold (inkludert oss akademikere) må tilpasse seg. Og som for de fleste teknologiske nyvinninger - på andre siden ligger det mer penger og mer kunst enn i dagens modell, bare vi kommer oss dit.

Svar på kommentar

 
 
BÆREKRAFTIGE MODELLER
Skrevet 08.10.2010 10:49 av Erik Honoré

Hei igjen, i mine øyne handler det ikke om at "ting skal fortsette som før". Tvert imot - det handler om å finne nye måter å formidle kulturprodukter på. Dette må være bærekraftige modeller som gir opphavsmenn inntekter og muliggjør nyproduksjon.

Et godt eksempel er Wimp/Spotify-debatten, der virkeligheten er at Spotify er basert på en ikke-bærekraftig modell (annonsemodellen, som bare bringer ubetydelige beløp tilbake til innholdsprodusentene og dermed kun fungerer for distributørleddet), mens Wimp er en like god tjeneste når det gjelder innhold og grensesnitt - og den abonnementsbaserte forretningsmodellen gir også inntekter til innholdsprodusentene.

Når det gjelder lovregulering, vil jeg påstå at de aller fleste er enige om at man er nødt til å regulere nettet. Uenigheten går på hvor man skal sette grensene, og hvordan reglene skal håndheves. Man trenger ikke benytte ekstreme eksempler som barneporno og terrorisme - identitetstyveri og annen form for svindel og økonomisk kriminalitet er andre områder der "alle" er enige om at man må regulere. Og for å opprettholde en bred og levedyktig kulturproduksjon må lovregulering til - selvsagt i kombinasjon med utvikling av bedre tjenester. Hvordan man gjør dette i praksis kan og bør diskuteres, men det handler om en holdningsendring, samt tiltak mot de store fasilitatorene som Pirate Bay.

På sett og vis er det vel det å vurdere filer og streams som noe grunnleggende annet enn fysiske eksemplarer, som er "gammeldags". Man må huske at plastikken aldri har vært det konsumentene betaler for. Trykke- og distribusjonskostnadene utgjør bare noen få kroner av utsalgsprisen på en CD. Det man betaler for, er utgiftene til studio (som riktignok er blitt noe rimeligere, men langt fra gratis), lønn til artister/opphavsmenn, produsenter, teknikere, utgifter til coverdesign, promotering osv. Om disse investeringene gjøres av plateselskap eller av artisten selv, er i denne sammenheng irrelevant.

Svar på kommentar

 
 
EH, FLESTE ENIGE OM AT MAN SKAL REGULERE NETTET?
Skrevet 08.10.2010 11:55 av Rick

Den var litt ny for meg, og dessuten har vel en "regulering" av ytringer, litt større konsekvenser enn at musikere ikke selger CD'er...Forøvrig har ( tiltross for at man kan diskutere konklusjonen og metodikk) Espen Andersen ett poeng, distribusjonsformen for musikk (iallefall når man aksepterte fri nedlastning) er håpløs gammeldags. Her må det være lov å si at både artister og plateselskap sov i timen, istedenfor å lage et alternativt, mer moderne produkt (man kunne tenke seg at artister solgte jamming sessions gjennom internet) kjempet de for kreative løsninger for å utilgjengeliggjøre (Som selvfølgelig var en invitasjon til all verdens hackere). Artister og plateselskap, er jo litt som smeder, som plutselig oppdaget at ingen var så interessert i hestsko lenger. Du har forresten også et poeng, filmer og bøker lider veldig under dette. Jeg tenker da på en alt for ivrig product placement, og krimbøker skrevet av kjendiser. Kanskje det man trenger er ett nytt mediaprodukt?

Svar på kommentar

 
 
REGULERING
Skrevet 08.10.2010 13:27 av Erik Honoré

For ordens skyld, Rick: Det finnes selvsagt enkelte som er imot enhver lovregulering av Internett, også når det gjelder identitetstyveri og annen økonomisk kriminalitet. Men jeg vil påstå at disse utgjør en marginal gruppe, på linje med dem som mener at man bør avskaffe trafikkregler og promillekontroller på veiene.

Poenget er at Internett er en viktig samfunnsarena der vi har plassert banker, offentlige etater og annen viktig infrastruktur, i tillegg til store deler av næringslivet (inkludert kulturnæringene), og dermed må nettet behandles som et virkelig sted, med behov for lover og regler som overalt ellers.

Dette har selvsagt ingenting med sensur eller begrensning av ytringsfrihet å gjøre. Å påtale lovbrudd er ikke sensur, verken på nettet eller i den øvrige virkeligheten.

Svar på kommentar

 
 
JODA,
Skrevet 08.10.2010 15:32 av Rick

Jo, jeg er forsåvidt enig i at man ikke skal godta at man foretar seg kriminelle ting, men det er en forskjellen mellom å regulere og straffeforfølge. Om du bruker bil eksemplet, er jo dette tilsvarende med å putte chip i bilen som gjør at bilen ikke kan kjøre fortere enn en viss hastighet, og tillegg gjøre slik at chip'en kan fjernstyres. For da har man plutselig problemet, med hvem som regulerer...

Problemet med musikk er, man har akseptert ulovlig nedlastning, og kanskje at man aksepterte det i teknologiens navn. Samtidig må man jo kunne si, platebransjen var grådig når dette skjedde(tidlig tilbud var veldig dyrt), håpet at ting skulle fortsette som før.

Svar på kommentar

 
 
PIRATER OG VOODOO-ØKONOMI
Skrevet 09.10.2010 01:20 av Erik Honoré

Rick: Man har slett ikke "akseptert ulovlig nedlasting". Tvert imot, det siste året er Pirate Bay-bakmennene dømt for økonomisk kriminalitet, og nye tiltak mot piratkopiering er innført i mange land. Dette vil også skje i Norge, både fordi vi har internasjonale forpliktelser, og fordi ingen ansvarlige politikere kan sitte stille og se på at hele kulturfeltet tappes for ressurser. I tillegg har svært mange gått over til de nye lovlige kanalene (Wimp, Spotify), så vi er på riktig vei.

Til slutt: De som er interessert i den ideologiske bakgrunnen for Espen Andersens argumentasjon (og muligens for BI-oppgaven i sin helhet), bør nok legge merke til at Andersen siterer Cory Doctorow i artikkelen over.

Doctorow er en kanadisk/amerikansk science fiction-forfatter, piratkopieringstilhenger og ivrig musikkbransjemotstander. Hans ideer om en økonomisk modell basert på gratis innhold er ... kontroversiell, for å si det mildt. I likhet med åndsfrenden Chris Andersons teori om at "The Future of Business is 0.00 Dollar", blir Doctorows økonomiske modell avvist av andre økonomer som utopisk, fiktiv og til dels absurd, og dessuten motbevist av observerbare data.

Så det er ikke så merkelig at kulturprodusentene ikke ønsker å være prøvekaniner for slike eksperimenter. Og uansett - og dette er et kjernepunkt: Det må selvsagt være opp til opphavsmenn og -kvinner å selv få bestemme hvordan de vil distribuere sine verk.

Svar på kommentar

 
 
ER VI IKKE ALLE PIRATER?
Skrevet 09.10.2010 15:06 av Rick

Vel, det at man har bestemt seg for å straffeforfølge er ikke det samme som aksept. Det er litt det samme som å smake på druer i butikken, alle gjør det, selv om alle vet at det er ulovlig. Dette er f.eks et eksempel på en "jengse kriminell handling" (hvis det kunne være et ord) som har blitt akseptert. Og litt på samme måten har det blitt med gratis tilgang til musikk, gjennom nedlastning eller å lytte på det gratis fra et eller annet sted. Hvermansen har akseptert at det er "lov", selv om det jo slettes ikke er det. Og ja, det går jo selvfølgelig ut over det kulturelle, eller går det egentlig mest utover den etablerte kultur? Kan dette hjelpe subkulturen å bli mer likestilt med det etablerte? Og dermed tilslutt ende opp med en rikere kultur? Nei, vil flere si, men de er til gjengjeld ofte ikke objektive. Den straffeforfølgelsen man ser er jo mildt sagt udemokratisk, forhåndbestemt (hhv pirate bay saken) og tjener definitivt ikke platebransjens sak, men øker fiendebildet og motiverer for mer innovative desentraliserte distribusjonsmekanismer som vil kreve enda mer udemokratiske måter å forsøke å straffeforfølge. Ja det blir litt som da man stengte Napster, da var liksom alle bekymringer borte...

Den som alltid overrasker meg mest ved platebransjen er at de desperat forsøker å finne en fungerende distribusjonsmekanisme for sitt produkt. De kommer jo garantert til å tape! Hvorfor i all verden skal man f.eks orke å høre på Spotify med reklameavbrudd, når man kan høre det gratis på YouTube? Skal de komme ovenpå igjen, så må de selge et annet produkt! Ja, hva det skal være er jo deres oppgave å finne ut. Men her er det jo nok av mulige ting å ta av.

Tilslutt, hvis du leser litt mellom linjene og tar inn over deg utviklingen innen økonomi er det nok ikke så usikkert at "The Future of Business is 0.00 Dollar" er så dårlig ide allikevel...

Svar på kommentar

 
 
FORBRUKERMAKT
Skrevet 09.10.2010 17:29 av Erik Honoré

Nei, vi er ikke alle pirater. Tvert imot viser det seg at flere og flere går over på lovlige modeller som Wimp og Spotify, og er fornøyd med det.

Og hvis man ikke er fornøyd med f.eks. Wimp - for eksempel at man synes det er for dyrt med kr. 99 i måneden (noe som er absurd, i så fall, men det er blitt nevnt), så står man som forbruker selvsagt fritt til å boikotte tjenesten, eller å velge en annen (lovlig) konkurrent.

Det man ikke har lov til, er å bare forsyne seg gratis av varene. Det vet alle nå (hvis ikke har man bodd på en annen planet de siste årene), så det nytter ikke å sutre hvis man blir tatt for å piratkopiere.

Det er som å bli tatt i trikkekontroll: Det er ikke noen stor forbrytelse, men alle vet at det går ut over fellesskapet i form av høyere billettpriser og dårligere tilbud, og derfor aksepterer man billettkontroller.

Når det gjelder Pirate Bay, er jo det å sammenlikne med at noen bevisst fasiliterte storstilt trikkesniking, og beviselig tjente millioner på det. Dermed handler det om ren økokrim.

Svar på kommentar

 
 
JASSÅ?
Skrevet 09.10.2010 22:15 av Rick

Jasså, viser det seg at flere og flere går over til Wimp og Spotify? Det hadde jo vært fint, men det virker for å være ærlig usannsynlig. Er det kanskje litt mer sammensatt, slik at flere begynner å høre på musikk gjennom internett? Dessuten, ifølge wikipedia har spotify 7 millioner brukere...hvorav 250 tusen av dem betaler...hmmm, korriger meg hvis jeg tar feil, men er ikke det godt under 5%! M.a.o de har ikke en sjanse

Ja, jeg skjønner at du synes 99 kroner i måneden ikke er all verden, men det er ikke poenget. 99 kroner i måneden er fortsatt mye mer enn gratis, og gratis tilbudet er jo til og med av og til enklere å bruke! Wimp og Spotify virker for å være ærlig gammeldags og litt primitive, de tilbyr vel egentlig ikke noe nytt annet enn å kanskje kunne gi en distributør noen øre av forbrukere som vil teste et program som alle i media snakker om. Det kommer distributørene til å oppdage også, at det ikke er noen god butikk. De må utvikle produktet de selger, de må legge noe mer i f.eks musikken de selger (her burde de jo ha kunnskapen for å kunne lage et mye mer spennende produkt!)

Når det gjelder Pirate Bay, var det ikke slik at det var en database over torrents? Isåfall gjorde vel ikke de direkte noe gærnt?

Svar på kommentar

 
 
SVAR "REGULERING"
Skrevet 11.10.2010 13:00 av Ole

"Det finnes selvsagt enkelte som er imot enhver lovregulering av Internett".

Med "enkelte" så referer du til de 10 000 personene som har signert underskriftskampanjen i mot DLD?

Den "reguleringen" som du så fint kaller det, er overvåkning i en skala som for stasis arkivene til å blekne, som for Wells sin 1984 fikson til å bli virkelighet. Både KGB og STAPO ville nok vært missunelig på det overvåkningsverktøyer norske kulturinstutisjoner vil innføre(dette er faktisk seriøst ment).

Til opplysning så er ovevåkning i den skalaen det er snakk om så dyrt at det umulig kommer til å lønne seg uansett (men siden det er skattebetalerne som tar regninga så er det vel samme for Erik). Dette er bare nok ett eksempel på at bransjen heller vil gå lange omveier (slik som DRM, Sone-kontroll, osv ...) fremfor å promotere løsninger/tjenester som publikum vil ha. Og om man må ofre litt personvern i farta så er vel det ett fett så lenge man kan kanskje kan få inn 1 krone eller 2 ekstra (det er faktisk ingenting som tyder på at artistene kommer til å tjene på dette). Med slike holdninger (http://www.digi.no/853183/ber-om-rett-til-aa-nappe-nettet) er det ikke rart platebransjen for ett omdømmeproblem.

Svar på kommentar

 
 
OVERVÅKING
Skrevet 11.10.2010 18:39 av Erik Honoré

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å diskutere med dem som ikke tør skrive under fullt navn, men gjør et unntak for å presisere følgende:

Når jeg snakker om lovregulering, handler det ikke om sensur eller overvåking, men om håndheving av demokratisk vedtatte lover og regler. Dette må gjelde både når det gjelder svært alvorlige forbrytelser som barneporno, terrorisme og alvorlig økonomisk kriminalitet, men også mindre alvorlige lovbrudd som piratkopiering.

Man blir jo litt lei etter hvert av at voksne folk sutrer over at de må betale 99 kroner i måneden for musikk eller et par tiere for streaming av film, eller sutrer over at de kan bli tatt hvis de stjeler dem. Er man ikke mer interessert i musikk og film enn dette, er det jo ingen som tvinger deg til å kjøpe.

Det er dessuten en grov fornærmelse mot virkelig forfulgte mennesker (for eksempel kinesiske dissidenter) at noen kaller etterforskning av tyverier, svindel, piratvirksomhet og andre lovbrudd for "sensur og overvåkning". For dette er jo enkelt og greit: Slutter du med å bryte loven, for eksempel med å laste ned ulovlig, så forsvinner trusselen om å bli tatt.

Når det gjelder hvem som skal finansiere etterforskningen, er jeg faktisk enig med deg. Istedenfor at staten (eller tyveriofrene selv) skal betale utgiftene, burde kanskje piratene som blir tatt finansiere dette ved at de blir ilagt bøter, slik man gjør med trikkesnikere etc.

PS: Jeg fortsetter gjerne diskusjonen, men kun med folk som tør stå for meningene sine - med fullt navn.

Svar på kommentar

 
 
SVAR OVERVÅKNING
Skrevet 12.10.2010 17:00 av Ole

Og det er nettopp der vi er uenige Erik, jeg ønsker å kunne diskutere saker annonymt av frykt for "sanksjoner" fra "miljøet". Det er nettopp denne friheten jeg risikerer og miste om DLD eller liknende tiltak skissert av blandt andre musikkindustrien blir en realitet. Jeg synes forøverig du er en smule ignorant da du antar at alle annonyme meningsytrere er kriminnelle utenryggrad.

Jeg er forøverig enig med at lover og regler bør håndheves, men derimot alle de forslag om "hvordan" som i foreløpig er fremmet i den debatten. Da de alle som en krever en massiv overvåkning av datatrafikk, og/eller fremmer svakere rettssikkerhet.

Men for all del, om du kjenner til forslag som kan løse disse disse problemene som ikke medfører sensurering av internett, massiv overvåkning av datatrafikk, degradering av rettsikkerheten og/eller vesentlig ulempe for kundene, norske skattebetalere og alle andre internettbrukere så lutter jeg øre.

Som en ren kuriositet Erik, jeg har lagt merke til at du er av den oppfattning av at det kun er abonnentsmodeller som gir penger i kassa. Så da må jeg slå ett slag for gratismodellen. Gratismodellen på spotify har hvert en sterkt medvirkende årsak til at jeg kjøpte mp3-album fra platekompaniet for minst 1000 kr i fjor, det er godt mulig jeg røyk over den magiske 1200 (spotify premium) grensen også. I tillegg har ble det noen ekstra turer på konsert. Dette er en effekt (spotify-effekten kaller jeg den) som alle gratismodell-motstandere ser ut til feie under teppet.

Spørmålet som man i den sammenheng bør stille seg er, hva er viktigst? At flest mulig for høre musikken, eller at alle skal betale for å få sjansen til å kunne høre på musikken? Mulig man kan tjene mer på nummer 2, men er det virkelig det man vil? Jeg håper virkelig gratismodllen og spotify-effekten overlever det massive presset fra gratismotstandere.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten