Sveinung Rindal i WiMP ble 'nærmest provosert' av Sean Parkers uttalelse. Nå ønsker han Spotifys seneste kampanje velkommen.

Ønsker økt konkurranse velkommen

Gratismodellen "har balletak" på lytteren, sier Spotify - nå strammes grepet enda mer. WiMP tar avstand fra talemåten, men sier tiltaket er velkomment.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Sean Parker, for tiden spilt av Justin Timberlake på norske kinoer i Facebookfilmen "The Social Network", uttalte for kort tid siden at Spotifys gratismodell har "balletak" på lytteren.

- Hva er folk villige til å betale for? Jeg tror svaret er noe som er praktisk og tilgjengelig. Det leder oss til en modell hvor man gir ubegrenset streaming på datamaskinen, men at innholdet samtidig bare er tilgjengelig der.(...) Man blir avhengig av det musikkbiblioteket (...) Og da har du ikke lenger noe valg - vi har balletak på deg. Hvis du vil ha det samme innholdet på iPoden din, må du betale for det. Hvis du vil ha det på telefonen, må du abonnere. Det tror jeg er løsningen, sa Parker under en debatt.


Premium i én uke
Nå har Spotify kommet opp med et nytt, og noen vil kanskje si strammere, tak om sine lytterne: Abonnenter i Storbritannia tilbys å prøve premium-abonnementet gratis i én uke. Den store forskjellen er ikke at man slipper å høre reklame - den virkelig store forskjellen er at man dermed kan ta med seg musikken på iPod- og telefon. For å få tilgang til prøvetilbudet må man oppgi kredittkortinformasjon. Glemmer man å avbestille innen forsøkstiden utløper, blir man automatisk trukket for en månedsavgift.

Det gamle bokklubb-trikset, med andre ord. Det gjenstår å se om det virker.

- Alt som får folk til å betale, er velkomment
Platekompaniets streamingtjeneste WiMP tilbyr 30 dagers gratis prøvetid.

Kristin Eldnes i Aspiro vil ikke si nøyaktig hvor mange som forblir WiMP-abonnenter etter at prøveperioden er over, men skriver i en mail at "de aller fleste blir med videre etter prøveperioden. Trenden er enda sterkere i den gruppen som ikke er så opptatt av reklamefinansiert streaming, det vil si de som er over 18 år."

- Ut fra vår modell, som ikke har en form for reklamestreaming, synes vi at man i det minste bør ha tilgang i en måned for å se nytteverdien og rekke å føle en slags avhengighet til tjenesten. Undersøkelser viser at dess lenger man har tilgang, jo mer fornøyd blir man med WiMP. 30 dager er den perioden vi har blitt enige med plateselskapene om å tilby, sier Sveinung Rindal, butikksjef i Platekompaniets digitalavdeling.

- Hvis norske Spotifybrukere får samme tilbudet som de britiske, vil det påvirke måten dere velger å presentere WiMP?

- Gratistjenesten til Spotify har hatt sin funksjon, men er i dag med på å holde utviklingen tilbake. Derfor er det vel sånn at alt som kan gjøres for å få flere til å abonnere, er velkomment. Så blir det vår jobb å være førstevalget blant betalingstjenestene. Om Spotify lanserer det samme tilbudet i Norge, vil nok vi jobbe for å være enda tydeligere i kommunikasjonen. Vi er allerede mer på offensiven nå, med daglige sponsorplakater på TV3 og Viasat 4, som vi ser gode resultater av.


Nærmest provosert av Parker
Sean Parkers balletak ble lagt merke til av mange.

- Hva slags grep går WiMP for?

- Vi ville aldri i livet omtalt et kundeforhold på den måten. Jeg vil heller si at det er med en viss stolthet at vi vil vise frem tjenesten vår i 30 dager. Jeg ble nærmest provosert av hvordan Parker fremstiller streamingtjenester. Vi respekterer kundene, og setter dem i høysetet. Den største forskjellen mellom Spotify og WiMP finner man i det redaksjonelle innholdet WiMP tilbyr, noe kundene våre også trekker fram. På dette får vi lignende feedback fra vidt ulike kundegrupper, både de som vil videre inn spesielle nisjer og de som kjøper to album i året. Det sier meg at vi gjør noe riktig.

Del artikkelen på:
                  |     Mer
Sveinung Rindal i WiMP ble 'nærmest provosert' av Sean Parkers uttalelse. Nå ønsker han Spotifys seneste kampanje velkommen.

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

3 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
GO WIMP!
Skrevet 12.11.2010 19:45 av Musikkelsker og nett-fan

Undertegnede har abonnement både på Spotify og Wimp, mest for å støtte opp om tjeneste (og - OK, da: for å sjekke ut hvilken tjeneste som fungerer best ...)

Tilbudet av musikk er omtrent likt, vurdert etter flere måneders bruk - bortsett fra norsk musikk, der Wimp naturlig nok er bedre. Men viktigere: I dag er Wimp også utvilsomt et hestehode foran pga. bedre grensesnitt og redaksjonelt innhold.

Derfor tillater jeg meg et par velmente råd for å holde forspranget:

Fortsett satsingen på den redaksjonelle profilen, og utvid den med "credibility"-ting som fokus på independent-musikk, smalere sjangere, innovative trender og enkeltmusikere. Dette kan gjøres f.eks. ved å tilknytte kunnskapsrike folk fra disse miljøene, både til å lage spillelister, men ikke minst for å sørge for at katalogen er oppdatert.

Dette handler ikke om å lage en klubb for "de smale", det handler om bredde. Jeg ønsker meg mange flere "underkategorier" - elektronisk, klassisk, viser, progrock, jazz, diverse metal-sjangere, filmmusikk, 60's music (og 70's og 80's og 90's). Dere skjønner tegninga.

Hvorfor? Fordi da kan dere dokumentere at Wimp er laget av fagfolk, av musikk-kyndige, og ikke (som Spotify?) av rene internett-venture-kapitalister som ikke nødvendigvis besitter fagkunnskapen.

Svar på kommentar

 
 
WIMP VS SPOTIFY
Skrevet 17.11.2010 16:11 av musikkstudent

Eg har sjølv nytta både Spotify og Wimp over fleire månader, og er einig i det aller meste du skriv, men stiller meg kritisk til følgjande utsagn:

"Tilbudet av musikk er omtrent likt, vurdert etter flere måneders bruk - bortsett fra norsk musikk, der Wimp naturlig nok er bedre. "

At utvalet av Norsk musikk er betre, vil eg så absolutt seie meg einig i, men derimot på den klassiske sida (min sjanger, eg driv sjølv med utøvande klassisk musikk), er Spotify mange hakk framfor Wimp.

Faktisk synst eg utvalet, det vil seie breidda, av klassisk musikk på Wimp er så mangelfullt at eg pr. i dag har vald å avslutte abonnementet. Det kostar for min del meir enn det smakar. Men dersom Wimp i framtida kan vise til betydeleg større breidde i utvalet av klassisk musikk, skal eg absolutt vurdere å aktivere det igjen.

Eg valde Wimp framfor Spotify også av den grunn at Wimp ikkje tilbyr nokon gratismodell, og det verkar som ei meir rettferdig løysing med tanke på artistane som har lagt ned arbeid i å komponere, produsere og spele inn musikken som blir gjort tilgjengeleg.

Svar på kommentar

 
 
SPOTIFY VS WIMP
Skrevet 18.11.2010 20:10 av SvsW

Les mer om Spotify vs Wimp i vår eksamensoppgave i Teknologiendring og Samfunnsutvikling på svsw.wikispaces.com. Her kan du stemme på din favoritt og skrive innlegg.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten