Direktestøtte fra fansen

Nettsiden New Jelly gjør det lettere for band og artister å samle inn penger til prosjekter og innspillinger.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

I USA har nettsider som Kickstarter, hvor publikum og fans kan gi direkte støtte til ulike kreative prosjekter, raskt blitt store suksesser. Nå er den norske versjonen av “crowdfunding” her: Nettstedet New Jelly lar hvem som helst presentere et prosjekt de ønsker gjennomført, for så å be folk om større og mindre donasjoner.

- Det er for alle unge og gamle talenter innenfor en eller annen sjanger, som har lyst til å få gjennomført et prosjekt som de tror andre vil ha glede av, sier initiativtaker Jacob Berg Thomassen.


Mest for film og musikk
Han mener det i første omgang er mest nærliggende å tenke seg prosjekter innen film og musikk.

- Musikkbransjen har i dag begrensede budsjetter til satsning på nye artister. Da kan det være greit å heller bli hjulpet frem av andre som har tro på det en driver med. Dette har slått svært bra an i USA, og vi håper at markedet i Norge nå også er modent for noe som dette.

- Hvorfor funker dette?

- Det er vel i samme ånd som Idol og andre talentshow – markedet for folk som har lyst til å vise seg frem og bli oppdaget er tilnærmet utømmelig. Samtidig er det kult å være blant de første som støtter noe – det er jo morsomt å kunne si at man var med på å støtte den første innspillingen til en stor artist, eller den første filmen til en kjent regissør. Og for artistene som mottar støtten er fordelen blant annet at de står helt fritt til selv å bestemme over sitt eget åndsverk.

- En må være en god selger for å få det til å funke?

- En må være kreativ, og kunne presentere seg selv og prosjektet på en måte som gjør det interessant for andre å bidra.


Kan bli tatovert
Et norsk band som allerede er på plass på New Jelly, er Betty Ford (se deres presentasjon her).

Vokalist Silje Hope forklarer:

- Vi har fulgt med på lignende sider i utlandet, og tenkt at det kunne vært gøy å prøve noe lignende for å samle inn penger selv. Vi la ut en presentasjon på mandag denne uken, og i dag (fredag, journ anm) har vi allerede fått inn € 475.

Bandet har satt seg som mål å få inn € 10 000, nesten 80 000 kroner, en sum Hope sier de muligens vil justere ned etter hvert. For å stimulere givergleden byr bandet på forskjellige belønninger i retur ut fra størrelsen på donasjonen. Dette varierer fra debut-EPen (til alle som donerer € 10) til å få ansiktet sitt tatovert på kroppen til vokalist Hope (dette vil koste deg € 100 000) – det siste tilbudet er det foreløpig ingen som har slått til på.

- Vi jobber fortsatt med presentasjonen, for å gjøre det tydeligere hva pengene skal gå til – vi tenker oss innspilling, artwork og en releasekonsert, blant annet.


- Ikke en parallell til bransjen
Hope jobber selv i musikkbransjen. Betty Ford-prosjektet er noe hun driver med som privatperson, men det blir naturlig å spørre:

- Er crowdfunding en mulig konkurrent til det plateselskapene driver med av talentutvikling og artistdyrking?

- Nei, jeg ser det ikke slik. Det er ikke et parallellspor til det musikkbransjen driver med, men det gir flere en mulighet til å få ting ut. Jeg tror det funker best for mindre band som har en lojal fanbase. Selv om dette er noe jeg gjør på privaten, er det naturligvis lærerikt og interessant å se hvordan det funker i praksis.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten