- Mye bedre uten MySpace

Det er en stor fordel for musikere at MySpace-alderen går mot slutten, hevder musiker.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

MySpace-skuta synker. Og det, mener musiker og regissør Robin Davey, er like greit. I et blogginnlegg lister han opp en håndfull grunner til at musikere vil klare seg bedre uten det som på 00-tallet ble sett på som frontlinjen i en revolusjon i musikkbransjen.


Les også: Hvorfor gikk det galt med MySpace?


Det første punktet er at MySpace ikke ga noe tilbake til musikerne. "Du hadde 50 000 fans og én million avspillinger, men hva fikk du igjen for det? (...) MySpace fikk fans og band til å tenke at musikk ikke var verdt mer enn en venneforespørsel og et visst antall avspillinger", heter det.

Davey skriver videre at MySpace ble brukt av de store plateselskapene som et alibi for å si at bransjen var i god form, og at de selv sto i fronten av utviklingen.


Les også: - MySpace er going down


Ut igjen
Etter MySpace må band igjen komme seg ut av huset.

Nettstedet "lot band tro at de ikke måtte gjøre det harde arbeidet, og komme seg ut for å bygge en fanskare. Du bare lastet opp et par spor, og så brukte du og bandkollegene kveldene på å akseptere venneforespørsler. Kanskje er det på tide å innse at dine egentlige "venner" er de som betaler for å se deg spille på den lokale scenen og som går derfra med en ny CD i hånda", avslutter Davey.

Les hele blogginnlegget her.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

1 lokal kommentar til denne artikkelen

 

 
 
MER AV DET SAMME...
Skrevet 28.01.2011 15:20 av Magne Gisvold

Dette blir vel neppe bransjen enig med seg selv om. Jeg klarer personlig ikke å se enorme praktiske forskjeller på å ha en låt på Myspace enn at en torrent for samme låt er i omløp (selv om de prinsippielle forskjellene er store), men det er uansett ingen tvil om at en mengde artister har blitt løfta fram til kommersielle suksesser via både Myspace og torrents.

Radioheads suksess med Kid A i USA er eksempel på det siste, Gnarls Barkley og Lily Allen eksempler på det første. At dette delvis har vært bevisst markedsføring er så sin sak - effekten har for noen uansett vært udiskutabel.

Det er også vanlig blant bookere i Norge (og formodentlig andre land) å ta med myspacespillinger som en del av vurderingsgrunnlaget for om en artist bør bookes eller ikke.

Håper å se noe grundig, solid og bred forskning på dette snart - så langt synes jeg meningene rundt dette (også mine) blir anekdotiske, overflatiske og spekulative.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten